Xcentric Hotels viert tien jaar easyHotel in Benelux

Auteur: Redactie
Hotelketens 4 oktober 2021
Xcentric Hotels viert tien jaar easyHotel in Benelux

In oktober is het tien jaar geleden dat Xcentric Hotels de masterfranchiselicentie voor easyHotel Benelux kocht. Dat bleek een goede zet. Het concept is simpel: bij easyHotel geloven ze dat een fijn verblijf niet gaat over het aanbod van slippers en badjas in je kamer of luxe giftshop in het hotel of over hoe uitgebreid het ontbijt is. Ze geloven wél in een goede nachtrust op een A-locatie in de stad. De sfeer en avonturen maak en beleef je zelf. Inmiddels zijn er acht easyHotel's in beheer van Xcentric Hotels. Tijd voor een terugblik op tien jaar easyHotel in de Benelux en de ideeën voor de toekomst.

HET EASYHOTEL CONCEPT

easyHotel is het idee van de Britse serieondernemer Stelios Haji-Iouannou die ook easyJet oprichtte. Xcentric (voorheen Danzep) is eigendom van oprichter Dan Metcalfe en verkreeg in 2007 de masterfranchiselicentie van easyHotel Benelux. In 2010 werd Lucas Drewes aangetrokken als Managing Director en gingen zij samen het easyHotel avontuur aan. Dat avontuur begon in een voormalig biljartcentrum aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, het gebouw werd volledig omgeturnd naar de easyHotel formule.

Drewes: "Onze hotels wijken iets af van de standard easyHotel franchisemanual, we zijn sinds dag één voor luxere materialen gegaan. Zo is er bijvoorbeeld niet voor de standaard easyHotel badkamercabines gekozen maar zijn de badkamers bij ons open en van glas". Direct na de opening bleek de budgethotelformule aan te slaan in Amsterdam. Sinds de opening is de bezettingsgraad, met uitzondering van de Covid-periode, vrijwel altijd 100%. Drewes legt uit waarom dit volgens hem komt: "Amsterdam is een dure stad. easyHotel is budget maar niet cheap. Wij hebben een heel sterke doelgroep, die doordeweeks vooral uit zakenmensen bestaat en in de weekenden uit mensen die van de stad willen genieten. Mensen die zelf de sfeer maken en op zoek naar ervaringen en avontuur in de stad zelf, daar hebben ze geen fancy giftshop of uitgebreid ontbijt voor nodig. Wel een centrale locatie, genoeg horeca en levendigheid in de buurt, een goed bed en douche en scherp tarief. In tien jaar opende het bedrijf easyHotel's in Den Haag, Rotterdam, Brussel, Amsterdam City, Amsterdam Arena, Zaandam en Scheveningen. De meest recent geopende locatie is Maastricht."

EASYHOTEL TIJDENS DE PANDEMIE 

Net zoals alle andere wereldwijde hotels en horeca heeft Covid-19 ook flinke klappen aan easyHotel uitgedeeld. Vooral Amsterdam en Maastricht, locaties die voornamelijk draaien op toerisme en/of zakelijke reizigers, kregen het te verduren. Scheveningen draaide op volle touren, mensen hadden tijdens de lock-down behoefte aan ruimte en schone lucht. Dat vinden ze op het strand van Scheveningen. Xcentric Hotels besloot tijdens de Covid-periode alle hotels open te houden. Dat was volgens Drewes om twee redenen; om het personeel aan het werk te houden en omdat het bedrijf faciliteiten zoals housekeeping naar bezettingsgraad heeft ingekocht. Bovendien hebben de hotels nooit restaurant of cafemogelijkheden aangeboden, dus gasten zijn al gewend dat take-out en delivery mogelijk is. De pandemie heeft ook inzichten gegeven, zo heeft het team geëxperimenteerd met ontbijtpakketjes voor de gasten. Dat beviel goed. Voor de toekomst behoort een Grab & Go met kant en klare items en menu’s op alle locaties ook tot de mogelijkheden. Dat het concept werkt, ook tijdens crisisperioden is een feit, het opschalen kent nu vooral uitdagingen.

WAT BRENGT DE TOEKOMST?

Drewes geeft aan dat er wensen zijn om easyHotel uit te breiden in Utrecht, Antwerpen, Luxemburg en Eindhoven. "Voor ons mag het pand zo lelijk als de nacht zijn. Wanneer de locatie centraal is en er levendigheid en horeca dichtbij is, zijn wij geïnteresseerd". Eventuele expansieplannen buiten de Benelux behoren ook tot de mogelijkheden, dit zal dan vooral gaan om individuele franchise. Xcentric Hotels wil met easyHotel terug naar meer 'eenvoud', zoals de merknaam ook het woord 'easy' draagt. Ze zien verbeterpunten in de boekingsprocessen en werken daar nu hard aan. One click voor alles. De begrippen 'comfort en luxe' zijn in tien jaar tijd ook veranderd, dat vergt aanpassing van het easyHotel concept. Goede cappuccino, extra handdoeken, tv, föhn en snelle WIFI werden in het initiële concept als luxe beschouwd waarvoor extra betaald moest worden. Nu biedt easyHotel een aantal van deze dingen als service aan in de Benelux hotels. Waar momenteel nog wel extra voor afgerekend moet worden is bijvoorbeeld de luxe van uitslapen; een late check-out, ook voor een early check-in en het achterlaten van bagage wordt extra in rekening gebracht. Drewes verwacht dat dit in de toekomst wellicht ook zal worden aangepast naar gelang de perceptie van luxe voor de consument blijft veranderen. 

DIT WIST JE NOG NIET VAN EASYHOTEL BENELUX 

Het team van Xcentric is ontzettend trots op het tienjarig bestaan van easyHotel in de Benelux. "We zijn van start-up naar scale-up gegaan zonder te veel groeipijn. Hoewel de gast van de buitenkant vooral hetzelfde concept in ieder land ziet, is er aan de achterkant wel degelijk verschil. Het verschil zit vooral in de menselijkheid van het bedrijf. Xcentric is een organisatie waar veel aandacht voor 'het team' is, we hebben ook weinig verloop. Gastvrijheid en een goede sfeer in onze hotels is heel belangrijk, er is bij ons 24 uur per dag een receptionist aanwezig. Daarom laten we onze mensen meedenken en afgaan op hun intuïtie. We geven ons personeel veel vrijheid en verantwoordelijkheden als ze die willen. In de toekomst gaan we werken naar een nog plattere organisatie en willen toe naar host-teams in plaats van managers". Teamwork makes the dream work, zegt Drewes.

BIG BIRTHDAY BOOKING DEAL 

Xcentric viert het tienjarig bestaan van easyHotel met een Big Birthday Booking Deal. Heel de verjaardagsmaand oktober kunnen gasten voor tien Euro per persoon, per nacht een kamer boeken met de boekingscode 'HAPPYBIRTHDAY'. easyHotel wil op deze manier stedentrips weer mogelijk maken voor een heel breed publiek. 

Overig nieuws