De hotellerie is een internationale business. In de rubriek ‘De Correspondenten’ vertellen Nederlandse hoteliers – werkzaam in het buitenland – hoe zij de situatie ervaren in hun land. Middels een scherpe stelling duiden zij hun situatie. De stelling luidt:
'Geplande investeringen gaan ondanks de onzekere periode gewoon door'
Jurgen Wondergem (midden)
Hotel: Royal Mougins Golf Resort
Aantal kamers: 29
Aantal medewerkers: 80
Functie: GM Golf Resort
Land en plaats: Frankrijk, Mougins
"Ten tijde van crises en inflatie is het van absoluut belang om de kassituatie goed te beheren. We moeten ruimte creëren, hoe moeilijk de situatie ook is, om te blijven investeren in onszelf en om groei te continueren. Wij schrappen dan ook niet één van onze geplande investeringen. Wanneer er een economische vertraging is, worden bedrijven en hun leiders inherent gedwongen om hard na te denken over de toekomst.
Als het gaat om welke verbeteringen prioriteit hebben, luisteren wij uiteraard naar ons team. Meer dan ooit voelen ook zij zich betrokken bij het reilen zeilen en de toekomst van Royal Mougins. Dit is mede te danken aan de pandemie die immers heeft geleid tot veranderingen in levensstijl, aanpassingen op de werkplek en de werkgelegenheidsverwachting heeft beïnvloed. Als je ooit een reden nodig had om dingen anders te doen, dan is het nu! Er zijn goede en slechte tijden, maar we blijven vooruitgaan om ons concurrentievoordeel te vergroten. En daarnaast is het een absolute must om meer dan ooit in je team en nieuwe
talenten te investeren.
Deze winter investeren wij om het huidige aanbod op niveau te houden en aan te passen aan de wensen van nieuwe generaties gasten. We investeren in de laatste fase van de vervanging van het irrigatiesysteem op de golfbaan, steken geld in de overkapping bij de driving range en in de gebruikelijke CAPEX in het hotel en het restaurant. Immers, als de kwaliteit achteruit loopt, zullen we de prijzen niet kunnen handhaven c.q. verhogen en zullen ook gasten uiteindelijk niet terugkeren.
Maar wij investeren ook in nieuwe inkomstenbronnen zoals een exclusieve fitness en een rooftop lounge bar. Mede door een teruglopend ledental worden wij gedwongen nieuwe vormen van inkomen te creëren. Een ander voorbeeld is het toevoegen van een touroperator functie voor onze leden in 2023. Ons nieuwe Business Center heeft al in 2022 z’n vruchten afgeworpen. En wij investeren meer dan voorheen in digitale marketing en communicatie.
Op de lange termijn verwacht ik dat wij ons nog meer op luxe wellness zullen richten. Dat betreft een sterke groeimarkt. Dankzij twee goede jaren, ondanks alle ellende, zijn wij in de positie deze investeringen uit te kunnen voeren. Geld lenen wordt immers duurder ten tijde van stijgende inflatie. Maar zelfs met geringere cashflow is het belangrijk om vooral niet niets te doen. Gelukkig zijn mensen in de horeca creatief."
Niek Hammer (links)
Hotel: The Okura Prestige Bangkok
Aantal kamers: 240
Aantal medewerkers: 283
Functie: General Manager
Land en plaats: Thailand, Bangkok
"Asset World Corporation (AWC), de owning company van The Okura Prestige Bangkok is een aan de Thailand stock exchange listed bedrijf met een portfolio die momenteel bestaat uit 19 hotels, 9 retail properties, 4 commercial buildings en één wholesale property. De verschillende hotels binnen de portfolio worden naast Okura door Marriot, Hilton, IHG, Melia en Banyan Tree gemanaged en bevinden zich in Bangkok, Hua Hin, Phuket, Koh Samui, Krabi en Chiang Mai. Daarnaast worden er in het komende jaar nog drie hotels aan de portfolio toegevoegd. AWC heeft een duidelijke toekomstvisie en de slogan van het bedrijf is ‘Building a Better Future’, waarbij het continu verbeteren van het product en het verlenen van hoogwaardige dienstverlening centraal staat.
