De hotellerie neemt hygiënemaatregelen om de veiligheid van personeel en gasten te waarborgen, maar ook om te laten zien dat het absoluut veilig is om in het hotel te verblijven. De grotere hotelketens hebben maatregelen genomen en protocollen ingesteld. Sommige zaken zijn van tijdelijke aard, maar er zullen ook dingen blijvend veranderen.
Hieronder vind je een overzicht van, op dit moment bekende, maatregelen die hotelketens en Airbnb treffen met betrekking tot schoonmaak, veiligheid en hygiëne.
Hilton: stickers die de kamers afsluiten
Hilton werkt nauw samen met academisch medisch centrum Mayo Clinic (Rochester, Minnesota) en een producent van schoonmaakmiddelen. Samen hebben ze een nieuwe hygiënestandaard ontwikkeld waarmee zij in juni van start zijn gegaan. Het doel is de hotelkamers zo schoon mogelijk te krijgen en de gezondheid van de gast te waarborgen. Pen en papier wordt uit de hotelkamer verwijderd, de check-in verloopt zoveel mogelijk contactloos en de hotelkamerdeur wordt na de schoonmaak met een sticker vergrendeld.
Marriott: desinfecterende spray
Hotelketen Marriott heeft zelfs een speciale raad opgericht die bekijkt hoe alle hotels van de keten zo goed mogelijk kunnen worden schoongemaakt. Er worden ook regels opgesteld over de bereiding van etenswaren. Al deze regels worden gedurende de komende maanden geïmplementeerd. Marriott heeft al wel een soort spuit ontwikkeld, waarmee desinfecterende middelen de hotelkamer in kunnen worden gesprayd.
Airbnb: richtlijnen en schoonmaakcursus
Airbnb heeft in samenwerking met het Amerikaanse RIVM en verschillende deskundigen nieuwe richtlijnen opgesteld waar hosts zich aan moeten houden bij het schoonmaken van hun huis. De verhuurders kunnen zich aanmelden voor een cursus schoonmaken, waarbij wordt geleerd op een dusdanige wijze schoon te maken, dat het coronavirus minder kans op verspreiding heeft. Ze ontvangen een diploma na afloop van de cursus. De richtlijn schrijft voor dat een kamer 24 uur na uitchecken van een gast leeg moet blijven. Wanneer hosts de richtlijnen voor schoonmaak niet kunnen of willen naleven, dan kan er een buffer van 72 uur ingebouwd worden, zodat het virus minder kans op verspreiding heeft.
Hyatt: hygiënemanagers
De hotels van de keten dienen zich te houden aan specifieke schoonmaakrichtlijnen van de Global Biorisk Advisory Council. In september moet ieder hotel van de keten een hygiënemanager in huis hebben en er worden bovendien regelmatig inspecties uitgevoerd.
Accor: strategie
Accor werkt samen met het Franse inspectiebedrijf Bureau Veritas om zo aan de hygiëne-eisen te kunnen voldoen. De strategie wordt allereerst in Frankrijk uitgerold, waarna de rest van Europa volgt. De website van Accor geeft inzicht in de hotels die zich aan de richtlijnen houden.
Fletcher: regelmatige desinfectie
Ook Fletcher hanteert verbeterde protocollen met betrekking tot schoonmaak en hygiëne. Blootgestelde oppervlakken, zoals deurgrepen, kaartterminals en liftknoppen, worden regelmatig gereinigd met antibacteriële vloeistoffen. Er worden ook dispensers met desinfecterende middelen in openbare ruimtes geplaatst en er wordt juist gehandeld wanneer personeel ziek is. Alles gebeurt conform de richtlijnen van het RIVM.
IHG: verregaande schoonmaak
Op de (Amerikaanse) website van IHG lezen we dat alle hotelkamers grondig worden gesteriliseerd voorafgaand aan de aankomst van de hotelgast, dus zelfs ook nadat de housekeeping de kamer volledig schoon heeft gemaakt. IHG verzekert de gast dat hij of zij de eerste is die het kussen, een handdoek of de afstandsbediening aanraakt na sterilisatie. De housekeeping draagt altijd ‘frisse’ mondkapjes en handschoenen. In Nederland wordt duidelijk gemaakt dat aan de richtlijnen van de RIVM wordt voldaan.
