Ten tijde van een pandemie is een focus op de gezondheid het allerbelangrijkste, dat weet iedereen. Wellness en saunabezoek kunnen een positieve impuls geven aan die gezondheid en daarom is het ook heel fijn dat de hotels deze service weer kunnen bieden. Maar ook hier geldt: een aantal aanpassingen is vereist.
Ik heb het gezien op verschillende plekken in Europa, collega’s proberen zo goed mogelijk de verschillende maatregelen van hun regeringen te volgen. In sommige landen mogen bijvoorbeeld de stoombaden wel open, in andere weer niet. Uitdagingen, maar ook mogelijkheden om uw gasten service te bieden, zich veilig te laten voelen en aan u te binden. Want de mogelijkheden zijn legio. Sauna’s die een maximaal aantal bezoekers mogen hebben: zet een tikker bij de ingang zodat de bezoekers weet hoeveel mensen erin zitten en niet de deur open hoeft te trekken. Een mooie wellnessmand op de kamer met daarin de benodigde handdoeken, badjas en slippers in plaats van handdoeken in de spa, een klip op de kamer met het kamernummer of de initialen van een gast die zij op de badjas kunnen klippen zodat niemand meer de verkeerde badjassen pakt. Het verplicht maken van reserveringen van bepaalde gedeeltes van de spa. U hoeft niets extra’s te rekenen, maar het kan de gast wel een extra luxe gevoel bezorgen: een privésessie in de spa is normaal duur. Stickertjes beschikbaar stellen voor op de camera van de mobiele telefoon, zodat iedereen zijn/haar telefoon erbij kan houden, maar ook iedereen privacy heeft. Een extra rol voor uw spa-staff, periodiek langsgaan met (gedroogd) fruit of water in plaats van een buffet. Weinig extra moeite en wel veiliger en luxer.
Wellness is een belangrijk onderdeel van de ervaring van de gast in uw hotel en kan een ondersteunende rol spelen in hun gezondheid, waarom niet de schouders eronder en deze ervaring zo gastvrij mogelijk maken?
Meer columns?
Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.
HM302020