Gouden kranen, tapijten waar je in wegzakt tot je enkels, knipmessende medewerkers gestoken in jacquet of livrei en restaurants met fonkelende glazen van geslepen kristal en vers gepoetst zilver, allemaal tekenen van luxe hotellerie in optima forma. Als hospitality aficionado kan ik hotels met bovengenoemde kenmerken zeer waarderen, maar ze zijn niet meer de standaard voor het luxe hotel van vandaag.
De glans van alle uiterlijkheden lijkt te hebben plaatsgemaakt voor een subtielere definitie van luxe. Luxe waarbij het niet gaat om materiële overdaad, maar om immateriële waarden als rust, ervaring en transformatie. Met name de millennials en Gen Z-ers zijn de sterke aanjagers van deze verschuiving.
De eigentijdse, jonge westerse reiziger is niet zo zeer op zoek naar een imposant vertoon van pracht en praal die vaak geassocieerd wordt met verkwisting en gebrek aan moreel besef. De nieuwe gast zoekt naar een ervaring die dieper gaat dan dat. Luxe wordt niet langer gemeten aan uiterlijkheden als de hoeveelheid goud, maar aan de transformationele eigenschappen die een omgeving kan bieden, zoals de overgang van drukte naar rust en het ervaren van een sense of place. Het design van een hotel is niet slechts een visuele traktatie, maar een zorgvuldig overwogen uitnodiging tot ontspanning en het opdoen van nieuwe ervaringen.
De scriptgestuurde, formele houding van medewerkers heeft dan ook plaatsgemaakt voor een service die gericht is op meer informele persoonlijke gastvrijheid. Ook de uniformen weerspiegelen dat en veranderden van bijna militaire, op koninklijke hoven geïnspireerde kostuums, naar meer eenvoudige, menselijkere kleding. De transformatie van de hotellerie weerspiegelt een verandering in de behoeften van de moderne mens, die niet alleen op zoek is naar fysiek comfort, maar ook naar een mentale ontsnapping.
Nieuwe generaties verwachten luxe die duurzaam en respectvol is en niet ten koste gaat van iets of iemand. Het gaat om de subtiliteit van een goed doordacht design, de stilte van een echt goed ontworpen kamer en het toepassen van verrassende elementen op het gebied van wellness en ontspanning. Hotels bieden daarmee de mogelijkheid om te ontsnappen aan de drukte van het dagelijks leven en dragen bij aan het herstel van de work-life balance. De transformatie van luxe in de hotellerie is niet alleen een verschuiving van glans naar eenvoud, maar eerder een evolutie naar een diepere, op waarden gebaseerde invulling van het gevoel verwend te worden.
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.