Zonnecollectoren die voor warm water zorgen, een draaiend restaurant met uitzicht, een volledig geautomatiseerde parking en hotelkamers die de gast opent met een vingerafdrukherkenning en die voorzien is van individueel instelbare klimaatregeling. En als hoogtepunt: een machine die in 19 minuten van ongebrande koffiebonen een vers kopje koffie maakte, wat kon een hotelgast zich nog meer wensen?
Deze opsomming is een greep uit de innovaties die de toen mateloos populaire futuroloog Chriet Titulaer in 1995 in het Hotel van de Toekomst wilde ontwikkelen. Dit wonder van innovaties moest verrijzen op een bedrijventerrein in zijn woonplaats Houten. Titulaer had eerder met succes het Huis van de Toekomst gerealiseerd, maar het Hotel van de Toekomst kwam er niet. De toen enorme investering van 20 miljoen gulden bleek niet haalbaar. Wie het lijstje bekijkt ziet dat de 28 jaar geleden bedachte innovaties nog zo gek niet waren. De meeste daarvan zijn gerealiseerd, zij het dat ze soms zijn ingehaald door betere alternatieven.
Titulaer was niet de enige en zeker niet de laatste die een hotel van de toekomst wilde bouwen. Met enige regelmaat stort iemand zich op het concept van het hotel van de toekomst en altijd met wisselend succes. Probleem is vaak dat de technologie die in de toekomst de standaard moet gaan vormen, in de ontwikkelfase nog peperduur en storingsgevoelig is. Bovendien is dit soort projecten vaak afhankelijk van sponsoren die natuurlijk belang hebben bij het pushen van hun eigen innovaties, die natuurlijk niet per definitie de norm worden.
Als we nu naar het hotel van de toekomst kijken is het onontkoombaar dat verschillende toepassingen van kunstmatige intelligentie de belangrijkste processen én de gastervaring zullen optimaliseren. Duurzaamheid vormt een rode draad in toekomstige concepten, net als de aandacht voor geoptimaliseerde arbeidsomstandigheden voor de steeds schaarser wordende, maar nog steeds belangrijke, menselijke factor. En ik gooi hem er nog maar een keer in; in het hotel van toekomst gaat het sowieso om de balans tussen high tech en high touch…
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.