'Het oog wil ook wat' blijkt ook op te gaan bij het boeken van een hotelkamer. Expedia analyseerde het boekingsgedrag van haar klanten. Wat blijkt? Goede en veel foto's leveren meer reserveringen op.
*Analyse clickgedrag*
Expedia presenteerde de conclusies in het tweede deel van de analyse naar het click- en boekgedrag van consumenten op de boekingsites van het internetbedrijf. Gebleken is dat fotos een grote rol spelen bij het boeken.
*Indruk*
Fotos hebben een belangrijke invloed op de eerste indruk van het hotel en verhogen aantoonbaar de conversie bij optimaal gebruik. De beschrijving van een hotel op de websites is vooral een online brochure, een digitale presentatie waarbij de consument kan kiezen uit tientallen alternatieven.
*De belangrijkste bevindingen:*
__1. Meer fotos voor een hogere conversie__
Het blijkt dat bij hotels die meer dan 15 fotos op de Expedia websites plaatsen de conversie gemiddeld vijf keer hoger is dan bij vijf of minder fotos.
__2. Laat fotos zien van het hele hotel, geef een overzicht__
Iemand die een hotel boekt wil in korte tijd (vaak een paar seconden) een zo compleet mogelijk beeld hebben van het hotel. Laat alle pluspunten van het hotel zien: fitnessruimte, zwembad, dakterras, hotelbar, etc. Gasten willen een hotel 'ervaren', dat begint al bij het maken van de reservering.
__3. Presenteer alle kamertypes maar ook de bed-opties__
Een hotel met meerdere soorten kamers moet dit ook terug laten komen in de fotopresentatie. Dit kan er tevens voor zorgen dat gasten een betere (duurdere) kamer reserveren. Duidelijke fotos van de verschillende soorten bedding (twin, double, etc.) kunnen de doorslag voor een reservering betekenen.
__4. Niet 'alle hoeken van de kamer' laten zien__
Het blijkt van weinig toegevoegde waarde te zijn wanneer je twintig keer dezelfde kamer vanuit een andere hoek fotografeert. Het gaat meer om de kwaliteit van de fotos. Gasten kunnen misschien denken dat de rest van uw hotel niet boeiend genoeg is voor fotomateriaal en haken dan af.
__5. De thumbnail maakt de eerste indruk__
De eerste foto die boekers zien heet de thumbnail; dit is de eerste (beeld)indruk. Het is een foto die wordt uitvergroot wanneer men erop klikt. Ook kan een thumbnail de bezoeker verwijzen naar de individuele hotelpagina. Dit is dus de belangrijkste foto van ieder hotel en moet een representatief beeld zijn van het type hotel. Wanneer hoteliers een foto van het aanzicht gebruiken adviseert Expedia om er één met een mooie blauwe lucht te gebruiken, grijze herfstfotos zien er minder aantrekkelijk uit.
__6. Gebruik 'high res' fotos van uw hotel__
Iedere fotograaf weet wat hoge resolutie beelden zijn. Dit heeft te maken met de scherpte van de fotos ofwel het aantal pixels. Wanneer een hotel een foto met te weinig pixels gebruikt dan wordt hij onscherp en korrelig in de verschillende websites.
__7. Meer klantbeleving door een virtuele tour__
Beschikt het hotel over een mooie meeting room, sfeervolle brasserie of moderne loungebar? Een korte film waarbij de camera rond draait geeft een hele andere beleving dan een stilstaande foto.
__8. Blijf up to date__
Fotos die niet meer recent zijn en misschien ook niet meer de situatie goed weergeven (vanwege verbouwingen of herinrichtingen) worden afgeraden. Deze kunnen er voor zorgen dat bij gasten het verwachtingspatroon niet wordt ingevuld.
~Frank Lindner~
Meer boekingen met goede foto's
1 oktober 2012