In tijden van economische depressie worden we uitgebreid getrakteerd op voorspellingen over herstel of verdere teruggang. Het frappante is, dat voorspellingen die al snel door de werkelijkheid tot het rijk der fabelen verwezen worden, tevens in een vergeethoekje terecht komen. Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden.
Bill Gates, de stuwende kracht achter het Microsoft-imperium, en een man met een enorme visie, schijnt ooit gezegd te hebben dat een computer met een geheugen van 640 kB ruim voldoende zou zijn. Inmiddels zitten we al ver in de Gigabytes en lijkt de ontwikkeling steeds sneller te gaan.
Een directeur van Digital maakte zichzelf onsterflijk door te zeggen dat hij zich niet kon voorstellen dat er mensen op aarde waren die een computer in huis wilden hebben. En waar zijn we nu? Veel mensen hebben zelfs meer dan één computer thuis staan. We kunnen niet meer zonder. Het onvoorstelbare is, dat deze uitspraken gedaan zijn in de jaren tachtig. Wat zegt dat over voorspellingen?
Vergelijken
Al geruime tijd roepen de marketinggoeroes dat de economische opleving in West-Europa gestalte zal krijgen in het tweede kwartaal van 2002. Nu zitten we al weer twee maanden in dat tweede kwartaal en van een echte opleving is nog geen sprake. Het producentenvertrouwen is verder gedaald, hoewel de orderportefeuille van de Nederlandse bedrijven dikker geworden is...
De opleving van de economie is van groot belang voor de conjunctuurgevoelige hotellerie. Het is dan ook vervelend dat die opleving nog even op zich laat wachten. De kamerbezettingen en gemiddelde kamerprijzen vertonen in ieder geval nog niet de landelijke stijging die graag zouden zien. Jammer genoeg geven de experts op dit gebied geen garanties; er is ook nooit een echte gelegenheid om hen te vragen waar het mis gegaan is.
Voorspellen blijft moeilijk. Het is alleen jammer dat we vaak zien dat bepaalde voorspellingen juist het tegenovergestelde bewerkstelligen. Vaak spreken instanties elkaar ook tegen. Hoe moeten de hôteliers dan hun plan trekken? Nog steeds blijkt cijferuitwisseling tussen hôteliers onderling daarbij een belangrijk instrument. We kunnen dit dan ook niet genoeg onderstrepen. Meten is weten; kijk en vergelijk... Zulke clichés zijn gebaseerd op ondervinding. Gelukkig pakken steeds meer bedrijven de benchmarksystemen op. Zo ook de werkgroep Vergader- en Congresbedrijven, die al enige tijd een eigen systeem op internet heeft staan. Op 21 juni zal deze werkgroep daar uitleg bij geven, tijdens de themabijeenkomst in het Olympisch Stadion.
De conclusie is, dat de macro-economische voorspellingen ons slechts een richting aangeven. Dankzij systemen als het Horeca Analyse Systeem en de Hospitalitybenchmark, kunnen we de trends steeds beter inschatten.
Middels Hospitality Management en ons verenigingsblad Horeca Nederland zullen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Als u suggesties of opmerkingen heeft naar aanleiding van dit artikel, neem dan gerust contact op. (0348) 48 94 70; h.vanderkooij@horeca.org
HM302002