Trends, hypes en ‘hip and happening’. Moderne woorden waar we met z’n allen graag achteraan lopen. Het zit immers in ons instinct om altijd overal in mee te willen gaan. De vraag is echter: is dit altijd nodig? Zou het niet meer rust geven wanneer u als hotelier weet wanneer u wel of niet moet meegaan met de flow? Drie horeca(trend)watchers proberen hierop een antwoord te geven.
Toptien foodtrends, de gouden tip, do’s and don’ts zijn allemaal lijstjes en trends waar we aan de ene kant van houden, maar aan de andere kant niet goed weten wat we ermee moeten. Het zien van de lijstjes geeft een geordend gevoel. “De mens is een sociaal diertje. We willen graag ergens bij horen, dus passen we ons aan. Tegelijkertijd willen we laten zien wie we zijn, dat we anders zijn en niet bij de massa horen”, vertelt trendwatcher Vincent van Dijk. Hij noemt dit het spel van erbij willen horen en uniek zijn, “een dynamisch proces dat wordt gevoed door media, viral marketing en reclame. Trends zorgen voor nieuwe impulsen.”
“Het is logisch dat ondernemers gevoelig zijn voor trends omdat ze altijd op zoek zijn naar succes”, vertelt Marjolein van Spronsen van Van Spronsen & Partners Horecadvies. Samuël Levie, uitgeroepen tot foodspecialist van het jaar, is van mening dat het altijd belangrijk is om te weten wat er in de omgeving speelt. “Kijk om u heen wat anderen doen: wat gebeurt er, wat doen mijn concurrenten? Maak dan de vertaalslag naar uw eigen onderneming. Trends moet u volgen om te weten wat uw doelgroep graag wil.”
Terug naar de basis
Voor een hotelier zijn er basisregels: de gast wil ‘gezien’ worden en de gast wil verrast worden. Deze twee regels bepalen het niveau van service. Van Dijk: “Daarin is de hotelwereld altijd erg sterk geweest. Met goede service kunnen en moeten hotels zich onderscheiden in een wereld waarin prijzen en producten steeds meer op elkaar gaan lijken. Dat is een belangrijke trend. Veel hotels zijn erg op de prijs gaan zitten. Ze moeten weer terug naar de basis.”
“Een trend hoeft niet letterlijk gekopieerd te worden, maar moet vertaald worden naar uw eigen concept”, vervolgt Van Dijk. “Een voorbeeld: het is een trend om de hele dag gratis koffie te schenken voor hotelgasten. Bij een vijfsterrenhotel wordt een verse espresso bereid met een schaaltje mini-madeleines, terwijl een budgethotel een pot koffie neerzet die over is van het ontbijt. Het effect is hetzelfde: mensen zijn verrast en voelen zich thuis.”
Passend bij uw identiteit
Iedere hotelier wil de behoefte van zijn gasten weten om hen een goed verblijf in het hotel te bezorgen. Van Dijk: “Hoteliers zijn gewend om processen te standaardiseren en te stroomlijnen. Door steeds nieuwe trends op te pikken, wordt het werk een stuk leuker.” Dit klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Denk bij het kopiëren of toepassen van een trend aan de waarde voor het hotel. “U moet niet inspelen op trends omdat u ‘trendy’ wilt zijn, maar u moet dit doen om meer en de juiste mensen binnen te krijgen, te zorgen dat er over uw bedrijf wordt geschreven, gepraat en getwitterd.”
‘Blijf altijd bij jezelf’ is volgens Levie de beste maatstaaf. “De trend moet passen binnen uw concept, u moet er een gevoel bij hebben. Kijk bovendien of de trend past bij uw identiteit. U moet niet krampachtig alle trends gaan volgen en daarmee ieder jaar de identiteit veranderen. Dat heeft geen zin. Ik ken een restaurantje in Valencia dat al 120 jaar hetzelfde concept heeft en één groot succes is. De eigenaars blijven heel dicht bij zichzelf.”
Van Spronsen ziet vaak dat een concept wordt omgegooid en dan blijkt het niet zo succesvol als verwacht. “Het is essentieel om goed op te hoogte te zijn van de ‘trends’ binnen de beleving van uw toekomstige gasten. Ga nooit lukraak investeren zonder duidelijkheid over uw identiteit en imago.”
Trends die niets kosten
Levie verwacht dat in de hotellerie op het gebied van food & beverage transparantie, eerlijkheid en een verhaal achter het product, een trend is van langere duur. “Gasten willen verbonden zijn met eten en verwachten een hogere kwaliteit. Het brood dat zij vijftien jaar geleden goed vonden smaken, vinden zij nu niet meer lekker. Op de menukaart zie je vaker het verhaal achter het product of hotels met een eigen moestuin”, aldus de trendwatcher. Een hotelier moet tijd vrijmaken om zich regelmatig te laten inspireren. “Dit kan zonder kosten op het internet. Ga experimenteren met uitingen van trends”, adviseert Van Spronsen.
HM302012