De wereld verandert snel en de hotellerie verandert mee. Iets minder snel dan we soms zouden wensen, want stilstand is achteruitgang. Ook hier op de redactie zitten we niet stil. Dit jaar kijken we in iedere editie van Hospitality Management naar de rijke historie en de spannende toekomst van de hotellerie. Deze keer kijken we naar de in 2011 gepresenteerde zonnige blik in de toekomst. Welke voorspellingen zijn uitgekomen en welke droombeelden voor de hotellerie zijn nog steeds toekomstmuziek? Een overzicht.
2012: Bleisure-trend zet door
Of hij nu het hele jaar over de wereld reist voor zaken of zo nu en dan een conferentie bezoekt, in bijna alle gevallen brengt de zakelijke hotelgast vrije tijd door in het hotel. En door goedkope vliegtickets hebben zakenreizigers steeds vaker de mogelijkheid familie of vrienden voor een paar dagen over te laten komen. Hotels met goede wellnessvoorzieningen hebben bij deze doelgroep een streepje voor. Bleisure staat voor een combinatie van business en leisure, waarbij leisure niet alleen in het woord de overhand heeft. Hotels die dat goed hebben begrepen, verheugen zich inmiddels in een groeiende stroom blije bleisuregasten.
2012: Vlaanderen wordt dertiende provincie
Het uiteenvallen van België biedt nieuwe kansen voor het Nederlands toerisme. Voortaan komt ook toeristenbelasting geïnd in Gent, Brugge, Knokke en Oostende ten goede aan de financiële gezondheid van Nederland. Bijkomend voordeel is dat de haven van Antwerpen een dependance kan worden van de haven van Rotterdam.
2012: Kreta wordt veertiende provincie
Het faillissement van Griekenland heeft geleid tot het herverdelen van het land onder de leden van de Europese Unie. Nederland is goed bedeeld met het populaire eiland Kreta. Nederlandse hotelinvesteerders hebben voor een appel en een ei, of moeten we zeggen: voor een olijf en een stukje feta, diverse schilderachtig gelegen hotels in handen gekregen. Verwacht wordt dat het Nederlands toerisme naar Kreta met een kwart zal toenemen.
2013: De doelgroep van zes miljoen
Dit jaar overschrijdt het aantal 50-plussers de magische grens van zes miljoen. De grootste toename zit in de groei van de groep van 65 tot 75 jaar. Hotels die hierop hebben ingespeeld met extra comfort in de kamer, aandacht voor fiets- en wandeltochten in de omgeving en beleefdheidstrainingen voor hun personeel, plukken daarvan nu de vruchten.
2014: Zorghotels hebben gouden toekomst
De spindoctors van de hotellerie wisten het allang, maar nu is het ook ontdekt door de medische wereld: verblijven in een gastvrije omgeving waarin de patiënt centraal staat, bevordert het herstel. Het zorghotel is inmiddels definitief doorgebroken, met 1400 zorgkamers in heel Nederland. Dat is ongeveer een derde van het aantal kamers in vijfsterrenhotels. Baanbrekende wetgeving maakt het mogelijk dat ook bestaande hotels zorg op maat kunnen bieden, die in aanmerking komt voor vergoeding vanuit de zorgverzekering.
2015: Videoconferencing breed toegepast
Hotels met moderne faciliteiten voor videoconferencing doen goede zaken. Het fenomeen is al jaren populair onder Europese bedrijven die internationaal zakendoen. Dankzij de HD-kwaliteit en de betrouwbare techniek is videoconferencing tegenwoordig een zeer aanvaardbaar alternatief voor aanwezigheid in het echte leven. Daarom zetten diverse hotels de apparatuur inmiddels ook in bij trouwerijen, jubilea en andere feesten. Migranten en expats kunnen op deze manier ook hun familie en vrienden in het buitenland bij hun vieringen betrekken. Mondiale hotelketens profiteren dubbel door aan beide kanten van de oceaan een factuur te sturen.
2016: Controle op Halal-label aangescherpt
Hotels zonder alcohol in de minibar maar met een gebedstapijt richting Mekka hebben zich de afgelopen jaren mogen verheugen in een toenemende populariteit. Gasten uit islamitische landen stellen het op prijs dat zij in deze hotels niet per ongeluk langs het pornokanaal kunnen zappen en dat het hotelrestaurant geen varkensvlees serveert, maar uitsluitend halal-maaltijden. Tien procent van de Amsterdamse hotels heeft inmiddels het halal-label. De controle hierop is sinds kort verscherpt. Sommige hotels maten zich een halal-label aan door goede sier te maken met een Koran op het nachtkastje. Deze hotels hebben een berisping gekregen van de Inspectie Halal Horeca, onderdeel van het bedrijfschap Horeca en Catering.