Visie: Outlook 2010

Auteur: Redactie
Economie 22 december 2009
Visie: Outlook 2010

‘Waarheen, waarvoor’ is de titel van een bekend lied. Deze titel verwoordt de zorgen waarmee veel hoteliers momenteel te maken hebben. Economische getijden, fluctuaties in bezettingen en bestedingen... De redactie van Hospitality Management denkt met u mee en blikt vooruit naar wat de hotellerie nog te wachten staat. Onze Outlook 2010 moet inspireren tot daadkracht. ‘Bestemming bereikt. Daarom!’

Niets is zo veranderlijk als het weer. Mogelijk nóg veranderlijker dan het weer zijn de voorspellingen aan de hand van economische cijfers, statistische publicaties en bedrijfsresultaten. Al helemaal wanneer men van dag tot dag alles precies bij zou willen houden. Teneinde wat lucht te scheppen voor het aanstaande jaar, gaan we eens kijken hoe de economie, de gastvrijheidsector, de maatschappij en het internet ervoor zullen komen te staan.

Hoewel de kranten, websites en tijdschriften tegen het einde van de zomer al licht aan het einde van de tunnel zagen, en spraken over herstel en aantrekkende economieën, valt het nog maar te bezien of in 2010 de weg omhoog al helemaal bewandeld zal worden. Deze kanttekening is niet bedoeld om u opnieuw bang te maken, want de consensus is dat we door het dal heen zijn; het herstel is echter nog pril.

De naweeën zullen waarschijnlijk langer nadreunen dan een paar kwartalen; misschien wel een paar jaar. Dit ongeacht de nieuwe recordbonussen voor bankiers, de aantrekkende aandelenmarkten, juichende producenten en opkrabbelende omzetcijfers. De oorzaak van een wellicht langer dan gewenste herstelperiode is het gehavende vertrouwen van de consumenten. En laten we niet vergeten dat menigeen zijn baan en zelfs zijn huis verloren heeft. Hoeveel mensen zijn met lege zakken achtergebleven door het gegoochel van 'malafide' bankiers? Wat nog roet in het eten kan gooien, de groene cijfers op aandelenborden en zwarte getallen in boekhoudkundige schriften ten spijt, zijn de oplopende werkloosheidcijfers.

De tekenen voor herstel zijn er, maar het is onwaarschijnlijk dat de grafiek een scherpe ‘V’ gaat tonen. Daarvoor heerst te veel onzekerheid onder consumenten en overheden. Laatstgenoemden hebben immers in een paar maanden tijd het herstel van meerdere jaren roofbouw moeten financieren; zij kunnen dit niet eeuwig volhouden. De overheidsuitgaven zullen wel aan de hoge kant blijven, hoewel dit voor sommige landen onwenselijk wordt geacht.

Wereldwijd zullen volgend jaar weer genoeg gloednieuwe hotels de deuren openen. Het totaal aantal hotelbedden zal mondiaal blijven toenemen. Waar opkomende regio’s het even wat zwaarder hebben - denk aan Dubai - springen de Olympische Winterspelen in Vancouver en het WK Voetbal in Zuid-Afrika op de bres voor de aanwas van nieuwe hotelbedden. Toch zal het nog wel een tijdje duren voordat de hoteliers weer helemaal hun eigen prijzen kunnen neerzetten.

In Nederland hebben we qua aantal bouwplannen in de hotelsector wederom een recordjaar achter de rug. Nog meer dan in het jaar 2008 hebben hoteliers, aannemers en gemeenten de rug gerecht; zij kwamen met ??? plannen waarbij de verbouw of nieuwbouw van een hotel was betrokken. Dit tegen een totaal van 271 hotel(ver)bouwplannen vorig jaar. Anticyclisch investeren heet dat. Op kranige wijze.

Als het herstel in de hotelbranche doorzet, verwachten analisten dat dit wordt gedreven door een groei in de vraag naar reizen en overnachtingen, en een relatief kleine groei in het aanbod. De World Tourism Organization (WTO) van de Verenigde Naties voorspelt voor 2010 een gematigde groei in het wereldwijde toerisme. Het internationale reisverkeer zal volgens de WTO met 1 tot 3 procent toenemen.

Kopen, kopen, kopen

In afwachting van het herstel zullen veel hotels gewoon moeten blijven proberen het hoofd boven water te houden. Net zo lang totdat de betere tijden weer aanbreken. In de eerste jaarhelft zal de toename in de vraag in alle segmenten nog gematigd zijn, zo wordt verwacht.  

Op het gebied van overnames, fusies en samenwerkingsverbanden zal 2010 meer in petto hebben dan afgelopen jaar. Investeerders en marktvorsers gaan ervan uit dat volgend jaar meer transacties zullen plaatsvinden dan in 2009. Dit is wellicht opmerkelijk te noemen, omdat het afgelopen jaar - hoe vervelend ook voor de betrokkenen - zich relatief veel overnamekansen voordeden, gewoon doordat hotels door de crisis in de problemen waren gekomen. Voor 2010 voorspelt men dus meer en grotere overnames, met meer consistentie.

