Bij het vele thuis zijn tijdens deze pandemie, geeft het luisteren naar muziek je nog enige afleiding en plezier, zeker als je zelf een sober sociaal leven hebt. Opeens is er tijd om naar muziek te luisteren uit de goede oude tijd. Zo hoor ik zelf graag Frank Boeijen, met zijn briljante en vaak aangrijpende teksten. Ik draaide ‘Welkom in Utopia’ en hoorde de melancholie in zijn stem. Het liedje bracht me terug naar een jaar geleden, toen het inderdaad leek alsof wij leefden in een ideale droomwereld. In een Utopie.
Dat is schijn. Terugdenken aan iets geeft je per definitie een vertroebeld beeld. Al gauw romantiseer je wat ooit was of had kunnen zijn. Zo beloofde 2020 het jaar van de gouden bergen te worden. Vol met grootse congressen, toffe evenementen, beurzen, de Formule 1 in Zandvoort en het songfestival. Het stond allemaal op stapel. Het zou een recordjaar worden voor de hotellerie, met een dito omzet. Buitengewone kansen lagen voor het oprapen. We gooiden hoge ogen met tig uitzonderlijk creatieve concepten. Ook investeerders, leveranciers en platformen zagen de hospitality als een vijver waarin het goed vissen was.
Welkom in Hotel Utopia
De consument ziet het hotel vaak als een droomwereld waar je graag naar binnenstapt. Waar je rust, oplaadt en waar je andere dingen doet dan thuis. In de hotellerie komen we soms best dicht in de buurt van die Utopie. Vooral als je als consument voortdurend Instagram-plaatjes voorbij ziet komen van al die paradijsjes. Luxe resorts met zwembaden en imponerende uitzichten. De architectonische hoogstandjes met mooi design en stoere restaurantconcepten. Drankjes in blinkend kristallen glaswerk en prachtig gegarneerde borden met het heerlijkste eten. En ook het aantal echte duurzame hotels die geen energieslurpers zijn, maar bijdragen aan een gezondere wereld groeit.
Steeds meer bijzondere projecten zien (of zagen) het licht. Niet alleen heerlijk om bij weg te dromen, maar ze leveren ook een aandeel aan een betere wereld. Het zijn met name deze uitzonderlijke concepten waar je iets bijzonders kan beleven, iets dat voor veel mensen vroeger onbereikbaar was.
Iedereen creëert graag zijn eigen Utopia. De een wil een schonere, gezonde wereld terwijl de ander meer waarde hecht aan een wereld waar hij zich kan verwonderen over de creatieve uitspattingen van de mens. En wie wil nou geen stabielere wereld zonder conflicten? Of onze aardbol niet in een betere conditie achterlaten voor onze kinderen? Zo is er ook voor iedere doelgroep wel een hotel of concept te vinden. Je eigen Utopia om jezelf in onder te dompelen. Een plek waar je daadwerkelijk naartoe kunt, mits je daar de middelen voor hebt. Eigenlijk komen we in de hotellerie soms best dicht in de buurt van een soort Utopie. Vooral als je Instagram plaatjes voorbij ziet komen
Bar Weinig (klandizie)
De lockdown waar we nu in zitten, biedt ons een werkelijkheid die ver afstaat van bovengenoemd ideaal. Wij leven in een tijd met akelige kenmerken en Orwelliaanse praat; een situatie die tegen ons vrijheidsgevoel indruist. Logischerwijs conflicteert dit met het ondernemerschap en ethos van de gemiddelde hotellier. Vroeger was turbulentie iets dat je wel eens in het vliegtuig voelde, nu is ons hele leven turbulent en onrustig. Zelfs als je niets hebt om te doen, is het onrustig in je hoofd.
De huidige crisis zorgt voor grotere verschillen in onze branche. Nog nooit lagen de prestaties van hotels (en bedrijven in het algemeen) zover uit elkaar als nu. Van bedrijven die in een vrije val zijn geraakt tot bedrijven die garen spinnen bij deze crisis en vetgedrukte zwarte cijfers schrijven. De steden zijn spreekwoordelijk leeg en het platteland is vol. Online is het nieuwe marktplein, terwijl het straatbeeld digitaal gedomineerd wordt door ketens en platformen.
Over de onvoorspelbare vraag naar hotelkamers, het instorten van corporate travel en de opkomst van local leisure is de afgelopen maanden al veel gezegd. Zo is de hotel business wereldwijd van een tekort aan kamers naar een overschot gegaan. Hotels zullen inventief moeten zijn om een fatsoenlijke omzet te maken. En al draait de business straks weer op niveau, dan zegt dat niet dat je er weer bovenop bent. Gezien de enorme schuldenlast die hotels op hun schouders dragen, zullen investeerders en banken de komende tijd sceptisch blijven over onze branche.
