www.hotelblog.com

Auteur: Redactie
Ondernemen 17 oktober 2006
www.hotelblog.com

Een weblog als marketinginstrument voor de hotellerie. Zinvol of niet? De meningen over weblogs zijn verdeeld. De ene marketeer ziet weblogs (of blogs) als een nu al achterhaald medium ('gratis homepages van studenten met te veel vrije tijd'); de ander is van mening dat een weblog het ultieme marketinginstrument is voor bedrijven. Hoe het ook zij, Nike, Amazon en Microsoft experimenteren volop met weblogs.

Wat is het eigenlijk? Ook daarover lopen de meningen uiteen. Is het een dagboek of eerder een uithangbord van ideeën en meningen? Het interessante aan dit medium is juist die onduidelijkheid. Er is geen goed en fout, en er zijn talloze varianten mogelijk. Je kunt een blog vrijwel helemaal naar je hand zetten en er makkelijk je eigen invulling aan geven. Heel handig voor het versterken van de eigen identiteit en voor de marktbenadering. Een simpele weblog is snel gemaakt. Prijzen voor weblogs variëren van gratis tot enkele duizenden euro's. Een goede manier dus om met weinig budget veel exposure te genereren. Een goede 'business blog' kan uitgroeien tot een ijzersterk marketinginstrument.

Spannend

Een weblog kent een aantal basisprincipes: geregeld ververste, persoonlijk geschreven berichten, de mogelijkheid om te reageren en veel links naar andere websites. In ons land hebben we rond de honderd bedrijven met weblogs. Opvallend dat daaronder geen hotel te vinden is, terwijl met name hospitality zich goed leent om te ‘bloggen’. Wat zich afspeelt in een hotel is immers spannender dan de 'avonturen' van een een bedrijf in steigerpijpen... Laat bezoekers van het weblog eens meebeleven wat een meerdaags congres betekent. laat ze meedenken over een nieuwe restaurantkaart en vraag gericht om hulp met betrekking tot het tegemoet komen aan de wensen van de gasten.

Legio mogelijkheden. Films en foto’s; het dagboek van de general manager...  De reiziger die volgende week een paar nachten in het hotel komt slapen, kan alvast de sfeer proeven. Regelmatig terugkerende gasten kunnen er hun ‘ei’ kwijt; zij zullen zich meer en meer verbonden voelen met hun hotelgemeenschap...

Bied via het weblog wetenswaardigheden aan; maak mensen vertrouwd met het hotel en help ze met een stuk inleving. Bevredig nieuwsgierigheid en bereid mensen voor op hun verblijf.

Dialoog

Een weblog biedt mogelijkheden die je via de traditionele media en kanalen niet krijgt. Als eerste geeft het een bedrijf meer profiel. Doordat bezoekers aan het weblog gevoed worden met actuele en persoonlijke ervaringen van mensen, wordt het beeld van het hotel genuanceerder en veel intenser. Alle overige communicatie is in de regel statisch. Denk daarbij ook aan nieuwe medewerkers die via het weblog een beeld krijgen van de omgeving waarin ze kunnen gaan werken.

Een weblog maakt - anders dan een website - een dialoog met klanten mogelijk. Je plaatst een bericht en gasten reageren. Op hun reacties kan vervolgens weer gereageerd worden. Wie weet welke vruchten zo'n discussie afwerpt? Daarnaast helpt een weblog om klanten te binden. Betrek klanten bij het maken van keuzes; vraag naar hun voorkeur. Klanten mogen meedenken. Kan het beter?

Een nieuw product? Kondig het aan en lanceer het via het weblog. Bijvoorbeeld dat nieuwe restaurantconcept... Laat gasten meedenken over de uitvoering. Laat ze hun eerste reacties geven na lancering ervan en gebruik het weblog voor extra promotie.

Het vergroten van een netwerk is ook een voordeel. Bloggers communiceren veel met elkaar. Door niet alleen te bloggen, maar ook te reageren op andere bloggers bouw je heel snel een netwerk uit. Daarbij krijg je zoveel als je geeft. Vertel dus niet alleen over jezelf, maar verstrek ook andersoortige informatie: verwijs naar interessante artikelen; tips, onderzoekjes... Voor de hotelgasten is genoeg te bedenken: weersinformatie, reistips, links naar luchthavensites en luchtvaartmaatschappijen, bookingsengines...

Een goede weblog maakt je bovendien sneller en makkelijker te vinden op het internet. Door een weblog te koppelen aan je website weten zoekmachines je veel sneller te vinden, op voorwaarde dat je de content van de weblog regelmatig ververst.

Tijd en aandacht

Gebruik een weblog niet voor actieve verkoop. Daarvoor is de website. Een weblog is bedoeld als forum waarop je van gedachten wisselt en informatie verstrekt. Bloggers haken af als ze het idee krijgen dat de weblog een dubbele agenda heeft.

Begin geen weblog als je niets te melden hebt. Misschien een open deur, maar je kunt beter geen informatie verstrekken dan slechte of verouderde. Gebrek aan tijd is een reden om ervan af te zien. Een weblog vraagt tijd en aandacht. Het werken met weblogs heeft namelijk direct invloed op de dagelijkse werkzaamheden van bedrijven, en het effect is niet direct te meten, hoewel op langere termijn een positief effect evident is.

Wees eerlijk op je weblog. Het is een verslag van dingen die in en om het bedrijf gebeuren. Er gaan nu eenmaal dingen mis. Partij in de soep gelopen? Draai er niet omheen. Zet het op je weblog. Beschrijf wat er gebeurde; laat zien wat de oplossing was; vraag om feedback.

Auteur: Mihaly Laszlo

HM302006

Overig nieuws