Met het online gaan van de website BackBid.com leeft de hotellerie tegenwoordig in de omgekeerde wereld, waar de 'vraag' het 'aanbod' is geworden. Wat speelt hier? Mensen die
een hotelboeking hebben, zetten de reservering met details en overige reis- en verblijfwensen online op BackBid en laten vervolgens hotelbedrijven tegen elkaar bieden om de reservering van elkaar af te snoepen.
*Nieuwe term*
BackBid noemen we op de redactie van Hospitality Management een contra-reserveringswebsite. Het is de eerste website in deze soort die zich speciaal richt op de hotellerie. Op het moment opereert het van origine Canadese bedrijf alleen nog op de Amerikaanse hotelmarkt.
*Negatieve spiraal?*
In een interview met een Amerikaanse journalist laat mede-oprichter Chris Patrigde weten dat de site niet is opgericht om een negatieve prijsspiraal onder hoteliers te ontlokken, maar om hotelgasten voor hetzelfde bedrag een betere boeking te bieden.
De omgekeerde wereld is werkelijkheid geworden. Niet dat hoteliers rustig boven in hun cloud op hun lauweren aan het rusten zijn, maar of dit een goede ontwikkeling is, valt te betwijfelen.
Lees alles over ICT & Reserveringen in Hospitality Management van februari 2012.
~Frank Lindner~
Vraag is aanbod op contra-reserveringssite
14 februari 2012