Bourbon is door herstructurering en segmentatie klaar voor toekomst

Auteur: Robin Bruggeman
Hotelketen uitgelicht 30 september 2024
Bourbon is door herstructurering en segmentatie klaar voor toekomst

In de eerste veertig jaar van zijn bestaan opende Bourbon Hospitalidade ‘slechts’ een handvol hotels en één resort. In de afgelopen twintig jaar is er echter flink uitgebreid en inmiddels heeft de Braziliaanse keten meer dan twintig accommodaties in drie landen. Vorig jaar werd de gehele organisatiestructuur opnieuw ingericht om eenvoudiger te kunnen groeien én meer nadruk te leggen op F&B.

Oprichter Alceu Ântimo Vezozzo studeerde civiele techniek, maar kwam via een omweg in de hotellerie terecht. In 1963 opende hij in Londrina een eerste hotel met 45 kamers en, uitzonderlijk voor Brazilië in die tijd, roomservice en ontbijt. Tien jaar later kwam hier bij toeval een tweede locatie bij: Vezozzo was met het vliegtuig onderweg van São Paulo naar Londrina toen het toestel vanwege het slechte weer een tussenstop moest maken in Foz du Iguaçu. Tijdens een verkenningstocht door de stad, gelegen bij het drielandenpunt met Paraguay en Argentinië en het grootste watervalsysteem van de wereld, viel zijn oog op een te koop staand perceel en Vezozzo besloot direct tot aankoop over te gaan. Het Bourbon Cataratas do Iguaçu Thermas Eco Resort begon met 69 kamers en sloeg vanwege het luxe kameraanbod al snel aan bij touroperators.

Bourbon probeerde echter ook al vroeg om de afhankelijkheid van deze touroperators zo klein mogelijk te houden en legde de focus daarom sterk op de directe verkoop van package deals voor bijvoorbeeld vakanties en feestdagen. In de decennia erna breidde de keten gestaag uit: begin jaren tachtig volgde de eerste locatie in São Paulo en in 1988 opende het Bourbon Curitiba Convention Hotel zijn deuren. Hiermee was het bedrijf ook vertegenwoordigd in de hoofdstad van deelstaat Paraná, waar ook thuishaven Londrina deel van uitmaakt. De opening van een tweede resort, het Bourbon Atibaia Convention & Spa Resort, in 2002 betekende een volgende stap in de ambities van de keten. Met vijfhonderd kamers was dit resort namelijk een slag groter dan de hotels en resorts die Bourbon tot dan toe uitbaatte.

Eerste hotels over de grens

De hotelgroep stond in de eerste decennia onder leiding van oprichter Alceu Ântimo Vezozzo, maar in 2013 werd het voor hem op 83-jarige leeftijd tijd om een stap terug te doen. Zijn opvolger werd zoon Alceu Ântimo Vezozzo Filho, of junior in het Nederlands, die de teugels overnam na ruim twintig jaar als vicedirecteur te hebben gefungeerd. De jongere Vezozzo richtte zijn blik onder meer over de grens: in 2011 opende Bourbon met het Gran Bourbon Asunción Hotel in de hoofdstad van Paraguay al zijn eerste buitenlandse locatie en in 2013 volgde ook uitbreiding naar Argentinië. Het Be Jardín Escondido by Coppola is een samenwerking met Francis Ford Coppola, regisseur van onder meer The Godfather-trilogie en Apocalypse Now. Hij heeft met zijn The Family Coppola Hideaways verder ook hotels in Belize, Guatemala en Italië.

In de afgelopen tien jaar heeft Bourbon, naast de opening van meer hotels en resorts, vooral ingezet op diversificatie en herinrichting van de organisatie. Dat begon in 2013 met de lancering van Bourbon Exclusive, dat zich met name richtte op boutiquehotels en het bieden van unieke ervaringen. Vorig jaar volgde een grote reorganisatie, waarbij Rede Bourbon, zoals het bedrijf officieel door het leven ging, werd omgedoopt tot Bourbon Hospitalidade. Deze overkoepelende organisatie is als moederbedrijf boven Bourbon Hotéis e Resorts, Bourbon Gastronomia en Bourbon Destination Club geplaatst. De hoteltak van de groep is op zijn beurt opgedeeld in onder meer Bourbon Hotel, Bourbon Convention Hotel, Grand Bourbon en Rio Hotel by Bourbon. Deze onderverdeling maakt het mogelijk voor Bourbon om het aanbod nog verder te segmenteren: de Rio-hotels maken bijvoorbeeld deel uit van de Style Collection, die vooral gericht is op de zakelijke reiziger. De Select Collection wil zijn gasten juist meer comfort en een thuisgevoel bieden, terwijl de Sublime Collection gaat voor een meer high end-beleving.

Top 10 van Brazilië

Zo zijn alle hotels die Bourbon tegenwoordig uitbaat onderdeel van een van deze collecties. Het portfolio van de groep bestaat anno 2024 uit 21 hotels en resorts in Brazilië, met name gevestigd in grote steden of op toeristische locaties, 2 hotels in Paraguay en een locatie in Argentinië. Bourbon is als het op aantal kamers aankomt, met 4.311 kamers in 2023, de nummer 9 op de ranglijst van grootste hotelketens van Brazilië en biedt naar eigen zeggen de meeste vierkante meters voor congressen en beurzen van het land.

De herstructurering van vorig jaar biedt het bedrijf ook meer mogelijkheden om zich te focussen op F&B en Bourbon Gastronomia staat als overkoepelende organisatie boven de verschillende restaurants die worden uitgebaat. Met Kibô Japanese Cuisine, het op de Italiaanse keuken gerichte Vezzoso Cucina en Bourbon Bistrot biedt Bourbon drie verschillende concepten die te vinden zijn in een aantal van de hotels van de keten. De verantwoordelijkheid voor Bourbon Bistrot ligt in handen van Eduardo Richard, halvefinalist bij de Braziliaanse editie van MasterChef.

Bourbon heeft de ambitie om de komende jaren verder uit te breiden, maar zal dat moeten doen zonder sturing van Vezozzo senior. De oprichter, die ook na zijn pensioen nauw bij de keten betrokken bleef, overleed vorig jaar op 93-jarige leeftijd. Zijn zoon is echter vastbesloten om de nalatenschap van zijn vader voort te zetten: “Dit merk draagt een sterke cultuur uit van het welkom heten van, en zorgen voor, mensen uit. Hierbij hebben we oog voor detail, werken we hard en staan we voor solide waarden en unieke kwaliteiten.”

Fotografie - Divulgação/Bourbon Hospitality

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws