Het is de droom van elke luie columnist: een vrij beschikbaar programma dat teksten voor je genereert over zo’n beetje elk onderwerp dat je maar kunt bedenken. Die droom is nu uitgekomen in de vorm van ChatGPT. ChatGPT is een op kunstmatige intelligentie gebaseerd taalmodel dat gevoed wordt door een oneindig grote hoeveelheid data van internet. Daarmee kan ChatGPT menselijk lijkende reacties op door mensen gestelde vragen genereren.
Op die manier kan het systeem dus gesprekken met ons voeren over een breed scala aan onderwerpen. Het kan vragen beantwoorden, aanbevelingen doen, teksten genereren en zelfs een gezellig praatje maken. Het is gratis beschikbaar op internet. Ik heb het geprobeerd en het voelt een beetje als magie als je in korte tijd een coherent antwoord krijgt op je gestelde vraag.
Maar wat kunnen we er mee in de hotellerie? Hotels kunnen deze vorm van kunstmatige intelligent nu vooral gebruiken om ervaringen van gasten te verbeteren en hun betrokkenheid te vergroten. Dat kan bijvoorbeeld door ChatGPT te gebruiken als klantenservicetool om veel gestelde vragen te beantwoorden, zoals informatie over kamerprijzen, voorzieningen en in- en uitchecktijden. Ook kan het systeem als conciërge gepersonaliseerde aanbevelingen genereren.
Door gebruik te maken van opgeslagen gegevens en voorkeuren van een gast, kan het systeem een analyse maken om tot gepersonaliseerde aanbevelingen voor lokale attracties, restaurants en evenementen te komen. Ook in het boekingsproces kan ChatGPT gasten helpen bij het navigeren door het boekingsproces, en ze zo nodig alternatieve opties aanbieden als de gewenste data of kamers niet beschikbaar zijn.
Last but not least kan ChatGPT feedback en beoordelingen van gasten verzamelen, analyseren en samenvatten en daarmee waardevolle inzichten genereren over de bedrijfsvoering en de gasttevredenheid. En dat is nog maar het begin.
En u voelt het al aankomen: deze column is geschreven op basis van door Chat GPT gegenereerde teksten op vragen als ‘Wat is ChatGPT?’ en ‘Wat kan Chat GPT betekenen voor de hotelsector?’ Door de Engelstalige antwoorden vervolgens te vertalen met behulp van Google Translate en er hier en daar nog wat aan te sleutelen, heb je een column. Soms is de toekomst dichterbij dan je denkt.
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.