YOLO 2014 en FOMO 2014

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 25 juni 2014
YOLO 2014 en FOMO 2014

Op deze plaats schrijf ik regelmatig over wat ik denk dat u in de praktijk van alledag kunt gebruiken. Eind vorig jaar schreef ik over de licht positieve ontwikkeling in de economie en raadde u aan om 2014 het jaar van YOLO te maken.

Onlangs heb ik een weekje in een hotel doorgebracht dat voor mij het ultieme YOLO-gevoel wist te creëren. Door de ligging, de inrichting, het heerlijke eten, maar met name door de perfect - tot in details - doorgevoerde gastvrijheid. Ik kan redelijk kritisch zijn en tegelijkertijd beseffen hoe moeilijk het mooie ambacht van hotelier is. De manager van dit hotel heeft een team weten te vormen dat geweldig op elkaar is ingespeeld; zonder uitzondering werden alle gasten op een authentieke wijze benaderd.

Het was een feest om dit ‘onbewuste’ YOLO-arrangement te aanschouwen en te ervaren. Zoiets als ‘eerst Napels zien en dan sterven’. YOLO is dus altijd mogelijk, los van de feitelijke marktomstandigheden die in heel Europa nog niet super positief zijn. YOLO aanbieden is een mentaliteit, een levensvervulling, een ongekende passie voor de gast.

Dit moet je natuurlijk wel willen als manager of ondernemer. Bovendien moet je het ook nog goed weten uit te voeren. Mijn conclusie is, dat het vrijwel overal met wat meer YOLO kan. Vooral omdat de markt nog maar moeizaam herstelt. We blijven uitermate voorzichtig met besteden. De vakantieparticipatie, vakantiefrequentie, het aantal korte vakanties en de vakantiebesteding zijn allemaal gedaald in 2013. De kamerbezetting stijgt wel licht, maar de gemiddelde kamerprijs is in 2013 gedaald.

Het goede gevoel bij onze gasten laat dus nog wat te wensen over. Gelukkig is in 2014 – tot nog toe - het consumentenvertrouwen toegenomen. Er gloort dus hoop. Ik verwacht evenwel niet dat de komende jaren het adagium ‘the sky is the limit’ weer van zolder gehaald kan worden.

Juist nu is meer YOLO-aanbod gewenst. Ik ben ervan overtuigd dat mensen voor een unieke beleving ook in de huidige markt geld uitgeven. Het is dus aan u allen om het niveau verder te verhogen tot een YOLO-ervaring. Om een dusdanig aanbod te creëren dat hotelgasten dat niet willen missen: het FOMO-gevoel (Fear of Missing Out).

HM302014

Overig nieuws