De economie blijft groeien, en daarmee ook de vraag naar zakenreizen. De prijsstijgingen van vliegtickets, hotelovernachtingen en huurautos blijven in 2015 gelijk aan de inflatie.
De belangrijkste factoren die verandering teweeg zullen brengen zijn bijkomende kosten, dynamische hotelprijzen, concurrentie in de luchtvaart en het succes van de deeleconomie. Dat zegt Advito, expert op het gebied van zakenreizen, in de nieuwe Industry Forecast voor 2015.
*Stabiele prijzen in Europa*
In Europa voorspelt Advito een prijsstijging van 2 à 3 procent in 2015. Terwijl de lowcostmaatschappijen hun positie op middellange trajecten in Europa blijven versterken en zich meer op zakenreizigers richten, trekken de traditionele luchtvaartmaatschappijen zich stelselmatig terug uit bepaalde middellange trajecten en blijven bijkomende kosten invoeren. Voor de langeafstandsvluchten stagneren de prijzen vanwege de hevige concurrentie tussen de grote allianties en de maatschappijen uit het Midden-Oosten.
*Dynamische prijzen voor hotels*
Naar verwachting zullen de hotelprijzen met 1 à 3 procent stijgen. Hotels proberen moeizame onderhandelingen uit de weg te gaan en schakelen van jaarlijks vastgestelde prijzen over naar een dynamische prijsstelling met korting op het beste tarief van de dag. Deze formule is interessant voor organisaties wanneer reizigers lang van tevoren boeken en kan het langdurige jaarlijkse onderhandelingsproces aanzienlijk verkorten. Maar prijsbesparingen zijn lastig te meten en in perioden met een drukke bezettingsgraad moeten kopers rekenen op hogere prijzen.
*Meetings worden duurder*
Door veel vraag en weinig aanbod heerst er een verkopersmarkt voor meetings. Maar voor klanten die ruim van tevoren boeken, blijven prijsstijgingen beperkt. Wie laat boekt, krijgt te maken met non-beschikbaarheid en hoge tarieven. Hotels proberen de totale prijs op te drijven met hogere bijkomende kosten voor extras zoals eten, drinken en vergadervoorzieningen.
*De opmars van de deeleconomie*
De deeleconomie, waarbij personen via het internet rechtstreeks onderling een slaapplaats, auto of andere dienst huren, wint aan populariteit, ook in de zakenreisindustrie. Aanbieders zoals Airbnb en Uber introduceren nieuwe diensten voor zakenreizigers, waarmee ze voor opschudding zorgen in het traditionele aanbod van accommodaties en vervoer. Traditionele aanbieders zullen hierop reageren met nieuwe diensten en business modellen. Dit biedt travelmanagers de kans om zowel met de nieuwkomers als bestaande leveranciers te onderhandelen voor de beste deal.
De volledige 'Advito 2015 Industry Forecast' is te vinden op "www.advito.com":http://www.advito.com/aw/home/Global_website/en-us/Content/Resource_Center/~bmk/White_Papers/
~Christel Tuin~
Dynamische hotelprijzen in opkomst
17 september 2014