Ook ten tijde van de pandemie zijn de geplande investeringen doorgegaan en ook dit jaar en het komende jaar staan er wederom de nodige investeringen gepland, waaronder de volledige vernieuwing van het Wi-Fi netwerk alsmede de televisies in alle hotelkamers. Begin dit jaar hebben we Yamazato, ons Japans signature restaurant, gerenoveerd en een nieuwe Omakase counter gerealiseerd. Ook is er geïnvesteerd in Sazanka, het Okura-branded teppanyaki concept. Dit allemaal om de culinaire beleving van onze gasten te verbeteren.
Op 14 mei 2022 heeft The Okura Prestige Bangkok het 10-jarig bestaan gevierd en derhalve zijn we momenteel ook met de voorbereidingen van een renovatieproject begonnen dat we voornemens zijn om in 2024 uit te voeren, waarbij we de hotelkamers een nieuwe look & feel willen geven en ook een aantal van onze F&B-outlets willen aanpakken. Duurzame investeringen hebben daarbij eveneens onze aandacht om zodoende in te kunnen spelen op de veranderende vraag en ook energie gunstige investeringen te kunnen doen.
De missie van AWC, ‘Building a Better Future, is om de geldende normen voor property development te overtreffen voor gasten, medewerkers, partners, investeerders, de industrie en de community. Voor ons als hotel operator is het uiterst prettig om met een dergelijke professionele owning company te werken die buiten rendement ook het belang van het doen van de noodzakelijke investeringen inziet en steunt."
Jan Jansen (rechts)
Hotel: Conrad Hong Kong
Aantal kamers: 512
Aantal medewerkers: 530
Functie: General Manager
Locatie: Hong Kong, SAR
"Covid is nog steeds gespreksonderwerp nummer één in Hong Kong. Veel van de restricties die in de rest van de wereld zijn opgeheven, zijn hier nog de normaalste zaak. Voor de hotellerie is de verplichte quarantaine voor inkomende reizigers – momenteel drie dagen – het grootste struikelblok. Het internationale toerisme, zakelijke reizigers en MICE-business zijn dan ook nog niet teruggekeerd naar de stad. Bezettingspercentages blijven aan de lage kant.
Veel hotels in Hong Kong zijn eigendom van de zogenaamde 'tycoons'. Dit zijn families die hun imperium hebben opgebouwd met vastgoedontwikkelingen; hotels zijn daar vaak een (klein) onderdeel van. In de tijden voor Covid deden hotels goede zaken – zowel de kamerprijzen als de bezettingsgraden waren hoog. De afgelopen drie jaar is de situatie heel anders. Over het algemeen hebben deze 'tycoons' een heel divers portfolio aan vastgoed en bleven ze geld verdienen met niet-hotel-gerelateerde business units.
Ervan uitgaande dat de hotellerie in Hong Kong zich ook weer zal herstellen, hebben veel bedrijven de gelegenheid aangegrepen om nu te investeren. Een aantal hotels heeft de deuren tijdelijk gesloten en ondergaat een volledige renovatie, inclusief het ontwikkelen van nieuwe (restaurant)concepten. Andere hotels – waaronder Conrad Hong Kong – doet vooral kleinere ingrepen die noodzakelijk zijn, maar alleen kunnen als het relatief rustig is. Wij hebben bijvoorbeeld al onze leidingen vervangen, het airconditioning systeem geüpgraded en de elektrische switchboards vernieuwd. Misschien niet de projecten met een duidelijke ROI, maar wel projecten die het hotel draaiende houden in de komende jaren.
Hong Kong is altijd een zeer lucratieve hotelmarkt geweest. Veel van de geplande investeringen werden uitgesteld omdat de opportunity cost te hoog was. In dat opzicht heeft de pandemie ons de kans gegeven om het achterstallig onderhoud op orde te krijgen en om de hotels toekomstbestendig te maken. Gelukkig werken we hier met hoteleigenaren die de middelen – en de visie – hebben om dit nu te doen."
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.