Weg met die saaie hotelwebsites

Auteur: Redactie
Technologie 22 september 2015
Weg met die saaie hotelwebsites

De hotellerie is van nature niet ‘tech-minded’. Gastvrijheid staat bij de meeste hoteliers voorop en dat gaat doorgaans gepaard met persoonlijk contact en aandacht voor de kwaliteit van de accommodatie. De online presentatie wordt vaak verwaarloosd, Instagram is voor veel hoteliers een onbekend fenomeen en de eigen website wordt maar zelden voorzien van nieuwe content. Dat kan beter.

Laten we de OTA’s eens buiten beschouwing laten. Ja natuurlijk, zij hebben fantastische apps voor het reserveren van hotelkamers. Booking.com lanceerde deze zomer nog de app waarbij de reiziger ‘on-the-go’ een last-minute kamer kan boeken. Dat soort apps hoeft u als hotelier niet te ontwikkelen; de gemiddelde smartphonebezitter heeft al meer dan genoeg apps op zijn device. De keuze is al gemaakt en wie nu nog wil intreden is simpelweg te laat. ‘Too little, too late’, zegt men weleens. Op andere manieren kunt u wel onderscheidend zijn.

Laten we eens kijken naar uw eigen website. Wat staat daar voor content op? Google houdt van content die relevant is. Bovendien kunt u met beeld veel meer zeggen dan met woorden. Een saaie website is in de ogen van veel reizigers de weerspiegeling van een geestdodend hotel. Dat moet u zien te vermijden. De meeste hotelwebsites openen met een standaard slide, waarin statische foto’s ingeladen zijn. Vaak zijn deze gemaakt door een professionele fotograaf en staan er geen mensen op de foto’s. Dit spreekt weinig tot de verbeelding. Het standaardkiekje van een opgemaakt bed in een nette kamer en een vergaderruimte hoeft echt niet meer. Onder de foto staat een lange en saaie omschrijving van het hotel (vaak in te kleine letters) en daarnaast een (trage) boekingsmodule. Als die er al is. De oplossing? Content. En dat is in veel gevallen gemakkelijker dan u zult denken, met dank aan de vrij nieuwe regelgeving die embedden toestaat.

We nemen Instagram als voorbeeld. Waarom? Omdat daar enorm veel foto’s op staan die vrij toegankelijk zijn en dus goed te integreren zijn in uw website. Foto’s van gasten, maar ook van uw eigen account. Embedden mag, maar wel onder bepaalde voorwaarden:

- De content moet al openbaar zijn (dus niet achter een ‘muur’)

- Er mag geen ‘nieuw publiek’ bereikt worden. Dus geen content embedden die alleen beschikbaar is voor een beperkt publiek

- Embedden mag niet middels nieuwe techniek gebeuren. Je moet embedden ‘as is’ en dus geen aanpassingen doen aan het materiaal

Auteursrecht?

Geen probleem. Wanneer u iets embed dat inbreuk maakt op het auteursrecht, dan bent u niet verantwoordelijk. U maakt iets immers niet opnieuw openbaar en hebt niets van doen met auteursrecht. Als het originele bestand immers verwijderd wordt, dan staat het bij u niet meer online. Instagram is openbaar en foto’s kunnen embed worden. Kijk anders eens op Findgram.com of uw hotel bij de zoekresultaten zit. Het zal u verbazen hoeveel foto’s er te vinden zijn. Houd wel de eigen website in de gaten: als er een embedded foto van Instagram wordt verwijderd, dan is deze niet zichtbaar meer op uw website. Zie het als een stimulans om meer ‘online-minded’ te worden.

Embedden steeds gebruikelijker en gemakkelijker

Social media bieden de mogelijkheid om te embedden. YouTube heeft een embed-functie en Twitter ook. Zelf embedden via de achterkant van de website met een tooltje kan via HTML-tags. Handig om zelf een selectie van Instagramfoto’s te maken, want niet alle foto’s zijn geschikt natuurlijk. Instagram heeft ‘geo tagging’, dus in een tooltje dat u gebruikt, kunt u een radius in aantal meters inbouwen. Hierdoor filtert u op locatie en ziet u welke foto’s er in uw hotel zijn genomen. Zelfs traditionele media, zoals kranten, geloven er nu in en laten artikelen embedden. Maar dat is niet gek, want embedden op andere websites levert natuurlijk ook weer traffic op, waardoor de website meer waard wordt.

Touristische info

De potentiële gast wil graag weten wat er in de buurt te doen is. Een boeking wordt meestal niet gemaakt voor het hotel an sich, maar voor de faciliteiten in de buurt. Welke hippe restaurantjes en winkeltjes zitten er in de buurt en welke musea zijn de moeite waard? Deze informatie op uw website - en liefst op de homepage – plaatsen, kan verrassend goed uitpakken. De gast weet direct waar hij naartoe gaat en wat hij in de buurt wil doen. Het vakantiegevoel begint dan al wanneer de hotelwebsite wordt bezocht. Weg met de saaie plaatjes van een bed: laat hotspots in de buurt zien, zet blije mensen op de foto (echte foto’s en geen geënsceneerde foto’s) en ga ook dynamische content aanbieden. Dat kan door een widget op de site te plaatsen, content te embedden of door zelf content te creëren. Ga eventueel op zoek naar een partner (bijvoorbeeld een blogger) die de leukste hotspots in uw stad kent en geloofwaardig is en probeer de eigen website aantrekkelijker te maken. Een app is niet nodig in ieder geval; daar zijn er al genoeg van. De hotelwebsite kan in veel gevallen echter wel een opfrisbeurt gebruiken. Niet alleen dat: een andere kijk op de functionaliteit van de hotelwebsite kan wonderen doen.

Google

Bij een website hoort indexatie en SEO. Google is belangrijk. Dat beseft iedereen. In april werd door de zoekmachine het algoritme aangepast, waardoor ‘mobile friendly’ websites het beter doen in de ranking. Google let op bepaalde zaken, zoals buttons die te dicht op elkaar zitten, leesbaarheid van de tekst, scrollen (moeten gebruikers scrollen om iets goed te kunnen zien?) en op content. Content moet niet geblokkeerd zijn in de robots.txt, zodat de zoekgigant uw pagina kan zien zoals uw gebruikers die zien. Dit is belangrijk. De content moet goed zijn en van toepassing op de overige content op de website. Een responsive website heeft bij velen de voorkeur (ook omdat Google deze goed kan crawlen) maar kan ook nadelig zijn, want de desktop- en mobile-gebruiker zien dezelfde content, en dat is misschien niet uw bedoeling. Zorg er ook voor dat alle pagina’s op HTTPS draaien; dat is nu maar van kleine invloed, maar dat wordt ongetwijfeld groter. Uitklapteksten en tabs worden in sommige gevallen ook door Google genegeerd; wees daar voorzichtig mee.

HM302015

Overig nieuws