Op 28 en 29 maart 2019 organiseerde Hotelschool Den Haag een onderzoekssymposium over de toekomst van de gastvrijheid, met als thema: talenten voorbereiden en de technologie begrijpen om zinvolle ontmoetingen te creëren. In lijn met de onderzoeksvisie van de school was het symposium bedoeld om de kloof te overbruggen tussen academisch onderzoek en de inzichten en zorgen van praktijkmensen. In de white paper lees je er meer over.
Tijdens het symposium besprak een panel bestaande uit Dirk Bakker (Chief Executive Officer voor Colliers in Nederland), Veerle Donders (Concept- en Merkdirecteur bij Zoku), Bruce Tracey (Cornell University) en Jeroen Oskam (Hotelschool Den Haag) de toekomstperspectieven voor de horecasector vanuit deze combinatie van praktijk en wetenschap.
De volgende stellingen, ingediend door onderzoekers van Hotelschool Den Haag en externe deskundigen, werden door het panel besproken:
1. Hoe ziet authentieke, persoonlijke gastvrijheid eruit in een hightech omgeving?
2. De GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft), vijf, niet de toonaangevende hotelmerken, vormen de echte concurrentiedreiging.
3. Technologie zal de menselijke interactie vervangen en onze industrie herdefiniëren als een verwaarloosbare werkgever.
4. In 2030 telt de accommodatiebranche slechts vijf, voornamelijk Chinese, wereldwijde merken.
5. Onze industrie moet een voorloper zijn op het gebied van duurzaamheid om de legitimiteit in belangrijke markten te behouden.
De algemene conclusies van het debat waren dat het panel een toekomst zag die menselijke interactie en klantgerichtheid combineert met faciliterende technologieën.
Gastvrijheidsexpertise zal daarom waarschijnlijk niet worden vervangen door technologie. De consolidatie en globalisering van de markt zal worden voortgezet, naast de aanwezigheid van lokale innovatieve merken met specifieke marktkennis. Duurzaam beleid is onmisbaar geworden, niet alleen als ethisch principe, maar ook als financieringsbehoefte.
In de white paper, die wij aanbieden als gratis download, lees je er meer over. Hoe ziet de hotellerie er in 2020 uit? Je leest het in de white paper.