Zakenreizigers waarderen boekingssites waarop ze snel en handig kunnen zoeken, met duidelijke resultaten en de mogelijkheid om 'onthouden' te worden.
Dit blijkt uit de Egencia Global Traveler Survey.
*Verschillende boekingssites raadplegen*
In de Verenigde Staten bezoekt 51 procent drie of meer sites voor ze daadwerkelijk een hotel boeken. Dit is opvallend, gezien maar liefst 74 procent van de zakenreizigers vaak in hetzelfde hotel of in elk geval in een hotel van een eerdergebruikte hotelketen verblijft.
*Langer dan 30 minuten hotels vergelijken*
Gemiddeld vergelijken zakenreizigers twee sites voor ze een hotel boeken. Eenderde vergelijkt langer dan 30 minuten hotels voor ze tot boeking overgaan. Zo'n 17 procent zoekt zelfs langer dan drie kwartier naar een geschikt hotel. Als een hotel vervolgens niet op de gewilde verblijfdatum beschikbaar is, zorgt dit voor 31 procent voor frustratie. Bij Amerikaanse zakenreizigers is 36 procent gefrustreerd als ze niet kunnen overnachten bij hun gewenste hotel.
*90 procent van de zakenreizigers geniet*
Bijna alle zakenreizigers, zo'n 90 procent wereldwijd, 94 procent in de VS en 93 procent in Canada, genieten van zakenreizen. Vooral jonge reizigers, onder de 35, genieten van het reizen voor hun werk (93 procent). Het zien van nieuwe plaatsen, het ontmoeten van nieuwe mensen en de lokale cultuur ervaren spreekt zakenreizigers aan.
*Frustraties van zakenreizigers*
Behalve een gebrek aan beschikbaarheid, hebben zakenreizigers nog andere frustraties. De top drie:
1. Te veel zoekresultaten (29 procent)
2. Het moeilijk kunnen vinden van de hotellocatie ten opzichte van bijvoorbeeld een congreslocatie (26 procent)
3. Moeite om de verschillende extra's bij bepaalde prijscategoriën van kamers te vergelijken (26 procent)
Ook onduidelijke annuleringsregels en betaalmogelijkheden frusteren de zakenreiziger.
*Hotelmerk is belangrijk*
Voor zakenreizigers is het hotelmerk erg belangrijk.
Maar liefst 64 procent van de Amerikaanse zakenreizigers verblijven altijd in een hotel van hetzelfde hotelmerk. Wereldwijd is dit percentage 49 procent. Opvallend is dat zakenreizigers ook voor een hotel van een hotelmerk kiezen als het betreffende hotel niet erg dichtbij hun gewense locatie ligt.
*Vergeet me niet*
Zakenreizigers willen als 'loyalty' vooral onthouden worden. Zo'n 74 procent van de Amerikaanse zakenreizigers (wereldwijd 61 procent) zou graag zien dat hotels hun reispatronen en voorkeuren onthouden.
*Over het onderzoek*
Dit onderzoek is uitgevoerd door consultancybedrijf Northstar in opdracht van Egencia, een bedrijf gespecialiseerd in zakenreizen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 8030 zakenreizigers van 18 jaar en ouder in Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De onderzoeken werden online uitgevoerd van 26 juni tot 15 juli 2015.
Zo boeken en waarderen zakenreizigers hotels
29 juli 2015