Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er afgelopen week is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.
Natuurlijk bespreken we de persconferentie van afgelopen dinsdag, waaruit duidelijk werd dat de horeca tot 20 mei gesloten zal blijven. Bart: “Je weet dat er uitstel komt, maar hoopt daarbij ook op extra maatregelen, op meer hulp vanuit de overheid. Vanaf nu naar 20 mei is bijna een maand, dat is best een hele periode. Dat is het moeilijke in dit geval; dat er nog een lange weg te gaan is én dat er geen duidelijkheid is geschapen. Maar ja, in hoeverre kan de overheid ons de duidelijkheid geven waarnaar wij zo verlangen? Op zich denk ik dat ook na 20 mei de kans dat de horeca weer open mag niet groot is; middelbare scholen gaan bijvoorbeeld op 1 juni pas weer open, dus waarom zou de horeca dan wel mogen openen?”
Tweede steunpakket is hard nodig
De vooruitzichten zijn dus niet bijzonder positief, welke gevolgen gaat de horeca ondervinden? “Als je een beetje kunt rekenen, dan weet je dat wij drie maanden geen, of bijna geen omzet hebben kunnen realiseren. Op een gegeven moment houdt het op. De faillissementenlijst was gisteren heel lang, en dat was niet alleen maar horeca. Al die faillissementen waren onvermijdelijk en mede daarom moet een tweede steunpakket er zeker komen.”
Oranjeoord weer open in het weekend
Toch zijn er hele kleine lichtpuntjes, want de hotels mogen geopend blijven. “Per bedrijf kijken wij naar de omzet die erin staat, naar de reserveringen die nog staan. Oranjeoord doen we in mei in de weekenden weer open, want er staan voor de weekenden nog best veel reserveringen. Doordeweeks is het ‘nul’, dus dan gaan we niet open. Op zich kun je als hotel prima open, met inachtneming van de anderhalve meter afstand; die kunnen we echt wel garanderen. In delen van het hotel is er eenrichtingsverkeer, maar je hebt wel te maken met het verantwoordelijkheidsgevoel van de gast. Wij zien in ieder geval nu nog een bezetting van vijfenzestig procent in de weekenden, dus dat rechtvaardigt het besluit om te openen; het is zonde om die reserveringen te annuleren. We gaan gewoon kijken hoe het is om op deze wijze te openen en gaan ondervinden wat het ons brengt.”
Zo werkt de anderhalve meter-samenleving in het restaurant
De hotelrestaurants mogen enkel geopend zijn voor hotelgasten, dus niet voor gasten van buiten. Is dat werkbaar? “In Oranjeoord hebben we een luxe restaurant en een gastrobar. We vragen de gasten van het luxe restaurant om vooraf aan te geven hoe laat ze komen om een te grote drukte op bepaalde momenten te voorkomen. We serveren nu alleen het viergangenmenu en in de gastrobar een kleinere selectie; dat is om het houden van voorraad te beperken. In het restaurant slaan we telkens een tafeltje over, zodat we ruimte creëren en naast iedere tafel staat een bijzettafeltje, met daarop de borden die de gasten vervolgens voor zichzelf neer kunnen zetten. Omdat we enkel hotelgasten mogen ontvangen in het restaurant, kunnen we de anderhalve meter afstand waarborgen, zeker met de grotere ruimte tussen de tafels.”
Einde oefening voor veel bedrijven
De bezetting in de weekenden is er dus deels, maar komen er nog boekingen binnen? “De internetkanalen zijn nooit dicht geweest in ons geval, maar er komt niets binnen. We mailen nu alle gasten die gereserveerd hebben met de vraag hoe laat ze het diner en het ontbijt willen nuttigen om de drukte te spreiden. Het ontbijt doen we ook in shifts, dus dat kan allemaal volgens de regels. Het kan wel zo zijn dat onze klanten dan alsnog annuleren, maar ik hoop dat de boekingen blijven staan. In Oranjeoord hebben vrijwel alle kamers een balkon of terras, dus in veel gevallen sta je direct buiten en loop je zo het bos in zonder andere hotelgasten tegen te komen. We gaan in mei kijken hoe de hotelgasten onze werkwijze met de ‘huisregels’ ervaren, maar ik vermoed dat er begrip voor is. In de Albert Heijn zijn toch ook regels? Daarnaast bieden we desinfecterende middelen aan, zeker bij het ontbijtbuffet, waar je toch te maken hebt met opschepbestek. Natuurlijk is het feit dat we de weekenden in mei openen een druppel op de gloeiende plaat, maar ik besef dat wij ons gelukkig mogen prijzen dat we in ieder geval wel open mogen. Dat is in Zeeland anders, daar mogen hotels helemaal niet open. Dat is een vreemde situatie en misschien doen ze de Veluwe op een gegeven moment ook wel op slot, wie zal het zeggen? Toch zie je dat steeds meer hotelbedrijven weer openen; Eden gaat open op 24 april, maar zonder restaurants, terwijl dat wel mag volgens de noodverordening. Wat ik wel zie, is dat het huidige hulppakket bij lange na niet voldoende is en dat er geen duidelijkheid is. Ondernemers gaan echter niet langer afwachten en willen actie, ze nemen het heft in eigen hand. Als het dan toch fout gaat, dan kunnen ze in ieder geval zeggen dat ze het wel hebben geprobeerd. Natuurlijk heeft niet alleen de horeca het zwaar, want in de evenementenbranche en culturele sector is het echt een drama; het is echt einde oefening voor vrijwel alle bedrijven in die sectoren als er geen steun komt.”
Tot slot heeft Bart nog een oproep: “Ik hoop echt dat gasten veel vaker direct gaan boeken via de websites van de hotels en niet via de OTA’s, zoals Booking.com. Natuurlijk is het vaak gemakkelijker via Booking, want zij hebben al je gegevens al, maar het zou goed zijn voor de portemonnee van de hotelsector die het toch al zo zwaar heeft.”
Hiermee eindigt deel 17 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.