De websites van Britse hotelketens zijn te veel gericht op zakelijke hotelgasten. Ze scoren slecht op het gebied van gebruiksvriendelijkheid voor leisuregasten. Dit is de conclusie van een onderzoek dat adviesbedrijf eDigitalResearch uit Londen recentelijk uitvoerde.
*Marktleiders onder de loep*
Het onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van websites uit de reisbranche richtte zich op 51 toonaangevende hotelbedrijven, luchtvaartmaatschappijen, cruiseondernemingen, kampeerbedrijven, reisbureaus en vakantieparken in Groot-Brittannië.
*Meer 'info' please!*
Het onderzoek toont aan dat de websites van hotelketens in gebreke blijven waar het gaat om nuttige informatie voor toeristen over de accommodatie en de bestemming. Ook worden gastenrecensies maar mondjesmaat geplaatst op de websites van de hotelketens, iets dat anno 2011 met de opkomst van sociale media volgens eDigitalResearch niet meer kan.
*Slechtste jongetjes van de klas*
Het onderzoek bevat een ranglijst met 51 reisondernemingen. Het eerste hotelbedrijf, Premier Inn staat op plek. Travelodge staat op plek 34 en Hilton eindigt in de onderste regionen op plaats 46. Holiday Inn komt nog slechter uit de verf en staat op nummer 48. Het slechtste hotelbedrijf dat uit dit onderzoek naar voren komt is Thistle Hotels op plek 51.
*Who cares?*
Als oorzaak waarom de hotelbedrijven zo slecht scoren wordt de gematigde betrokkenheid bij en interesse voor de toeristendoelgroep genoemd.
De lijst wordt aangevoerd door kampeerbedrijf Keycamp, dat ook in Nederland actief is.
~Frank Lindner~
Websites hotelketens te zakelijk
11 juli 2011