Radisson Hotels: protocol
In samenwerking met inspectiebedrijf SGS heeft Radisson een protocol opgesteld. Hierbij worden oppervlakken die vaak aangeraakt worden vaak gereinigd, er zijn screens geplaatst bij de receptie, keycards worden intensief gereinigd, de gedesinfecteerde afstandsbediening wordt in een gesloten plastic zakje aangeboden en bij personeelsleden – maar ook leveranciers – wordt de temperatuur opgemeten.
Van blijvende aard
Hoewel enkele van de maatregelen die we voorbij zagen komen (hopelijk) van voorbijgaande aard zijn, is de verwachting dat de wereldwijde verspreiding van het coronavirus gevolgen zal hebben voor een deel van de bedrijfsvoering in het hotel. Zo wordt er verwacht dat contactloze betalingen en het uitfaseren van contant geld een vlucht zal nemen. Dineren op de hotelkamer zou zomaar eens van blijvende aard kunnen zijn en reizigers zullen de keuze voor een hotel steeds meer baseren op de getroffen hygiënemaatregelen en de communicatie daarover.
Het is van belang online, dus voorafgaand aan de boeking, te communiceren welke maatregelen je als hotel treft om de optimale hygiëne te waarborgen. Internationale gasten vanuit Azië en Noord-Amerika zijn waarschijnlijk gewend aan maatregelen die verder gaan dan wat wij gewend zijn. Ontvang je veel internationale gasten? Dan kan het raadzaam zijn om ook het personeel aan de receptie en in het restaurant te voorzien van mondkapjes en handschoenen, alhoewel de Nederlander het aanzicht als ongastvrij ervaart. Een gevoelige keuze, maar ook direct afhankelijk van de doelgroep.
F&B: buffet of een alternatief?
Op het vlak van F&B kunnen we verwachten dat buffetten in hun oude vorm in populariteit zullen afnemen, vooral vanwege het contact met voedsel, buffettangen, maar ook de fysieke nabijheid van andere (hotel)gasten. Bij een alternatief buffet zal gewerkt worden met schermen, om overdracht van het virus naar voedsel te voorkomen, en zullen portion packs weer terugkeren. Het is een niet zo milieuvriendelijke optie, maar op dit moment wel veiliger dan een alternatief.
Rob Kimman, Blycolin, over hygiëne:
“We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken”
Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan linnenbeheer: “Uiteraard hanteren wij de anderhalve meter afstand binnen de wasserijen en gebruiken we beschermende middelen, afhankelijk van waar in het proces de werknemer zich bevindt.”
Maar ook aan de klant wordt gevraagd om voorzichtigheid te betrachten. “We vragen aan onze klanten om besmet wasgoed te verpakken en als zodanig aan te merken. Wij plaatsen het wasgoed vervolgens vijf dagen in quarantaine om het algehele risico volledig uit te sluiten. Volgens onderzoeken overleeft het coronavirus een paar uur tot vierentwintig uur op textiel, waardoor wij het risico zoveel mogelijk uitsluiten wanneer we dit protocol volgen.” In het wasproces wordt vervolgens niets aan het toeval overgelaten: “Al het linnen wordt boven de zestig graden gewassen; dit alleen zou in samenwerking met de chemicaliën al voldoende moeten zijn om het virus te doden”, aldus Kimman. “Na het wassen wordt het linnen ook nog gemangeld en gedroogd, waarbij temperaturen tussen de 150 en 200 graden worden bereikt. Dit overleeft het virus überhaupt niet. We kunnen dus garanderen dat het linnen op dit punt in het proces coronavrij is. Het is belangrijk om het linnen na dit proces ook correct te behandelen; het personeel draagt mondkapjes en handschoenen, en het linnen wordt degelijk verpakt in plastic. Onze chauffeurs dragen handschoenen, maar eenmaal in het hotel is het belangrijk dat de housekeeping ook protocollen hanteert, en naleeft, bij het opmaken en afhalen van linnen, maar ook bij het werken met onderliggende delen, zoals het matras en de kussens.”
Hotels zijn doorgaans goed bezig
Het gebruik van moltons is meer dan ooit van waarde in hotels, zo blijkt. “Moltons worden gebruikt ter bescherming van de kussens en matrassen”, aldus Kimman. “Bovendien zijn moltons steeds vaker vochtwerend en ademend, waardoor lichaamsvocht niet in het matras of kussen trekt. Een mens verliest tijdens zijn slaap immers behoorlijk wat vocht, wat resulteert in de bekende plekken op het matras. De moltons zijn goed wasbaar en bevorderen niet alleen de hygiëne, maar helpen ook om de levensduur van kussens en matrassen te verlengen. Voor zover ik het kan beoordelen, is de mate van hygiëne met betrekking tot het bed in de meeste hotels vrij goed, dus de gast kan met een gerust gevoel een kamer boeken.”
Goed schoonmaken an sich is weer een andere tak van sport, volgens Rob. “Daarbij werken de grotere hotelketens inderdaad met protocollen die doorgaans heel goed in elkaar zitten. Je ziet dat de housekeeping met maskers werkt wanneer ze sanitair schoonmaken, wat te maken heeft met het risico op opspattend water, en altijd handschoenen dragen. Het afgehaalde linnen verpakken ze zoveel mogelijk direct in zakken, om ronddwarrelend stof te voorkomen. Volgens de protocollen werken ze alleen in de kamer en sluiten ze de deur af tijdens het schoonmaken. Op het gebied van linnen zijn er ook nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Wij zijn bijvoorbeeld in gesprek met een partij die toevoegingen aanbiedt voor het wasproces, waardoor we linnen gegarandeerd virusvrij kunnen maken. Die kant gaat het dus wel op, en dat is alleen maar goed.”
Tafellinnen bevordert de hygiëne
Een punt van aandacht is het tafellinnen. Omdat het coronavirus minder lang op linnen overleeft ten opzichte van op harde oppervlakken, biedt het gebruik van tafellinnen hygiënische voordelen. “Een bedekte tafel is beter dan een glad oppervlak”, beaamt Kimman. “In België is er een discussie of papier beter is dan linnen, maar het gebruik van een tafellaken is sowieso minder risicovol dan een tafel zonder linnen. Zeker wanneer je het tafellaken steeds vervangt na gebruik. Daarnaast heeft tafellinnen, en zeker linnen met een GOTS-keurmerk, een duurzamer karakter, zo blijkt uit onderzoek. Wanneer je geen linnen gebruikt, dan dien je het oppervlak na gebruik steeds te reinigen met een desinfecterend middel. We merken dus dat er een steeds grotere vraag ontstaat naar tafellakens, vooral vanwege de voordelen vanuit hygiënisch perspectief. Maar ook in een restaurant blijft het belangrijk dat ook het personeel juist omgaat met de protocollen. Bedienend personeel zou eigenlijk altijd handschoenen moeten dragen. Zoals ik al zei, zijn de grote hotelketens heel goed bezig met de protocollen. Het beleid is per land zeer verschillend, waardoor zij hebben besloten hun protocol hier ‘boven te hangen’ en zodoende een internationale standaard neer te zetten. Die standaard is vrij hoog, iedereen ziet de flesjes met handgel wel bij de receptie, maar de ketens gaan achter de schermen veel verder dan dat. Ze gaan er uiterst serieus mee om, en dat moet wel als je het vertrouwen van de gast wil terugwinnen en behouden. Als ik bij deze ketens binnenstap, dan valt me iedere keer weer op hoe goed ze erover hebben nagedacht.”
Zakenhotels hebben het zwaar
Tot slot. Kimman reist veel en spreekt veel hoteliers. Wat is zijn toekomstverwachting voor de hotellerie? “De provincie krabbelt duidelijk eerder op dan de hotels in de grote steden. Dat komt omdat leisure eerder aantrekt dan de zakelijke markt. Vanmorgen las ik dat de KLM een afname zag van 91 procent met betrekking tot het zakelijke verkeer. Dat is tekenend, en zal op de korte termijn ook niet veranderen. Zakenhotels richten zich op dit moment meer op leisure, want velen van hen hebben tot september geen zakelijke business in de boeken. Gelukkig is de overheid concreet met betrekking tot de mogelijkheden in de zomervakantie; op die manier wordt toerisme toch weer wat aangejaagd en dat lijkt goed uit te pakken. Afgelopen weekend zag ik wel weer veel Duitse kentekens op de weg en ik krijg signalen dat veel locaties deze zomer weer volledig bezet zijn. Aan ons en de hotels samen rest de taak om de gast op het vlak van hygiëne een goed gevoel te geven.”
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.