De hotellerie is een internationale business. In de rubriek ‘De Correspondenten’ vertellen Nederlandse hoteliers – werkzaam in het buitenland – hoe zij de situatie ervaren in hun land. Middels een scherpe stelling duiden zij hun situatie. De stelling luidt: ‘Het jaar 2022 was ondanks alle uitdagingen een goed jaar’.
Niek Hammer (links)
Hotel: The Okura Prestige Bangkok
Aantal kamers: 240
Aantal medewerkers: 283
Functie: General Manager
Land en plaats: Thailand, Bangkok
“Ondanks de uitdagingen kunnen we zondermeer stellen dat 2022, het jaar waarin we ook het 10-jarig bestaan van het hotel vierden, een goed jaar is geweest en het herstel zich verrassend snel en goed heeft doorgezet. Vanaf het moment dat Thailand de inreisbeperkingen verder heeft versoepeld op 1 mei 2022, is het bezettingsniveau van het hotel in rap tempo omhoog geschoten en bevindt het zich momenteel zelfs rond de 90 procent, waarmee het niveau van 2019 wordt overstegen.
Vanuit een Rooms Perspective waren september, oktober en november historisch gezien zelfs de beste maanden september, oktober en november in het ruim 10-jarige bestaan van The Okura Prestige Bangkok. Qua F&B zien we ook dat de omzetten weer enorm in de lift zitten, al blijft de omzet van meetings & events nog achter bij 2019 en zitten we daar momenteel op zo’n 60-70 procent van het pre-pandemisch niveau. Ook de mix van corporate en leisure gasten heeft zich hersteld en is vergelijkbaar aan het niveau van 2019. Het is bovenal erg prettig om de grote schare regular guests na vele jaren weer te zien terugkeren naar het hotel.
Daar waar Thailand in 2019 zo’n 39 miljoen reizigers verwelkomde, is het verwachte aantal reizigers in 2022 met zo’n 10 miljoen reizigers nog slechts een fractie daarvan, hetgeen ook aantoont dat het herstel voor de gehele Thaise markt nog langer zal duren, mede ook doordat de Chinese markt (in 2019 kwamen er van de 39 miljoen reizigers bijna 10 miljoen uit China) nog niet is teruggekeerd. China is voor The Okura Prestige Bangkok een belangrijke markt. De Japanse markt - alsook Hong Kong - begint zich door recente versoepelingen al wel te herstellen, hetgeen voor The Okura Prestige Bangkok, zowel corporate als leisure, ook een belangrijke markt is. De vooruitzichten voor de komende maanden zijn derhalve ook positief.
De uitdagingen op de arbeidsmarkt zullen de komende maanden waarschijnlijk nog niet verdwijnen, maar het team heeft aangetoond enorm flexibel te zijn en er is ons veel aan gelegen om het hoge serviceniveau en de combinatie van de rijke Japanse service cultuur met de befaamde Thaise ‘standards of hospitality’ iedere dag (zowel voor, tijdens en na de pandemie) blijvend waar te maken.”
Jan Jansen (rechts)
Hotel: Conrad Hong Kong
Aantal kamers: 512
Aantal medewerkers: 530
Functie: General Manager
Locatie: Hong Kong, SAR
“Voor de hotellerie in Hong Kong was 2022 – eindelijk – een beter jaar. De verplichte hotelquarantaine voor inkomende reizigers is verdwenen, restaurants en bars mogen langer open blijven en grootschalige evenementen kunnen weer worden gehouden. Er zijn nog wel wat regels en beperkingen, maar die staan niet in verhouding tot een aantal maanden geleden.
Toch hebben de afgelopen jaren ons ook veel positieve veranderingen gebracht. Op de eerste plaats hadden we voldoende tijd gehad om de nodige renovaties uit te voeren. In de periode voor Covid zaten de hotels in Hong Kong min of meer vol, iedere dag. Veel reparaties werden daardoor uitgesteld. Die achterstand hebben we nu kunnen inhalen. Daarnaast hebben we ook veel aanpassingen gedaan om de efficiëntie van onze operatie te verhogen. We hebben veel tijd en energie gestoken in het verder opleiden van ons team en iedereen de kans gegeven om in andere afdelingen te werken. Dit werd zeer gewaardeerd en, ondanks de intense jaren, is onze medewerkerstevredenheid er tijdens Covid op vooruit gegaan. Tenslotte is de aandacht voor hygiëne en voedselveiligheid enorm toegenomen. Het merendeel van de hotels en restaurants in Hong Kong heeft aanpassingen doorgevoerd met betrekking tot luchtverversing. Ook is er een betere duidelijkheid ten aanzien van leveranciers en de standaarden waar zij aan moeten voldoen.
