Richard Branson denkt voor zijn nieuwe hotelketen een gat in de markt te hebben gevonden: hotels gericht op vrouwen. Vijfentwintig jaar geleden was nog geen kwart van de zakenreizigers vrouw, maar anno 2015 is het inmiddels de helft. Toch richten veel hotels, ook in het duurdere segment, zich nog op de mannelijke zakenreiziger. Een gemiste kans.
Richard Branson, eigenaar van de Virgin Group, ziet een kans. Virgin Hotels, dat pas onlangs de eerste vestiging opende in Chicago, richt zich speciaal op de zakenvrouw. De kamers variëren in prijs van 209 tot 1200 dollar voor een suite. De keuze om zich op de vrouw te richten, komt niet alleen maar voort uit de conclusie dat er tegenwoordig meer reizende vrouwen zijn. Vrouwen zijn ook een erg interessante doelgroep, omdat ze vaker dan mannen na een zakenreis nog even blijven hangen om iets leuks te doen. En omdat mannelijke zakenreizigers graag vrouwen om zich heen hebben, komen die ook wel, denkt Branson. “Het is een win-win-situatie”, zei de succesvolle ondernemer eerder in The Wall Street Journal.
Wat willen vrouwen in een hotel?
Wat willen (zaken)vrouwen in een hotel? Daar heeft Branson onderzoek naar gedaan. Vrouwen willen een groter badkamermeubel, beter verlichte gangen, een bankje in de douche om de benen te scheren en een apart af te sluiten gangetje waar de roomservice de bestelling kan achterlaten. De vrouwelijke gast kan dan de buit binnenhalen zodra het personeel vertrokken is.
Het hotelconcept van Richard Branson is niet nieuw. Al in 2013 kondigde Hyatt Hotels aan te willen inspelen op de behoeften van vrouwelijke hotelgasten. Ook deze hotelketen deed onderzoek naar de vraag van hotelgasten. Hieruit bleek dat er een toename is van het aantal vrouwelijke reizigers en dat zij andere eisen hebben dan hun mannelijke tegenhangers. Zo is een schone kamer heel erg belangrijk. Ook willen ze gebruik maken van spullen die ze zelf kunnen vergeten, zoals een oplader, haarkruller, yogamat of zelfs babyshampoo. Het onderzoek toonde ook aan dat vrouwen het moeilijk vinden om hun gezonde eetgewoonten voort te zetten tijdens het reizen. Dit komt omdat er maar een beperkte keuze is. De porties van de maaltijden zijn te groot en bevatten te veel calorieën. Hyatt Hotels speelt hier al twee jaar op in door gezonde menu’s te serveren, in kleinere porties en met meer vers voedsel.
Digitale verleiding
Behalve dat vrouwelijke reizigers ook andere eisen aan het hotel stellen, willen vrouwen voor het reserveren van een hotelkamer digitaal verleid worden. Storytelling is hierbij het toverwoord, want vrouwen willen vooral ervaring. Het is dus belangrijk om de juiste visuele content, foto’s en video’s, te combineren met een zeer omschrijvende tekst om een hotel op een overtuigende en aantrekkelijke manier neer te zetten. Anekdotes en belevenissen die vrouwen kunnen ervaren in en rond het hotel doen het goed. Combineer deze verhalen met beelden die plezier en avontuur uitstralen. Op deze manier bent u voor de vrouwelijke reiziger erg aantrekkelijk.
Vrouwen die Facebook gebruiken, geven vooral aan dat de belangrijkste reden hiervoor de toegang is tot foto’s en video’s. Zorg dat het hotelverhaal dus op een grafische manier wordt verteld. Ook via Pinterest, Tumblr en Instagram kunnen dames met reisplannen met beelden verleid worden. Als het verhaal aansprekend genoeg is, zullen vrouwen het online delen en ontstaat er op deze manier gratis promotie voor het hotel. Vrouwen zijn actiever op hun smartphone dan mannen. Zorg er dus voor dat het verhaal rond een hotel ook op mobiele devices goed weergegeven wordt. Meer informatie kunt u onder meer opdoen op de site Maiden-Voyage.com, een netwerk van reizende zakenvrouwen dat zich richt op het uitwisselen van ervaringen op het gebied van ‘Female Friendly Hotels’.
Top 5 – Zo verleidt u de vrouwelijke reiziger
Veiligheid voorop. Vrouwelijke reizigers zijn zich erg bewust van veiligheid. Zorg ervoor dat de nooduitgangen duidelijk zichtbaar zijn, er kluisjes in de kamer zijn en dat er een overdekte beveiligde parkeergarage is.
Comfort graag. Dames willen graag een kleurrijke, goedverlichte, grote en comfortabele hotelkamer. Kwalitatief goede bedden en aangename banken zorgen ervoor dat de vrouwelijke reiziger zich snel in uw hotel thuis voelt.
Verzorging. Vrouwen worden graag in de watten gelegd wanneer ze op reis zijn. Wellness valt bij hen goed in de smaak, net als verschillende verzorgingsproducten en koffie of thee met een smaakje op de kamer.
Gezonde voeding. Dames letten altijd op de lijn, ook als ze op zakenreis zijn. Bied dus bij het ontbijt naast muffins en andere zoetigheden ook fruit en muesli aan.
Fitness voor vrouwen. Gezondheidsbewust als ze zijn, willen vrouwen graag de mogelijkheid hebben om te sporten. Niet alleen met zware gewichten, maar ook met ruimtes voor spinning of yoga.
HM302015