Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in 2019 en natuurlijk veel minder in 2020 maar dat noemen we tijdelijk. Apollo Hotels mag niet meer meedoen want is Leonardo geworden en Bilderberg is in handen van een Singaporees fonds.
De jacht op de ‘Nederlandse platforms’ door buitenlandse investeerders is in volle gang. Allemaal zijn ze afgelopen tijd ongetwijfeld wel een paar keer benaderd met de ‘zorgzame’ vraag of het nog wel goed met ze gaat en of ze niet wat financiële ondersteuning kunnen gebruiken – lees overgenomen willen worden. Ze vertellen het me niet, maar van een afstandje lijkt er verdraaid weinig beweging in te zitten. Postillion, de kleinste van het bovengenoemde gezelschap, wordt overeind gehouden door de banken en de eigenaar, zo stond in het FD; dat zal bij de anderen vermoedelijk niet veel anders zijn.
Het is nu anders dan een aantal jaren geleden. Het verschil is dat er toen voortdurend gesprekken leken te zijn tussen de verschillende Nederlandse groepen onderling. De overeenkomst zit hem erin dat er toen ook niets gebeurde. Was dat omdat het geen goed idee was? Of omdat er geen match was? Mijn indruk is dat de Nederlandse groepen allemaal zulke eigen karakters hebben dat ze lastig te verenigen zijn. Fletcher lijkt nog het meeste profijt te hebben gehad van alle gesprekken, zij hebben kleine plukjes hotels overgenomen van Bilderberg en Eden en de hele groep Princess hotels, naast de hele rits aan individuele hotels die zijn toegevoegd tot het aantal van – ik meen – 103 hotels op dit moment.
Zijn er combinaties te maken van Nederlandse ketens? Dat lijkt me een leuke variant voor het spel ‘Hotel’ om deze Kerst te spelen. Het doel van dat spel is ‘om zo veel mogelijk hotelketens te bezitten, zodat je tegenspelers aan jou kamerhuur moet gaan betalen waardoor ze uiteindelijk failliet gaan’. Dat lijkt me een minder geslaagde doelstelling. Een betere lijkt ‘om een zo goed mogelijke samenwerking te creëren zodat er een super efficiënte hotelgroep ontstaat met een bijzonder gevarieerd aanbod, dat hele goede resultaten draait’. Past veel beter bij de kerstgedachte. Ik heb een suggestie voor de naam van de groep: Akkoord! Dat is een groep met zo’n 15.000 kamers die zo naar de beurs kan! Maar een dergelijk idee is waarschijnlijk net zo succesvol als de kerstgedachte zelf…
Meer Hoogendoorn?
Meer lezen van Ewout Hoogendoorn? Al zijn columns zijn hier verzameld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
HM302020