Wees welkom toerist

Het zal niemand verrassen als in 2010 het aantal toeristische reizen het aantal zakenreizen zal overstijgen. Overigens is dit al jaren zo, maar de marketing gericht op diverse deelsegmenten zal volgend jaar wel anders worden dan we de afgelopen jaren waren gewend. De zakenhotels in het stadscentrum gaan zich, in tegenstelling tot voorgaande jaren, meer richten op toeristen dan op zakelijke reizigers. Waar verkoopafdelingen jarenlang grote groepen zakenlui in het vizier hadden, verschuift de aandacht naar vakantievierders, zakenreizigers op doorreis en groepen afgevaardigden van de overheid. Vooral in de Verenigde Staten is de overheid een van de schaarse groepen die een groeiende vraag naar hotelovernachtingen teweeg brengt. In dat laatste zit een belangrijke boodschap: reizen zullen over het algemeen korter zijn, minder luxe, en dichter bij huis plaatsvinden.

Ook al worden reizen korter, ze worden nog wel ondernomen. In sommige landen en regio’s trekt de vraag naar vakanties en reizen ook weer aan; een teken van herstellend consumentenvertrouwen. En de grote groepen zakenlui komen, volgens deskundigen, mogelijk al in de tweede helft van 2010 weer terug.

Maar nog niet alle seinen staan op groen. Uit recent onderzoek van het Amerikaanse National Business Travel Association komt naar voren dat meer dan 70 procent van de inkopers en planners van zakenreizen op de niet-essentiële reizen wil besparen. De helft van de ondervraagde Amerikaanse bedrijven zegt het budget voor zakenreizen in 2010 met meer dan 10 procent te willen verminderen. Aan de andere kant zegt een kwart het budget te handhaven. Voor Europa is het beeld iets negatiever. Hier zegt een vijfde van de ondernemingen meer dan 10 procent te gaan snijden in uitgaven voor zakenreizen. 

Herstel in de zakelijke reismarkt wordt volgend jaar het eerst in China verwacht, omdat dit land volgens analisten als eerste de crisis helemaal te boven zal komen. Voor veel hotelbedrijven en ketens wordt een ‘vlak’ volgend jaar het nieuwe ‘omhoog’.

Het internet zal nóg groter en het gebruik nóg belangrijker worden in de gastvrijheidindustrie. Hoe gaat u daarop anticiperen met de eigen website en de aangeboden diensten in het hotel?

Real-time en live zullen winnen aan belangrijkheid, gestuwd door de populariteit van Twitter, Facebook en het wellicht nog relatief onbekende Friendfeed. Men leeft in het nu en voelt daarom ook de drang om nu te moeten reageren. Waarom zouden gasten thuis pas een 'review' schrijven van een restaurantbezoek als het ook ter plekke kan?

Al uw gasten kunnen een bekendheid zijn. VIP’s en BN’ers... Bestaan die nog anno 2010? Iedereen is zijn eigen ‘reality star’, dankzij Twitter, Facebook en Youtube. Leuk en aardig allemaal; zie iedereen maar eens te herkennen. Een gevolg is, dat privacy sterk aan erosie onderhevig is. Tegenwoordig zit in elk apparaat een (video)camera. Iedereen gebruikt ze, gevraagd en ongevraagd. Blijven glimlachen dus, zeker in 2010. Voordat u het weet staat uw uitbarsting tegenover de lastigste klant van het jaar gewoon op het internet.

Alles in laagjes

De realiteit zal volgend jaar nog verder tot leven komen. Dit klinkt gek, hoe kan de ‘realiteit’ nu tot leven komen? Maar met de komst van innovatieve software zien mensen ter plekke een extra ‘laag’ over een foto of film die ze van het straatbeeld maakten. Zo is er nu al het programma Layar dat gebruik maakt van de combinatie tussen GPS, digitale kaarten, de ingebouwde (video)camera en versnellingsmeters zoals in de iPhone. Op hun smartphones, tablets of netbooks zien mensen, wanneer ze hun camera op een hotelgebouw richten, direct de laatste kamerprijzen en recensies. En wat de chef-kok als dagspecialiteit heeft getwitterd.

In 2010 zet de trend door dat data, documenten en informatie niet meer vast in een computer zitten, maar zweven op een ‘wolk’; cloud computing heet dat. Het voordeel is, dat alle documenten altijd en overal, voor meerdere mensen tegelijk, toegankelijk zijn. De overkill aan informatiestromen op het web wordt gefilterd doordat men alleen nog kijkt naar wat naaste vrienden belangrijk vinden.

Is het einde in zicht voor de bankpassen en contant geld? Mobiel betalen staat al jaren in de kinderschoenen. Waar bijna heel Azië al met het mobieltje of een smartphone betaalt, moet de techniek in westerse maatschappijen nog verder worden omarmd en vertrouwd.

Omarmen en vertrouwen, daar zal het in 2010 in de branche om moeten draaien. Hiervoor zouden hoteliers en alle belanghebbenden moeten blijven investeren in het product en in het personeel. Met gegrond ondernemerschap en daadkrachtige communicatie houdt u vertrouwen in de toekomst en wordt het vertrouwen van de hotelgast van volgend jaar gewonnen.

HM302009

Overig nieuws