“Vaak concurreren de accommodaties elkaar weg door prijsverlagingen”

Auteur: Redactie
“Vaak concurreren de accommodaties elkaar weg door prijsverlagingen”

De hotellerie is een internationale business. In de rubriek ‘De Correspondenten’ vertellen vijf Nederlandse hoteliers - werkzaam in het buitenland - hoe zij de situatie ervaren in hun land. In de aanloop naar HotelSummit 2024, hét jaarcongres voor hotelmanagement, reageren zij op de stelling: ‘In mijn land bestaat een waardevol netwerk voor de hotellerie.’

Jurgen Wondergem

Hotel: Royal Mougins Golf Resort
Functie: GM Golf Resort
Locatie: Mougins, Frankrijk

Fransen hechten veel waarde aan samenwerkingsverbanden en organisaties, zowel in de zakelijke wereld als in het sociale leven. Dit is diepgeworteld in de Franse cultuur en geschiedenis, waarin collectieve actie, overleg en samenwerking centraal staan. Deze focus op samenwerking is terug te zien in verschillende sectoren zoals horeca, toerisme, landbouw, industrie, en zelfs de creatieve en culturele sector.

Frankrijk beschikt over een uitgebreid en waardevol netwerk binnen de hotellerie, wat past bij zijn status als een van de meest bezochte toeristische bestemmingen ter wereld. Naast de hotelsector heeft Frankrijk ook een sterk ontwikkeld netwerk van golfclubs en golfbanen.

De organisaties voor de hotellerie ondersteunen hotels bij het samenwerken, delen van best practices en het vinden van oplossingen voor gemeenschappelijke uitdagingen. Ze bevorderen ook de kwaliteit van de dienstverlening en dragen bij aan het behoud van Frankrijk als aantrekkelijke toeristische bestemming.

Bij het Royal Mougins Golf Resort staan we er dus zeker niet alleen voor. We kunnen altijd rekenen op ondersteuning en benchmarkingmogelijkheden om onze prestaties te meten en te verbeteren.

Niek Hammer

Hotel: The Okura Prestige Bangkok
Functie: general manager
Locatie: Bangkok, Thailand

In Thailand bestaat, net als in veel andere landen, een waardevol en veelzijdig netwerk voor de hotellerie, dat elkaar regelmatig op formele en informele wijze treft. Asset World Corporation (AWC), onze eigenaar, bezit naast Okura nog 21 hotels en werkt samen met Marriott, Hilton, IHG, Meliá, Banyan Tree en Accor. Hierdoor is er ook nauw contact met de general managers van de verschillende hotels. Hoewel we deels concurreren, trekken we ook gezamenlijk op om de belangen van de ‘owning company’ te dienen. AWC maakt daarnaast onderdeel uit van de TCC group, die uit vijf divisies bestaat: beverages, retail, finance & insurance, agri-industry en real estate. Hierbinnen vindt intensieve samenwerking plaats om de verschillende businessunits te ondersteunen.

Organisaties als The Tourism Authority of Thailand (TAT), een organisatie die onder het Ministry of Tourism & Sports valt dat het Thaise toerisme promoot, en The Thailand Incentive and Convention Association (TICA), een non-profit organisatie opgericht in 1984 ter bevordering van de groei van Thailand als MICE-bestemming, zijn ook van groot belang voor de hotellerie. Daarnaast vinden er in Bangkok ook om de twee maanden informele bijeenkomsten plaats voor general managers. Hiervoor worden gastsprekers en/of partners uit de sector uitgenodigd om marktontwikkelingen te bespreken en waar mogelijk samen te werken aan de verdere ontwikkeling van de hospitalitysector. 

Jan Jansen

Hotel: Conrad Hong Kong
Functie: general manager
Locatie: Hong Kong, China

In Hong Kong is er de Hong Kong Hotel Association (HKHA). Dit is een formele belangenvereniging waar bijna alle hotels bij zijn aangesloten. Het is een zeer actief orgaan, dat nauw contact onderhoudt met alle hoteliers en als collectieve spreekbuis fungeert naar de lokale overheid. Op dit moment, bijvoorbeeld, is er veel discussie over de toekomstige toeristenbelasting. De HKHA zet alle visies op een rij en deelt alle (operationele) implicaties met de betreffende overheidsinstelling. Ook organiseert de HKHA veel seminars die zich specifiek richten op één terrein, bijvoorbeeld op housekeeping, arbeidsomstandigheden of nieuwe accounting standaarden. Op die manier worden ook afdelingshoofden van hotels actief betrokken bij de besluitvorming.

