De 15e editie van de European Mise en Place Cup (EMCup) vond plaats op zondag 12 en maandag 13 februari in Maastricht. Het thema van deze editie was ‘Tradition vs Trend - #BreakTheMould’. De winnaar van de EMCup 2023 is Shannon College of Hotel Management uit Galway, Ierland gevolgd door Hotel Management School Maastricht, Nederland en FH Wien der WKW uit Wenen, Oostenrijk.
Deze top 3 nam het gedurende twee spannende dagen op tegen 25 andere Europese hotelscholen. Tijdens deze wedstrijd gaven in totaal 126 leerlingen alles om die felbegeerde eerste plaats te veroveren en hun ideeën over ‘Traditie versus Trend’ te tonen.
EMCup 2023
28 gerenommeerde internationale hotelmanagement scholen uit 14 verschillende Europese landen hebben deelgenomen aan de 15e editie van de European Mise en Place Cup. Stuk voor stuk gaven ze hun visie op transformatie in de horeca, waarbij zij het behoud van tradities en de integratie van trends onder de loep namen. Nu trends en ontwikkelingen zoals hyperpersonalisatie en duurzaamheid snel opkomen, is het belangrijker dan ooit om een evenwicht te vinden om comfort en saamhorigheid te bieden binnen de sector. De studenten gingen deze uitdaging aan en inspireerden de Business Jury met hun ideeën over hoe je de mal kunt breken. De Business Jury bestond dit jaar uit 82 hospitalityprofessionals van 47 internationale bedrijven.
Competition days
De studententeams voerden voorafgaand aan de wedstrijd verschillende opdrachten uit. Ze moesten een socialmediacampagne opzetten om hun EMCup deelname en het thema van dit jaar onder de aandacht te brengen. Daarnaast schreven de 28 teams whitepapers die werden beoordeeld door de leden van de Business Jury.
Tijdens de wedstrijddagen gaven de studenten verschillende pitches aan de Business Jury. Te beginnen met de Best Idea Assignment op dag één, waarbij de studenten in gehusselde teams een creatief idee bedachten om een oude traditie opnieuw uit te vinden. Op dag twee gingen de studenten in hun eigen teams aan de slag met het pitchen van hun whitepapers. Vervolgens kregen de teams een case opdracht, gerelateerd aan het thema en pitchten deze aan de jury. Hierna ontvingen zij feedback en kregen zij de mogelijkheid dit te verwerken en hun verbeterde pitch te geven aan andere juryleden. Al deze elementen maakten deel uit van de rangschikking van de top 9. Deze 9 teams streden in de finaleronde, waar zij hun definitieve pitches presenteerden aan het publiek en de dragons, bestaande uit 5 experts in de hospitality-industrie; Billy Skelli-Cohen - ZIEN Group, Paivi Hagedoorn - The Den, Willem van der Zee - Pandox AB, Elsbeth van Eekeren - Booking.com en Joanna Kurowska - IHG Hotels & Resorts.
Het opbouwen van een netwerk is de sleutel
De EMCup is niet alleen een competitie, maar ook een kans om inspirerende mensen uit de hospitality-industrie en gelijkgestemden te ontmoeten. Studenten krijgen hier de kans om hun netwerk uit te breiden, contacten te leggen en mogelijk nieuwe vrienden te maken. Daarom staat de eerste wedstrijddag in het teken van netwerken, met workshops en opdrachten in gemengde groepen en een Networking Dinner op de Hotel Management School Maastricht om de interactie tussen de deelnemers te stimuleren. Op dag twee was het aan de teams van de hotelscholen om de jury te overtuigen dat zij die felbegeerde EMCup verdienden. De competitie eindigde op maandag met een Awards Diner in de Rebelle in Maastricht.
Winnaars EMCup 2023
- Eerste Plek / winnaar: Shannon College of Hotel Management, University of Galway
- Tweede Plek: Hotel Management School Maastricht
- Derde Plek: FH Wien der WKW, University of Applied Sciences for Management & Communication
- Best Team Spirit: Escola de Hotelaria e Turismo do Porto e Escola de Hotelaria e Turismo de Lisboa Ecolab
- Duurzaamheidsprijs: Shannon College of Hotel Management, University of Galway
- Network Koning/Koningin: Natascha Rittershofer - Hotel Management School NHL Stenden
- Beste Pitch - Case 2: Centro Superior de Hostelería de Galicia
- Beste Pitch - Case 1: Shannon College of Hotel Management, University of Galway
- Beste Pitch - Paper: Budapest Business School, Faculty of Commerce, Catering & Tourism
- Beste Whitepaper: University College of Northern Denmark
- Best Idea opdracht: Tanvi Nijsure - EHL, Selena Fisher-Flores - FH Wien, Sam de Haardt - - Hotel Management School Maastricht Beste CV - 3 namen: Mahinsa Pussewala Hewage - IU International University of Applied Science, Kim van den Bongard - Hotel Management School Maastricht, Margarida Dias - Escola de Hotelaria e Turismo do Porto e Escola de Hotelaria e Turismo de Lisboa
- Beste Rumour around the Brand: Hotel Management School Maastricht
- Beste Introductie Video: CETT-UB Barcelona School of Tourism, Hospitality and Gastronomy
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.