Daarbij is het nog maar de vraag of de internationale leisure travel zich de komende jaren hervindt als verwacht. Ondanks dat gasten een enorme behoefte voelen om weer te reizen, hebben veel gasten minder middelen ter beschikking om dit ook daadwerkelijk te doen. Natuurlijk heeft de Nederlandse consument behoorlijk opgepot het afgelopen jaar, maar we weten niet of ze aan overnachtingen net zoveel als voorheen willen uitgeven. Wellicht willen ze financiële middelen achter de hand houden voor slechtere tijden. Onze terugval in welvaart en die in de ons omringende landen, zal hoogstwaarschijnlijk meevallen. In veel landen heeft de welvaart door de lockdown echter een nóg grotere klap gekregen.
De schatting is dat rond de 150 miljoen mensen in de VS onder de armoedegrens zakken. 53% van de jongeren zal weer bij ouders intrekken, omdat ze geen geld hebben. Reviewsite Yelp verwacht dat 60% van de aangesloten bedrijven niet meer zal heropenen. En dat is enkel in de VS. Wereldwijd zijn complete families werkloos, vaak zonder sociaal vangnet. Het is de middenklasse die zich vakanties de komende tijd waarschijnlijk niet meer kan veroorloven. Terwijl juist die groep voor de crisis lekker internationaal aan het reizen was geslagen. Straks zijn het niet meer de gesloten grenzen die reizen onmogelijk maakt, maar de door de crisis leeggezogen portemonnee. Voor deze mensen blijft Hotel Utopia voorlopig een onbereikbare droom.
Nieuwe werkelijkheid, nieuwe kansen
De kans is groot dat het aantal internationale reizigers op korte- en middellange termijn onvoldoende blijkt om alle hotels wereldwijd te vullen en voorzien van genoeg omzet. Vraag en aanbod blijven dan nog een tijdje uit balans. Gelukkig wil de mens altijd reizen en zal de vraag naar hotels zich daarom op termijn gaan herpakken. In China heeft Zoom en Teams het reizen niet vervangen en dat zal ook hier niet gebeuren. Het reizen in het algemeen kan nieuwe vormen aannemen, bijvoorbeeld in de vorm van hybride reizen. De aanleiding en keuze voor een bepaald type hotel zal daardoor per doelgroep verschillen.
Wil je als hotelier in deze onvoorspelbare tijd bepaalde doelgroepen aan je binden, dan verkoop je liever geen overnachting, ontbijt of diner meer. Je verkoopt ook geen standaard beleving. Wat je verkoopt is een transformatie, een plek waar de gast zich verplaatst naar een fijnere wereld. De dagelijkse realiteit is immers vaak een stuk minder fascinerend en afmattend. Deze droomwereld is voor iedere doelgroep anders en wordt bepaald door levensstijl en karakter. Vooral uitzonderlijke en gewaagde concepten zullen hierop inspelen en profiteren van de kentering.
Jouw opa of oma hebben het vast weleens over de 7 magere en de 7 vette jaren gehad. Naarmate je ouder wordt, realiseer je je dat daar een kern van waarheid in zit. 2020 was het jaar van de Rat volgens de Chinese horoscoop. Een rat-jaar schijnt altijd een rot jaar te zijn met veel onrust. Dat hebben we geweten!
Gelukkig is 2021 het jaar van de Os. Een sterrenteken dat bekendstaat om zijn robuustheid, werklust, betrouwbaarheid, kracht, vastberadenheid en eerlijkheid. Wat kan er dit jaar nog fout gaan zou je denken, maar de Os blijkt ook een stijfkop en een slechte communicator te zijn. 2021 wordt dan ook een jaar van verder buffelen richting de ‘uitgang’ van deze crisis. Maar dat vermoeden had je vast al.
Doe jouw boodschappen in de ‘wereldwinkel’
Het leven is even eerlijk als oneerlijk. Het is gewoon het leven. Er zijn geen donkere ‘machten’ die je tegenwerken of juist vooruithelpen. Je moet zelf je boodschappen doen in de ‘wereldwinkel’. Zelf kiezen wat je in het leven wilt hebben en wat je juist niet wilt. Als je ervoor gaat en doorzet, is de kans groot dat je niet misgrijpt in de wereldwinkel of voor een leeg schap komt te staan. Je wilt namelijk niet dat het product ‘succes’ is uitverkocht, waardoor je het met minder moet doen. Het is wat je doet of juist niet doet, wat de inhoud van je winkelwagentje bepaalt.
Gelukkig dragen hoteliers en ondernemers een bijna onwankelbaar optimisme in zich. Zij steken hun kop niet in het zand bij problemen. Die lossen zich niet op als je ze negeert. Het zit in de aard van de ondernemende hotelier om te reiken naar wat voor anderen onmogelijk lijkt. Het moet gek lopen wil de zomer van 2021 geen sterk seizoen worden voor de hotellerie. Simpelweg omdat al die opgekropte energie en al dat verlangen bij mensen eruit moet. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer, kijk ook over de zomer heen naar de toekomst en stap op tijd de wereldwinkel binnen. En leg daar jouw portie succes alvast in het winkelwagentje.
Over de auteur
Monique van Gevelt is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale Hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner en mentor voor hoteliers en ondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy.