Het jaar 2011 gaat over waarmaken! Het is een alom aanwezig gevoel en een gevolg van alle ontwikkelingen binnen de maatschappij en de horeca. Enerzijds raakt de gast steeds beter op de hoogte van producten, ingrediënten, gerechten en bereidingswijzen. Anderzijds raakt men steeds verder verstrikt in een web van informatie en de wildgroei aan leefregels en keurmerken die is ontstaan. Wat is er echt belangrijk, wat is waar beschikbaar, hoe staat het één in verhouding tot het ander? En hoe vindt de gast er voor zichzelf een goed bruikbaar systeem in?
*Maak het waar!*
Het belang om verder te gaan op de eerder ingeslagen Âduurzame en Âbewuste weg is inmiddels tot iedereen doorgedrongen. Het waarmaken zit hem dan ook in de belofte en het geleverde resultaat. Dit kan de horecaondernemer realiseren. Gasten willen tijdens zware economische tijden graag een goed gevoel en een oprechte emotionele beleving ervaren. Maar niet alleen de gasten nemen deel aan het waarmaken (door op de hoogte te zijn en bewuste keuzes te maken), het zijn juist de horecaondernemers die zullen moeten werken aan het waarmaken. Het gaat daarbij eerder over kwaliteit dan over kwantiteit.
*Daar zijn ze weer: ambassadeurs*
De horeca kan makkelijk van een Âmager zeventje naar een Âdikke negen als rapportcijfer. Horecaondernemers die het waar weten te maken kweken ambassadeurs van hun zaak en realiseren mooie bedrijfsresultaten. Met de opkomst van social media zijn betrokken ambassadeurs nog nooit zo belangrijk geweest.
*Loyaliteit én tevredenheid*
Succesvolle horecaondernemers maken waar wat de gasten van ze vragen. Het gaat daarbij niet zozeer om gastentevredenheid, maar om gastenloyaliteit. Hoe zorgt u ervoor dat u het waarmaakt bij uw gasten? Werk aan hoffelijkheid, empathie en wees pro-actief. Veel horecaondernemers hebben hun rationele serviceniveau prima op orde. Voor 2011 is het zaak om te focussen op het emotionele serviceniveau. Maak het waar!
~Frank Lindner~
~Hoofdredacteur De RestaurantKrant en vakblad Lunchroom, chef redactie Hospitality Management, De CaféKrant en Bed & Breakfast~
*Kom naar de Horecava 2011!*
Waar gaat de horeca het komend jaar naar toe? En wat moet je er als horecaondernemer in de dagelijkse praktijk mee? Presentator Frank Lindner geeft op themawereld INNOVEER! dagelijks om 15.00 uur de presentatie ÂTrends in vogelvluchtÂ. Aan de hand van zes trends geeft hij zijn visie op de horecabranche. Geen toekomstmuziek maar praktische tips en heldere beelden. Zo kunnen toehoorders bij thuiskomst meteen met de trends aan de slag. Na de presentatie volgt de Nationale Horeca Quiz 2011, waarin op humorvolle wijze de kennis en kunde van het aanwezige publiek wordt getest. De dagwinnaars gaan naar huis met mooie prijzen.
Waarmaken is dé trend voor 2011
6 november 2010