Enquête geeft genderverschillen tussen zakenreizigers aan; brede zorg voor de impact op het milieu. Deze enquête, uitgevoerd door COMATCH, een van de leidende online marktplaatsen voor onafhankelijke managementconsultants en branchedeskundigen in Europa, heeft aangetoond dat milieubewustzijn hoog is bij zakenreizigers.
Waar het ging om het handelen naar dit bewustzijn, waren er significante verschillen in de keuzes die mannen en vrouwen maken. Meer dan 81% van de vrouwen kiest ervoor om, indien mogelijk, met de trein te gaan in plaats van met het vliegtuig. Dit in verband met het bewustzijn van de impact op het milieu. Het cijfer voor mannen is hier 52%.
60% van de vrouwelijke zakenreizigers geeft ook de voorkeur aan de trein als vervoermiddel in het algemeen, vergeleken met slechts 43% van de mannen. Niettemin zeiden de vrouwelijke respondenten dat ze twee keer zoveel moesten vliegen dan ze zouden willen.
Op één punt scoren de beide geslachten gelijk: de droompersoonlijkheid om naast te zitten voor een zakelijk gesprek op een lange afstandsvlucht is Barack Obama.
Tjeerd Wijffels, directeur bij COMATCH voor de Benelux, legt uit: "De consultants in ons netwerk reizen veel en zijn daar ‘experts’ in. De meerderheid maakt zich zorgen over hun carbon footprint. Ze willen deze graag beperken maar dit is afhankelijk van de afstand, tijd en kosten. "
Jongeren meer bewust van milieuproblematiek
43% van de zakenreizigers is bezorgder dan vijf jaar geleden. De jongere leeftijdsgroepen maken zich meer zorgen dan de oudere leeftijdsgroepen, en vrouwen maken zich meer zorgen dan mannen. 20% van de respondenten maakt zich helemaal geen zorgen.
Vrouwen zijn meer milieubewust dan mannen
81% van de vrouwelijke zakenreizigers zegt dat ze de trein kiezen in plaats van het vliegtuig ten behoeve van het milieu, vergeleken met 52% van de mannen. 70% van de vrouwen is ook bereid om hotelhanddoeken en lakens te hergebruiken, tegenover 58% van de mannen.
60% van de vrouwen heeft voorkeur voor de trein
Vliegen is de meest gebruikte vorm van transport, maar de trein is het meest populair. 60% van de vrouwen gaat liever met de trein dan bij 43% van de mannen. 25% van de vrouwen geeft de voorkeur aan het vliegtuig, vergeleken met 39% van de mannen. Vrouwelijke zakenreizigers zeggen dat ze twee keer zoveel vliegen als ze zouden willen en half zo veel met de trein gaan als ze zouden willen.
Een gezonde levensstijl onderhouden is op reis een uitdaging
De respondenten hebben over het algemeen plezier in het zakelijk reizen: 49% zegt dat ze het meestal leuk vinden om op zakenreis te gaan, vooral in de leeftijd van 50-59. Mannen genieten er meer van dan vrouwen, wat ook overeenkomt met de totale lengte van reizen; de meeste vrouwen reizen gedurende een kortere tijd vergeleken met mannen. De grootste zorg van de vrouwen tijdens hun trips is om het gezin te managen (31%) en gestrest te zijn of vermoeid aan te komen (45%). De cijfers onder mannen zijn respectievelijk 21% en 38%. 30% van de vrouwen vindt het moeilijk om een gezonde levensstijl te onderhouden terwijl ze onderweg zijn - na ‘wachttijd’ is dit waar ze de meeste hekel aan hebben.
Accommodatie: hotels meest populair vanwege de service
Hotels zijn het populairst. Zelfs terwijl particuliere opties zoals Airbnb in het algemeen toenemen, lijkt het serviceaspect in hotels erg relevant voor zakenreizen, ondanks dat het duurder is. Een centrale locatie is het meest relevant, gevolgd door snel internet, terwijl zakelijke faciliteiten minder relevant zijn. Fitness is ook een belangrijk aspect, vooral voor vrouwen.
Dit komt ook overeen met de bevindingen dat vrouwen het een grotere uitdaging vinden om een gezonde levensstijl te behouden tijdens het reizen, vergeleken met mannen. De relevantie van fitnessfaciliteiten neemt af met de leeftijd.
Over de enquête
De enquête werd uitgevoerd onder de onafhankelijke consultants die bij COMATCH waren geregistreerd met ten minste 2 jaar ervaring in gerenommeerde adviesbureaus en branche-experts met minstens 10 jaar ervaring in een bepaalde sector. Het onderzoek werd verstuurd naar 4.046 ontvangers. 382 mensen reageerden, 80 vrouwen en 301 mannen.