Daarnaast zijn ook de general managers in Hong Kong vaak met elkaar in contact. Qua oppervlakte is Hong Kong niet een hele grote stad en iedereen kent elkaar dan ook. Er zijn veel evenementen (zoals de National Day vieringen van verschillende landen) en dan is het heel normaal om bij elkaar over de vloer te komen. Ook zijn er de maandelijkse GM-lunches, waarbij ieder hotel om de zoveel tijd als host fungeert.

Zelf zit ik nu bijna zes jaar in Hong Kong en ik kan alleen maar bevestigen dat het hoteliersnetwerk hier uitstekend functioneert.

Marjolein van Mourik - Borrias

Hotel: De Kloof Heritage Estate boutique hotel
Functie: eigenaar
Locatie: Swellendam, Zuid-Afrika

De jaarlijkse internationale reisbeurzen Indaba in Durban en WTM in Kaapstad vormen, vanuit commercieel oogpunt, een waardevol netwerk voor de hotellerie en het individuele hotelproduct.

Wij hebben op de Indaba een stand gehad om ons boutiquehotel te lanceren en te ‘speeddaten’ met internationale en lokale reisagenten. Het evenement is een uitstekende gelegenheid om salesleads te genereren, brand awareness te creëren, zakelijke relaties te onderhouden en collega’s te ontmoeten. Dit is heel anders dan in 2004, het jaar van onze opening, toen men vooral reisde volgens de Lonely Planetgidsen en je vindingrijk moest zijn om gasten aan te trekken.

In Zuid-Afrika bestaat ook een overheidsnetwerk voor de hotellerie, dat zich voornamelijk richt op het omgaan met arbeidsvoorwaarden en conflicten en de gezamenlijke inkoopvoordelen voor hotels.

Buiten de grote steden is er meer concurrentie-angst. Men mist soms een open mind om samen te werken, prijsafspraken te maken of ideeën uit te wisselen. Vaak concurreren de accommodaties elkaar weg door prijsverlagingen, wat de markt schaadt. Dat is jammer en onnodig. Daarom heb ik me altijd ingezet om de regio te promoten en niet alleen ons eigen hotel. Het creëren van een platform om de samenwerking tussen de lokale hotels en andere aanbieders te vergroten, versterkt de hele regio, waardoor uiteindelijk iedereen profiteert. 

Wendy van Driel

Hotel: Hotel Doña Esther
Functie: eigenaar
Locatie: Otavalo, Ecuador

Ik zou willen dat deze stelling waar was.

In Ecuador bestaan er netwerken zoals Cámara de Turismo, die op lokaal niveau moeten functioneren als samenwerkingsverbanden tussen hotels, restaurants en toeristische attracties. Deze netwerken zouden moeten dienen als platformen waar problemen kunnen worden besproken, oplossingen worden gezocht en nieuwe ideeën worden geboren. Maar meestal zijn deze netwerken geen lang leven beschoren, omdat persoonlijke belangen te vaak een rol spelen. In grote steden zoals Quito en Guayaquil functioneren de netwerken wellicht iets beter. Op lokaal niveau bestaat er alleen een Whatsappgroep vanuit de toerismeafdeling van de gemeente, maar ik kan niet zeggen dat deze veel zinnigs oplevert.

Verder hebben we een Ministerie van Toerisme, dat de laatste jaren actief probeert om zowel nationaal als internationaal reclame te maken. Maar van een netwerk kunnen we niet spreken. Tijdens de coronaperiode, bijvoorbeeld, moesten we alles zelf uitzoeken en keken we met enige jaloezie naar alle financiële bijstand die in Nederland aan de sector werd verleend.  Maar, en dat moet gezegd worden, de mensen werden inventief en verzonnen allerlei manieren om te overleven.

Hier zijn we eraan gewend om alles zelf te regelen; anders kun je lang wachten.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws