De gemeente Amsterdam trekt vanaf 2015 jaarlijks Â500.000 uit voor de bestrijding van illegale hotels. Ook werden er in september nog 30
illegale hotels gesloten door de gemeente. Kamers in deze hotels werden vooral via Airbnb aangeboden.
*Fijn alternatief*
Er is veel onduidelijkheid binnen de sector. Voor particulieren is Airbnb vaak een fijn alternatief voor een hotel. Voor de gemeente Amsterdam blijkt het een nachtmerrie. Net als in andere sectoren, vindt ook hier misbruik plaats. Maar er zijn ook positieve voorbeelden van Airbnb-gebruik. Bedrijven die dezelfde waarden hebben als Âsharing economy giganten Uber en Airbnb. Het Amsterdamse Iambnb is er daar één van. Het bedrijf lanceert als antwoord op de gemeente Amsterdam nu een event dat antwoorden moet geven op alle vragen omtrent het gebruik van Airbnb.
*Wanneer mag verhuren via Airbnb? Waar moet je op letten, en vooral  hoe doe je het op een legale manier?*
Voor de beantwoording van deze vragen wordt Iambnb ondersteund door een veelzijdige line-up van sprekers, inclusief een woordvoerder van de Gemeente Amsterdam, en een professional uit het belastingwezen en een verzekeringsadviseur.
*By-the-book*
ÂWij hebben ervoor gezorgd dat we vanaf de eerste klant alles by-the-book deden, vertelt mede-oprichter Jorrit Stracke. ÂWij wilden ervoor zorgen dat we niet ten prooi zouden vallen aan de discussie omtrent het grijze gebied waarin Airbnb toch snel geplaatst wordt. Daarom hebben we het meteen goed opgepakt. Die kennis delen wij graag.Â
Het event zal plaatsvinden op maandag 20 oktober, om 19:30, in The View, Rokin 75. Aanmelden kan via "www.iambnb.nl/event.":http://www.iambnb.nl/event
*Over Iambnb*
Iambnb is opgericht door Jorrit Stracke en Dirk Minnebo. Het bedrijf verhuurt de appartementen van klanten die bijvoorbeeld op vakantie zijn. Voor een klein percentage van de opbrengst regelen de ondernemers alles: van deuren opendoen in het midden van de nacht tot het wassen van de lakens. ÂJe verdient geld vanuit je hangmat, leest de belofte op de website (www.iambnb.nl). ÂGasten krijgen bij ons een persoonlijke Amsterdam-ervaring, iets dat bij een hotel onmogelijk is.Â
ÂIn het begin deden we alles zelf, maar dat wordt steeds moeilijker, vertelt Minnebo. ÂWe zijn binnen een half jaar gegroeid van twee klanten naar meer dan tachtig. We kunnen niet overal tegelijk zijn, dus we werken nu met een klein team om te zorgen dat iedereen bediend kan worden. Over de tevredenheid van de klanten vertelt Minnebo: ÂWij zorgen ervoor dat onze klanten de aanwezigheid van de gasten tijdens hun vakantieperiode alleen merken aan hun bankrekening. Dat is onze uitdaging.Â
*Amsterdam*
Het bedrijf is vooralsnog alleen actief in Amsterdam, maar het ziet ook kansen in andere steden. ÂHet belangrijkste is dat wij altijd aan onze eigen hoge eisen willen blijven voldoen. Groei mag er niet voor zorgen dat de kwaliteit naar beneden gaat, legt Minnebo uit. Minnebo en Stracke krijgen wekelijks cadeautjes van tevreden gasten, van schilderijtjes uit Amerika tot peperwodka uit Rusland. De kwaliteit lijkt nog lang niet in het geding.
~Thijs Jacobs~
Wanneer mag je via Airbnb verhuren?
13 oktober 2014