Workshops voor horeca rond blinde gasten

11 augustus 2011
Workshops voor horeca rond blinde gasten

"Corné Kremers":http://www.visuele-handicap.nl/horeca.html uit Mill geeft als ervarings-deskundige workshops rond hoe horecapersoneel om kan gaan met visueel gehandicapte gasten. “Het is niet zozeer dat een blinde in een restaurant een speciale behandeling nodig heeft, maar er zijn een aantal tips en trucs om het voor de visueel gehandicapte gast en de medewerkers net even makkelijker te maken”, vertelt Kremers.

*Aandachtspunten*
In workshops van een uurtje, waarbij Kremers medewerkers laat ervaren hoe het is om blind te zijn, vertelt de expert op luchtige en humoristische wijze welke aandachtspunten er zijn en hoe praktische zaken aan te pakken.

*Vraag vanuit de markt*
Vorig jaar vroeg een restauranthouder hem om zijn medewerkers eens wat meer te vertellen over zijn ervaring als blinde in een restaurant. “Medewerkers reageerden zo positief op mijn verhaal dat ik besloot het aan meerdere restaurants aan te bieden”, zegt Kremers. Ook geeft hij ondertussen gastlessen bij een regionaal opleidingscentrum voor horecamedewerkers.

*Spelenderwijs oplossen*
Kremers vertelt dat er tal van zaken zijn die spelenderwijs eenvoudig kunnen worden opgelost, waardoor er geen pijnlijke of vervelende momenten hoeven te ontstaan. “Door bijvoorbeeld de gerechten te benoemen die je op tafel zet maak je het voor een blinde al erg makkelijk. Maar ook door een consumptie telkens op een vaste plek op tafel neer te zetten voorkomt men dat je als blinde moet gaan voelen waar je glaasje staat.” Kremers vertelt dat hij daarmee vaker dan eens zijn glas om heeft gegooid.

~Frank Lindner~

Overig nieuws