Zomerzotheid

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 13 juni 1997
Zomerzotheid

Het zal door het mooie zomerweer van begin juni komen, dat ik bij het schrijven van deze column enigszins de neiging voel tot fantaseren. Ik dagdroomde dat hôteliers deze zomer daadwerkelijk invulling gingen geven aan het begrip 'persoonlijke aandacht'.

Zo droomde ik dat hôteliers echt aandacht gingen besteden aan kinderen. Waarom geeft u de kleine hotelgast geen knuffel (beertje, hondje, ...) als hij of zij binnenkomt. Zo’n echte vakantieknuffel vergeet een kind niet snel. Voor een paar gulden maakt u daarmee kleine gasten plus hun ouders uiterst tevreden! Belangrijk daarbij is, dat u zoiets wel het hele seizoen moet doen. Veel te vaak verzanden dergelijke acties al na een paar weken, en dan kunt u het beter achterwege laten.

Of  u stuurt gewoon - net zoals veel reisbureaus - één  of twee dagen vóór uw gast bij u vertrekt, een kaartje naar zijn huisadres. Een tekstje als 'wij hebben enorm genoten van uw verblijf' volstaat al. Nog mooier, maar veel bewerkelijker, is het kaartje beschrijven met iets dat specifiek op de gast betrekking heeft; iets wat u met hen heeft meegemaakt. Dat is een waardig besluit van een persoonlijke vakantie.

Of u verwelkomt tijdens warme dagen uw gasten met een glas heerlijke ijsthee. Dan kunt u direct iets over het bedrijf vertellen. Het is natuurlijk wel een gratis drankje. Elke gast waardeert zoiets enorm. U weet: de eerste minuten van een verblijf zijn enorm belangrijk voor de gast.

Klantentrouw van uw gast honoreren, door in de zomer al een aantrekkelijk arrangement voor de herfst - met korting voor vaste gasten - aan te bieden, werkt ook uitstekend. Bijvoorbeeld een gratis extra overnachting, of een feestelijk diner! Of gewoon een korting, gebaseerd op het aantal keren dat uw gast al is geweest.

Of bij het ontbijt op elke tafel het weerbericht van die dag, met daarbij suggesties voor leuke uitstapjes in de omgeving van uw bedrijf. Graag daarbij wel een korte uitleg hoe men er moet komen, en een kort verhaaltje over wat er allemaal te beleven is. Ook het zonadvies en de berichtgeving met betrekking tot hooikoortspatienten vermelden. U toont zo aan dat u daadwerkelijk geïnteresseerd bent in uw gast.

Of standaard op elke hotelkamer een apparaatje tegen vliegen en muggen. In zuidelijke landen is dat heel gebruikelijk. Een alternatief daarvoor, is een schoteltje met citroensap, of een andere geurverspreider. Zo hebben Uw gasten echt een onbekommerde nachtrust.

Indien u gehoord heeft dat er een huisdier thuis is achtergelaten - en dat heeft u, want u heeft veel contact met uw gasten -, geef dan bij vertrek een dierensnoepje of dierenspeeltje mee. Indien de hond wel is meegekomen, moet u natuurlijk onmiddellijk een grote bak water voor hem neerzetten.

Persoonlijke aandacht is niet moeilijk, en het is niet duur, maar het kost wel veel energie en discipline. Het betekent je continu verplaatsen in de gast, en je afvragen wat hij wel en niet leuk vindt. Er is de wil voor nodig om daadwerkelijk 'persoonlijk' te zijn; daadwerkelijk aandacht te willen geven. Geen holle frasen, maar echte daden. Dat is simpel gezegd, maar o zo moeilijk uit te voeren. Ik wens u en uw gasten een hele persoonlijke zomer.

HM30JAAR HM301996

Overig nieuws