Wie wordt F&B Professional of the Year?

5 november 2014
Wie wordt F&B Professional of the Year?

De AF&BM organiseert sinds 2011 de verkiezing ‘F&B Professional of the Year’. Dat deze verkiezing nut heeft, onderschrijft Suzanne de Zwaan, voorzitter van
het netwerk. “De functie van F&B-manager werd tijdens de crisis meer dan eens geschrapt; F&B was een bijproduct. Gelukkig ziet men nu in dat dat een foute gedachte was.” Kandidaten kunnen per e-mail voorgedragen worden. Dat kan via "info@afbm.nl":mailto:info@afbm.nl

*F&B van belang*
Met de opkomst van het conceptmatig denken in de hotellerie (vaak ook wel ‘storytelling’ genoemd), is F&B een wezenlijk onderdeel van de marketingmachine geworden. “F&B wordt steeds belangrijker. Sterker nog: F&B is nu waarschijnlijk al het belangrijkste binnen hotelmarketing”, vertelt Suzanne. “We willen met de verkiezing de functie zichtbaarder maken en de aandacht vasthouden. Vergeet niet dat er op dit moment goed geld verdiend wordt met F&B en dat het aandeel van F&B binnen de totale omzet steeds groter wordt.”

*Fanatisme*
“In 2011 won ik als eerste de verkiezing F&B Professional of the Year en ik moet onderkennen dat ik er veel aan heb gehad in mijn carrière. Ik kan iedere F&B-professional daarom van harte aanraden om mee te doen. Dit jaar zullen we uit de aanmeldingen vijf personen nomineren. Voorheen waren dit er tien, maar we denken dat er meer fanatisme aan de dag wordt gelegd wanneer er vijf genomineerden zijn. Dat is goed voor de competitie.”

*Procedure*
Vanaf 1 november kan men via "www.hospitality-management.nl":mailto:info@afbm.nl zijn of haar favoriete F&B-professional voordragen. De AF&BM staat open voor iedere suggestie. Zelfs een voordracht via Twitter wordt bijvoorbeeld meegenomen. Op 2 december worden vervolgens de vijf genomineerden bekendgemaakt. Dit gebeurt tijdens de bijeenkomst ‘Food for Thought’ in Soest. Uiteraard worden de vijf genomineerden daarna gepresenteerd op de website van Hospitality Management, waarna er gestemd kan worden middels de poll op de website. Uiteindelijk wordt de winnaar gepresenteerd op het jaargala van de AF&BM op 30 januari 2015.

*Toewijding en pragmatisme*
Waar let de jury op bij de bestudering van de aanmeldingen? “Het centrale thema dit jaar is ‘concepten’. Dat kan een uniek concept zijn, maar ook Marriott heeft bijvoorbeeld een concept. Een goede uitvoering is essentieel en we zijn op zoek naar mensen die voor meer dan honderd procent achter hun product staan en een heldere visie op de toekomst hebben. Een toegewijd en pragmatisch persoon maakt een goede kans.”

*Gebrek aan discipline*
Suzanne houdt van haar vak en van professionals met toewijding. Het valt haar dan ook op dat werknemers met discipline in Nederland schaars zijn. “Ik heb op cruiseschepen gewerkt; daar werken mensen uit verschillende landen. In de Verenigde Staten krijg je simpelweg geen loon als je niet werkt. In Nederland wél. In ons land zie je veel mensen die alleen maar op de klok kijken en niet naar het eindresultaat. Vreselijk zonde, want je werk wordt zoveel leuker en betekenisvoller als je er vol tegenaan gaat. De Nederlandse mentaliteit is vaak niet goed: jonge mensen zijn veel te druk met randzaken zoals uitgaan, vrienden en social media. Bij supervisors is dat al minder en ik zie bij mensen van een jaar of 26 dat ze beginnen te beseffen dat zij niet volwassen genoeg zijn. Opeens maken ze dan een sprong en gaan ze stappen maken op professioneel gebied.”

*Toekomst*
De toekomst van de AF&BM? Die zit wel goed: F&B wordt immers steeds belangrijker voor hotels en het netwerk zet zichtbaar in op de nieuwe generatie. “We willen de AF&BM toegankelijker maken en willen het daarom gemakkelijker maken om introducés mee te nemen. Onze taak is om de importantie van de F&B-manager te laten zien. Een F&B-manager houdt zich namelijk niet alleen bezig met eten en drinken: ook leiding geven en met mensen omgaan behoort tot het takenpakket. De F&B-manager is een verbindende factor binnen het hotel.”

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws