De krapte op de arbeidsmarkt treft ook de horeca. Arbeid louter zien als een kostenpost is helemaal uit. Het besef is doorgedrongen dat medewerkers een toegevoegde waarde zijn die het rendement flink kunnen verhogen. Tijdens de Horecava 2000 organiseert SVH Onderwijscentrum diverse manifestaties waarin het werven en het behouden van personeel centraal staat.
Dat het goed gaat met de BV Nederland merkt ook de horeca. De ontwikkelingen en trends - vorige maand gepresenteerd op de persconferentie voor de Horecava 2000 - tonen bijna alleen maar plussen. De knelpunten liggen vooral op het gebied van de arbeidsmarkt. Er is niet alleen een krapte op die arbeidsmarkt, ook de concurrentiepositie van de horeca als werkgever is niet optimaal. Andere branches bieden vaak betere salarissen en betere carrièrekansen.
Tegelijkertijd stelt de consument hogere eisen die zich weer vertalen in een hogere werkdruk voor horecapersoneel. Een ‘vaste baan' is dan niet meer voldoende om medewerkers te binden. ‘Investeren in de opleidings- en groeimogelijkheden van de medewerkers' (waardoor ze op meerdere plekken inzetbaar zijn én een loopbaanperspectief krijgen) is dan ook het credo voor het komende millennium. Jan Sjoukens, personeelsmanager Golden Tulip Hotels, noemt het in de Trend Special van Kompas voor Beleid het 'pamperen' van de medewerkers. Goede begeleiding dus, en interne cursussen en trainingen. ‘Je pampert ze van voor tot achteren. Dat is nodig, omdat zij de gasten ook moeten verwennen.’
Instroom verdubbelt
Het ROA, een onderzoeksinstituut van de Universiteit van Maastricht, berekende onlangs dat er een tekort is van ruim 20.000 geschoolde krachten. ‘De huidige krapte op de arbeidsmarkt is eigenlijk een luxeprobleem,’ stelt Ben Rijgersberg, directeur van het SVH Onderwijscentrum. ‘De branche is in het laatste decennium enorm gegroeid. De instroom van nieuwe medewerkers groeit ook, maar niet in gelijke mate. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het aantal geschoolde koks, dan is de instroom daarvan verdrievoudigd van 800 naar 2400. En nog is dat te weinig. De krapte manifesteert zich met name bij het middenkader en net daaronder. We staan daar niet alleen in. Het is een internationaal probleem.’
Ook over populariteit onder jongeren heeft de horecabranche niet te klagen. ‘Er zijn op dit moment zo’n 50.000 jongeren, veelal middelbare scholieren, die als hulpkracht of oproepkracht werkzaam zijn in de horeca. Zijzelf vinden het een leuke branche om in te werken, maar de uitstroom is toch groot in die groep, want veel ouders zien weinig loopbaanperspectief voor hun kinderen binnen de horeca. Dat ligt anders bij mensen die via de beroepsopleidingen een baan vinden in de horeca. Mede door de professionalisering van het onderwijs - waardoor er nog beter geselecteerd en begeleid wordt - is de uitstroom onder die medewerkers slechts twee procent.’
Nieuwe impulsen
Scholingsmogelijkheden bieden is een mogelijkheid om medewerkers te behouden. SVH Onderwijscentrum ontwikkelt volgend jaar twee nieuwe initiatieven op dat gebied. Allereerst wordt een erkenningsregeling geherintroduceerd. Daardoor komt er duidelijkheid welke opleidingen wat bieden, waardoor doublures voorkomen worden. Opleidingen en cursussen sluiten daardoor onderling beter aan. Daarnaast introduceert SVH Onderwijscentrum volgend jaar de zogenoemde Erkenning Verworven Competenties. ‘We noemen veel mensen ongeschoold die dat in wezen niet zijn,’ stelt Rijgersberg. ‘Ze hebben hun scholing in feite op de werkplek opgedaan. Door gebruik te maken van een Europese methode kunnen we objectief meten wat deze mensen weten en kunnen. Daardoor kunnen ze makkelijker aansluiting vinden bij vervolgopleidingen als ze zich verder willen scholen en hun carrièrekansen willen vergroten.
Auteur: Guido Willemsen
HM30JAAR HM301999