Net als in andere delen van de wereld gaat ook het personeelstekort hier spelen op het moment dat de internationale reiziger weer deze kant op komt, vooral als de grens met mainland China open gaat. Hong Kong stond altijd bekend om zijn zeer professional en bekwame horecamedewerkers. De afgelopen jaren hebben veel van hen gekozen om in andere sectoren te gaan werken; vooral de gezondheidszorg en facility management bleken goede alternatieven. We zullen dan ook zeer creatief moeten zijn om die groep medewerkers bij ons terug te halen.
Hong Kong blijft een unieke stad en voor veel mensen en bedrijven de ‘gateway’ naar mainland China met haar 1,4 miljard mensen. Hong Kongers zijn erg ondernemend ingesteld en zitten vol nieuwe plannen en ideeën. In het komende jaar zullen nieuwe hotels de deuren openen met meer creatieve restaurant- en barconcepten. Ik kijk dan ook erg uit naar 2023; het gaat zonder meer een mooi en jaar worden.”
Jurgen Wondergem (midden)
Hotel: Royal Mougins Golf Resort
Aantal kamers: 29
Aantal medewerkers: 80
Functie: GM Golf Resort
Land en plaats: Frankrijk, Mougins
2022 was een uitstekend jaar voor Royal Mougins Golf Resort. De omzetten stegen ver boven die van het pre-covid jaar 2019 en de resultaten zijn navenant. Mede de reden om niet te bezuinigen op geplande investeringen waarover ik eerder bericht heb. De euforie van de post-pandemie heeft uiteraard een grote rol gespeeld. Daarnaast heeft Frankrijk beter en sneller maatregelen genomen om prijsstijgingen te temmen door invoering van energieplafonds en brandstofsubsidies.
Op alle fronten overtroffen we dus de pre-Covid omzetten en resultaten; golf, hotel, restaurant, pro shop en spa. Het feit dat we op kijkafstand van de Côte d’Azur kust liggen helpt uiteraard. De beste resultaten werden immers in Parijs en onze regio geboekt. De ligging is eveneens belangrijk omdat we minder optimistisch zijn in onze verwachtingen voor 2023.
Het feit dat dit jaar de voedselprijzen al 11,8 procent stegen en de energieprijzen met 19.2 procent, baart zorgen. De inflatie bedroeg in novebmer 7,1 procent, bijna een vol punt hoger dan in september. De economische groei in Frankrijk zal in 2023 een sterke vertraging doormaken als gevolg van toenemende geopolitieke risico’s. Verwachting is dat de economische groei zal vertragen van 2,5 procent in 2022 tot 1,4 procent in 2023.
Dit betekent uiteraard dat wij genoodzaakt zijn onze prijzen en tarieven drastisch te verhogen, mede omdat we ons team ten minste inflatiecompensatie willen aanbieden, maar ook om de enorme prijsstijgingen (tot zelfs 400 procent) die onze leveranciers ons doorberekenen het hoofd te bieden. Gelukkig behoren onze leden en gasten tot de groep mensen die zich ondanks allerlei (financiële en andere) hobbels niet snel hun (golf)vertier laten afnemen.
Om ons economische model te handhaven en alle uitdagingen te overkomen zijn diverse van onze 2022-2023 investeringen gericht op energiebesparing. Daar vinden we de meest extreme prijsstijgingen. Het onderhoud van een golfbaan als Royal Mougins kost al snel 1,5 miljoen euro per jaar. Water, zand en graszaden zijn verdubbeld in kosten. Ons nieuwe irrigatiesysteem zal ons helpen een nog betere kwaliteit te bieden en tegelijk de kostenstijgingen te beperken door afnemende behoeften.
Wel voelen we dat we het tijdperk van ‘beter en minder ver reizen’, ‘telewerken’ en ‘bleisure’ (Business & Leisure) hebben bereikt. Zakelijk toerisme en seminars hebben we zien afnemen. Daar is werk aan de winkel, maar dat noemen we ‘een gezonde uitdaging’.
Bovendien kijken we er naar uit onze nieuwe roof top loungebar in gebruik te nemen. Ook de nieuwe conciërge-service voor de bewoners binnen ons resort zal nieuwe inkomsten genereren. Menig golftoernooi in 2023 is al geboekt, want juist om even te ontsnappen aan de waan en angsten van de dag, is golf weer populairder geworden. Dus de mooie omzetten van 2022 verwachten wij minstens te evenaren. Prioriteit wordt gegeven aan kostenbeheersing zonder tekort te doen aan de kwaliteit van onze diensten en mensen."
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.