Kamerprijzen en bezettingscijfers lijken tot in de hemel te groeien, althans zo wordt ons voorgehouden door de media. Boekingsplatforms rapporteren monsterwinsten en benadrukken vooral de prijsstijging als drijvende kracht. Toch is dit schijnbaar rooskleurige beeld complexer, zoals vaak het geval is. Allereerst tekent zich een groot contrast af tussen Amsterdam en de rest van het land. Na een teleurstellend eerste kwartaal voor veel niet-hoofdstedelijke hoteliers, lijkt de zomer evenmin gunstig te zijn.
Waar hotels in en rond de hoofdstad de prijzen en bezettingen tot ongekende hoogten hebben zien stijgen, lijken de kamerprijsstijgingen in de rest van het land gematigder. Daardoor lijken deze prijsverhogingen meer op een correctie voor inflatie dan werkelijke bijdragen aan winstgroei. Ook de bezettingen lijken het tweede kwartaal niet overal geweldig te zijn. Met name over de zomerperiode zijn veel hoteliers niet echt te spreken over de bezettingsgraad. Dit effect wordt versterkt door het uitzonderlijk natte zomerweer in juli en het begin van augustus.
En hoewel je zou verwachten dat de hoofdstedelijke hotels de prijsstijgingen met gejubel verwelkomen, tekent zich bij hen een nieuwe uitdaging af. De huidige hoge prijsniveaus hebben een ongemakkelijke consequentie: de verwachtingen van gasten worden onvermijdelijk opgeschroefd. Gasten verwachten namelijk een ervaring die evenredig is aan de prijs die ze betalen. Kamerprijzen van 400 euro per nacht voor een degelijk viersterrenhotel zonder ontbijt in het centrum van Amsterdam zijn allang geen grote uitzondering meer. Wie echter 400 euro voor een overnachting betaalt, verwacht ook een navenant hoog serviceniveau en dat is nu net iets wat niet in al deze hotels geboden kan worden. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het verhogen van het serviceniveau, en zelfs het op peil houden ervan, uitdagend. Meerdere Amsterdamse hoteliers fluisteren daarom dat ze graag de prijzen niet verder zien stijgen, om zo aan de verwachtingen van gasten te kunnen blijven voldoen. En het voor iedereen aangenaam te houden.
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.