Alle achttien Amsterdamse vijfsterrenhotels hebben zich verenigd. Waar? Op de Horecava 1999. Hoe? Een gezamenlijke stand. Doel? Het werven van personeel. Dergelijke initiatieven zijn hard nodig, want goed hotelpersoneel ligt niet meer voor het oprapen.
Het was Dick Krans, hoofd personeelszaken van Hotel Okura in Amsterdam, die besloot op de Horecava 1998 een kleine stand in te huren om zo toekomstige medewerkers voor zijn hotel aan te kunnen trekken. Op het laatste moment besloten Amsterdam Hilton en Barbizon Palace Amsterdam met hem mee te doen. Krans: ’In december van het vorige jaar dacht ik: Als het zo doorgaat, wordt het niets met de personeelsbezetting komend jaar. Via een stand op de Horecava hoopte ik geïnteresseerden tegen het lijf te lopen die op zoek waren naar een (andere) werkkring. Met het Hilton en Barbizon Palace hebben we maar liefst 450 formulieren uitgedeeld. Dat heeft alleen al voor mijn hotel uiteindelijk acht vacatures opgeleverd.’
Platform
Naar aanleiding van dit succes besloten de general managers van de vijfsterrenhotels om het in 1999 grootser aan te pakken. ’We hebben nu een behoorlijke stand van 121 vierkante meter. Het doel van deze actie is een platform te creëren voor personeelswerving en netwerken. Daarom hebben we ook een bar neergezet. We richten ons op iedereen die werk zoekt in één van onze hotels. Hoewel we in principe voor allerlei functies vacatures hebben, zit het grootste knelpunt in de bediening.'
Krans gelooft dat het personeelstekort in de horeca is ontstaan door twee factoren: ’Ten eerste hebben we gewoon te maken met een afname van het aantal jongeren. Wat dat betreft moet er meer aandacht besteed worden aan de herscholing van ouderen, zoals herintreders. Op de bestaande opleidingen, via uitzendbureaus en arbeidsvoorziening, hebben wij echter te weinig kijk. Verder doen de SVH en de scholen naar mijn idee te weinig aan het promoten van werken in de horeca. Ik geloof dat het imago van de primaire en secundaire arbeidswaarden slechts in beperkte mate een oorzaak is van de geringe interesse. De beloning mag je in vergelijking met andere bedrijfstakken niet slecht noemen en de wisselende werktijden komen nu overal voor. Die kun je nauwelijks nog horecaspecifiek noemen.’
De stand op de Horecava is volgens Krans een relatief goedkope methode om in contact te komen met potentiële werknemers, en bovendien erg effectief. Krans: ’Op de Horecava kunnen we bezoekers direct benaderen. We hebben een ’agressieve’ aanpak: we zullen voorbijgangers direct benaderen met de vraag waarom zij niet in één van onze bedrijven werken. Desgewenst sturen we ze meteen voor een sollicitatiegesprek door naar het hotel.'
Regio
Volgens Krans heeft Amsterdam veel te bieden, zelfs woonruimte: 'We beschikken op de beurs namelijk ook over een lijst met kamerverhuurbureaus. Vaak denken mensen uit het ’achterland’ ten onrechte dat Amsterdam niets voor hen is. Goede vakmensen uit die regio’s willen we graag hebben. Waar wij op letten is met name het type persoon. Gastheerschap moet iemand in zich hebben zitten; dat kun je niet aanleren. Wel de vaktechnische kunstjes; daar zorgen wij dan wel voor.’
Auteur: Erik Paulis
HM301998