Het wereldnieuws volgend, ontwikkelingen analyserend, boeken en tijdschriften verslindend... raak ik in de war door twee ontwikkelingen. 1. Volgens vrijetijdsdeskundigen en trendwatchers bevinden wij ons in de startfase van de zogenaamde ‘belevingseconomie’. (De consument wil iets beleven in zijn vrije tijd, maar - naar ik heb gelezen - ook tijdens zijn werk.) 2. De nieuwe economie is al goed en wel gestorven voordat deze echt ging leven; althans, als je de berichten mag geloven.
Vergist u zich echter niet. Juist nu begint de digitale revolutie zich langzaam maar zeker te voltrekken. In een rustig doch gestaag tempo zien wij het internetgebruik stijgen in Europa. Ook in 2002 neemt het internetgebruik verder toe. Landen die sterk achterliepen bij het gebruik van internet laten sterke groeicijfers zien. Ook in Oost Europa zien wij dat internet langzaam oprukt. Naast het zogenaamde ‘surfen en chatten’ zien wij ook steeds meer dat consumenten gaan kopen via internet. Zeker voor wat betreft het vinden van hotels, restaurants, vakantiehuizen en veel ander facetten van reizen, wordt internet steeds meer gebruikt. Ook voor het reserveren.
Moderne mensen willen dus veel beleven en het belang van het internet is aan het toenemen. Dan zou ik dat toch moeten kunnen waarnemen op de sites van de gastvrijheidindustrie? Want als er een medium is dat ‘sfeer en beleving’ kan vertalen naar een potentiële klant, dan is het volgens mij het internet. Toch kom ik nauwelijks spannende, beleving oproepende sites tegen. Over het algemeen zijn het ‘platte’ sites, waar middels wat foto’s een sfeerimpressie wordt gegeven. Zoiets als een full colour advertentie in een glossy-magazine.
Maar juist op internet wil ik iets anders zien. Een virtuele rondwandeling door uw bedrijf... Bij een bezoek aan het restaurant hoor ik de geluiden van etende en converserende gasten; in de tuin hoor ik het grindpad knerpen en misschien zelfs een vogel fluiten. In mijn hotelkamer hoor ik de branding van de zee en in het zwembad hoor ik het geluid van kabbelend water. Dan beleef ik iets. Helaas kunnen we nog geen geuren via internet overbrengen, dus moet ik nog even op wachten op de geur van versgebakken brood of de geur van de sauna en het zwembad. Maar het zal niet lang meer duren of de geur-pc zal op de markt komen.
Wanneer kunnen we op internet echt wegdromen tijdens een bezoekje aan uw site? Juist nu de wereld veel kleiner wordt, dankzij internet, biedt dit een ongelooflijke kans.
HM302002