De wereld van informatie-voorziening wordt steeds uitgebreider. Waar u het vroeger moest doen met reisboekjes en advies van één kennis, vriend of vriendin, zoekt men tegenwoordig zijn heil op het internet. Hier bieden sites, zoals TripAdvisor, bezoekers informatie over restaurants, hotels, recreatiegebieden, pretparken en nog veel meer, gekoppeld aan reacties van andere reizigers. Waar u vroeger advies kon vragen aan slechts een handje vol bekenden biedt TripAdvisor met een gemiddelde van 21 reacties per accommodatie de reiziger een hele nieuwe wereld aan reisadvies.
*TripAdvisor*
Als Âs werelds grootste reisgemeenschap helpt TripAdvisor mensen met het plannen van hun reis, geeft het inzicht in de mogelijkheden in een bepaalde stad of regio en kan men lezen over de ervaringen en tips van mensen die u voor zijn gegaan. Hotel Trade Relations Manager EMEA Guillaume Thevenot van TripAdvisor beschrijft de site als een plek dat aandoet als een lokaal café of kroeg, waar men in een vriendelijke en vertrouwde omgeving eerlijk wordt geadviseerd door andere reizigers zoals uzelf. Vrienden zouden u geen beter advies kunnen geven.
*Interview*
Aangezien TripAdvisor een site is die specifiek is bedoeld voor de consument vroegen wij de in London wonende Fransman Thevenot, *wat kan TripAdvisor voor hoteliers en restauranteigenaren betekenen in vergelijking met andere reis recensiesites?*
TripAdvisor biedt hoteliers en restaurants de mogelijkheid om hun bedrijf op te nemen in de travel directory van TripAdvisor, en men is ook te vinden op andere hoogstaande reissites zoals SmarterTravel. Met meer dan 5,2 miljoen bezoekers per maand, geeft TripAdvisor hoteliers en restauranteigenaren de kans om door een groot scala aan consumenten gevonden en beoordeeld te worden. TripAdvisor kan u helpen om de consument op het juiste moment te bereiken tijdens hun reisonderzoek. Het is een goede manier om de groei van uw onderneming te stimuleren, het is een effectief marketingmiddel. Met ons nieuwe product ÂBusiness ListingsÂ, kan men nu gelijk hun telefoonnummer, email adres en de URL naar hun eigen website bieden waardoor de kijker in een klant verandert.
*Wie verzorgen de recensies die op de site komen te staan, en worden deze naar waarde gecontroleerd door TripAvisor?*
Omdat TripAdvisor miljoenen recensies bevat van meer dan één miljoen hotels, restaurants en attracties, is het niet praktisch voor ons om elk detail van de recensies te controleren. Elke minuut wordt er een gemiddelde van 21 recensies op de site gezet en wij geloven dat door de hoeveelheid aan recensies de reiziger uit de feiten en de trends onder recensenten kan opmaken of het beoogde hotel of restaurant voor hen geschikt is. TripAdvisor controleert overigens steekproefsgewijs of de geplaatste recensies aan onze plaatsingseisen voldoen. Daarnaast hebben wij een controleteam dat twijfelachtige recensies controleert. Ook zijn er middelen op de site die helpen om twijfelachtige stukken er uit te vissen en onze miljoenen reizigers houden ook een oogje op de site.
*Is het mogelijk voor deelnemende hotels en restaurants om invloed uit te oefenen op de geplaatste reacties, bijvoorbeeld door er op te reageren?*
Men kan er voor kiezen om elke keer als er een reactie wordt geplaatst hierover te worden geïnformeerd door TripAdvisor. Daarbij kunnen hoteliers en restauranteigenaren ook reageren op de recensies. Hun reactie komt dan onder de recensie te staan. Wij stimuleren bedrijven dan ook om de goede recensies te bedanken en de slechte uit te leggen.
Guillaume Thevenot heeft zich bewezen als een echte internet-innovator en wij willen daarom van hem weten *wat zijn visie is op recensiewebsites en wat het belang is van consumentenrecensies voor toekomstige reserveringen?*
We zijn al eeuwen bekend met mond-tot-mond reclame en vandaag de dag kunnen we met het internet meer mensen bereiken met vragen om advies bij het maken van aankoopbesluiten. Consumentenreacties worden al lang gebruikt in de reissector, zo viert TripAdvisor dit jaar zÂn 10-jarig jubileum, maar ook in andere sectoren is er vraag naar recensies van consumenten op het net, denk maar aan elektronicaproducten en gadgets, overal wordt wel over geschreven. Dit bewijst dat e-commercesites behoefte hebben aan een soort van sociaal media element om succesvol te worden en vertrouwen op te bouwen in hun branche.
*Wie is...*
Naam: Guillaume Thevenot
Geboren in: Frankrijk
Woonachtig in: London
Educatie: De eerste 25 jaar van zijn leven was Guillaume woonachtig en Frankrijk en heeft daar ook zijn studie genoten, met een tussenjaar in Wales. Afgestudeerd aan de ESSC/IMHI met een MBA in International Hospitality Management in 2000.
Huidig werk: Hotel Trade Relations Manager EMEA bij TripAdvisor en grondlegger van Hotel-Blogs.com
Werkgeschiedenis: Business Development Manager - Hospitality bij Amadeus UK & Ireland
Head of Contracting - Hotels - Global Accounts bij Active Hotels Ltd, Priceline Europe
Sales Manager - Frankrijk, Benelux, Zwitserland bij Active Hotels Ltd.
Passie: Hotelindustrie en het Internet. Persoonlijk ben ik van mening dat er veel ontwikkelingsmogelijkheden op het internet nog niet worden benut. Teveel van deze branche gaat alleen over het maken van reserveringen voor vluchten, hotels en reisarrangementenÂ
maar hoe zit het dan met reizigersgemeenschappen, het uitwisselen van hoteltips, het verpersoonlijken van reisgidsen, foto- en video-uitwisselingen, gastenrecensies, interactie tussen reiziger en leveranciersÂ
?
~Nienke van Haasteren~
TripAdvisor niet alleen voor consument
14 april 2010