Zoekmachine-optimalisatie (2/8)

24 september 2009
Zoekmachine-optimalisatie (2/8)

Dit tweede artikel in de serie 'Succes met de hotelwebsite' gaat over zoekmachine-optimalisatie. Met zoekmachine-optimalisatie is de hotelwebsite beter vindbaar binnen de organische (niet-betaalde) zoekresultaten . Hierdoor krijgt de website meer bezoekers en zullen, als de website is gekoppeld aan een booking engine, ook de reserveringen toenemen.

h1. Hoe wordt mijn hotel beter vindbaar?

*Keywords en woordcombinaties (phrases)*
Bepaal voor uw hotel tussen de tien en vijftien keywords of woordcombinaties. Deze woorden moeten overeenkomen met de unieke aspecten van het hotel. Voor een wellness resort op de Veluwe zouden bijvoorbeeld de volgende woorden kunnen gelden: ‘wellness hotel’, ‘hotel Veluwe’, ‘hotel in de bossen’, ‘beautyarrangement Veluwe’, ‘luxe resort met sauna’, etc.

*Meta titels en descriptions*
Om de website op deze woorden te laten indexeren, moeten de woorden geplaatst worden in de meta titels en descriptions. Een voorbeeld van de titel op de homepage kan zijn:
‘ - Luxe hotel en wellnesscentrum op de Veluwe’. Let er op dat de meta titel niet langer is dan 65 tekens. De woorden binnen de titels en descriptions worden niet alleen geïndexeerd, ze komen ook naar voren in de zoekresultaten. Maak titels en descriptions dus relevant en verleidelijk, zodat meer mensen op uw vermelding zullen klikken.

*Tekstuele inhoud*
De teksten binnen de website moeten logisch geordend zijn, door middel van een kop (of heading / H1) en subkopjes (H2, H3, etc) . Zorg ervoor dat de belangrijkste keywords in de headings staan en schrijf goed leesbare teksten waarin de, voor uw hotel, belangrijke keywords regelmatig naar voren komen. Voor het schrijven van goede webteksten kunt u, net als voor het design, een specialist inhuren. Zorg in dat geval voor een heldere briefing.

*Vormgeving*
Het design van de website kan grote implicaties hebben voor de prestaties binnen de zoekmachines. Wanneer een website volledig in Flash is opgemaakt of alleen uit afbeeldingen bestaat, dan zullen de zoekmachines moeite hebben met het vinden van - tekstuele - informatie over het hotel en zal de website dus niet optimaal geïndexeerd worden. Ook het gebruik van een ‘splash page’, een zogenaamde homepage waar de bezoekers slechts een taal kunnen selecteren, is af te raden.

*Techniek*
De techniek achter de website heeft invloed op een goede vindbaarheid. Zorg voor een strikte scheiding van de HTML, CSS en Javascripts. Vermijd het gebruik van tabellen en frames en zorg voor een schone en geordende HTML. Meer informatie hierover treft u in het artikel ‘Techniek en Performance’.

*Interne en externe links*
Interne links zijn de links die binnen een website verwijzen van de ene naar de andere pagina. Voor zoekmachines zijn deze links relevant en daarom is ook een uitgekiende linktekst van belang. Als er binnen de website een pagina specifiek gaat over weekendarrangementen, dan is het aan te raden om in de tekst ook ‘weekendarrangementen’ een link te geven naar de desbetreffende pagina. Een veel gemaakte fout is het linken van de teksten als ‘Lees verder…’ of ‘Klik hier’ . Deze teksten zijn voor zoekmachines niet relevant en het is daarom beter om expliciet het onderwerp te linken.

Externe links zijn links van een externe pagina die verwijzen naar de hotelwebsite. Deze links zijn van belang omdat zoekmachines hiermee de ‘autoriteitswaarde’ of page rank (Google) bepalen. Wanneer er veel links van relevante websites naar de hotelwebsite verwijzen, dan zullen zoekmachines dit zien als een bewijs van autoriteit en hierdoor zal de website beter scoren dan websites met minder verwijzingen.

*Evaluatie en optimalisatie*
Het optimaliseren van de website is een continu proces. Om de effecten van bovenstaande punten te kunnen meten, kan een statistiekprogramma (bijvoorbeeld Google Analytics) handig zijn. Met dit programma kan heel eenvoudig worden bekeken op welke termen uw website wordt gevonden en bezocht. Deze informatie kunt u dan gebruiken voor het verder optimaliseren van uw website (zie voor meer informatie het artikel ‘Analytics en Reporting’).

Zoekmachine-optimalisatie is een proces waarbij veel geduld nodig is. Zoekmachines gebruiken zogenaamde ‘robots’ om websites te indexeren en het kan soms enkele maanden duren voordat wijzigingen aan een website volledig geïndexeerd zijn. Let er ook op dat de website gebouwd moet worden voor de bezoeker en niet voor de ‘robots’. Wanneer een zoekmachine achterhaalt dat bepaalde zaken zijn ingesteld ter manipulatie van de ‘robots’, dan kan dit resulteren in een penalty. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de indexatie en het kan lastig zijn om de gevolgen van deze ‘penalty’ terug te draaien.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl":mailto:thomas@curious.nl.

~Dit was het tweede artikel uit een reeks van acht artikelen 'Succes met de hotelwebsite'. Vanaf donderdag 1 oktober is het derde artikel te lezen.~

Overig nieuws