De gastbeleving speelt een cruciale rol in de hotellerie en innovatie en technologie kunnen hoteliers een handje helpen de focus volledig bij hun gasten te leggen. Om te laten zien wat er tegenwoordig al mogelijk is, en welke ontwikkelingen in de komende jaren worden verwacht, organiseerde de Hotek Hospitality Group op maandag 8 juli in Etten-Leur de eerste Technology & IoT Summit, waar vier inspirerende sprekers vertelden over de combinatie van hospitality en technologie.
Dagvoorzitter was Joost van Damme van Onilio. Hij bouwde in het verleden mee aan hotelgroep Amadore en exploiteert momenteel met Onilio vier verschillende locaties. In zijn geboortestad Vlissingen gaat het om strandappartementen De Gulden Stroom en Hotel Residentie Vlissingen. In Zeeuws-Vlaanderen valt Kustpark Village Scaldia, met 130 woningen, onder Onilio en in Antwerpen exploiteert hij Hotel Docklands. Van Damme werkt momenteel hard aan de opening van Hotel de Zeevaartschool, eveneens in Vlissingen, later dit jaar. Van Damme leidde de middag in goede banen en betrok met rake observaties het publiek in het gesprek.
Hoe creëer je met AI persoonlijke gastencommunicatie?
Frank van den Berg van Runnr.ai beet de spits af wat betreft de sprekers. Deze Utrechtse startup heeft sinds begin dit jaar flinke stappen gezet en werkt inmiddels met meer dan tweehonderd Nederlandse hotels samen. Daarnaast is het bedrijf ook te vinden in verschillende andere landen.
Van den Berg liet in zijn presentatie zien hoe hoteliers AI kunnen inzetten om hun werk eenvoudiger te maken. Dit kan op operationeel gebied, door bijvoorbeeld routineklussen te automatiseren, maar ook wat betreft het contact met gasten. Runnr.ai levert een generatieve AI-tool die veel standaardvragen van gasten kan beantwoorden zonder dat er personeel aan te pas hoeft te komen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘hoe laat is het ontbijt?’, ‘hoe laat is de check-out?’ en ‘wat zijn leuke restaurants in de buurt?’. In deze tijd van personeelstekorten kan AI daardoor een welkome aanvulling zijn op uw hoteloperatie.
De digitale guest journey
Na Van den Berg was het podium aan Patrick van der Wardt. In het verleden werkte hij bij onder meer Brilliant Hotelsoftware, Amadeus en Mews. Als The Hotel IT Guy is hij tegenwoordig gespecialiseerd in technologie-strategieën van hotels, waaronder de keuze voor PMS- en CRS-systemen, fintech en distributiekanalen.
Van der Wardt liet zien welke rol het Internet of Things (IoT) kan spelen in de guestjourney. Hotels kunnen hierdoor de guest experience verbeteren en efficiënter werken en kosten besparen. Ook kunnen deze smartsystemen aan upselling doen, post stay communicatie voor hun rekening nemen en loyalty programma’s in goede banen leiden.
De toekomst van mobile key, trend of brand?
Hoe blijf je in contact met de gast terwijl verschillende bedrijven en systemen namens jou de communicatie verzorgen? Met deze vraag trapte René Stamer van GuestCompass zijn presentatie af. Stamer begon in een ver verleden als conciërge bij Pulitzer Amsterdam en loopt al lang mee in de hotellerie.
De kamersleutel heeft in de afgelopen eeuwen een evolutie doorgemaakt van grote ‘skeleton key’ naar een kaartje met RFID-chip. Mobile keys maken echter een opmars en dit biedt hotels de kans om hun gasten een complete digitale omgeving te bieden, waar naast het openen van een deur ook informatie verstrekt kan worden en aan branding kan worden gedaan.
Aan het werken met mobile keys zitten nog wel enkele haken en ogen. Zo werkt het voor gasten met name goed wanneer er geen app hoeft te worden geïnstalleerd, er niet meer langs de receptie hoeft worden gegaan en er van te voren duidelijk is hoe dit systeem werkt. Voor hotels is het belangrijk dat alles van tevoren betaald is, het duidelijk onderdeel is van de strategie en er regels zijn ingesteld wie wel en wie niet toegang hebben tot een kamer.
De opkomst en ondergang van Bluetooth-toepassingen
De laatste, en meest opzienbarende, presentatie van de middag werd gegeven door ethische hackers Robert en Niels. Veel hotels gebruiken bluetoothverbindingen om hun kamersloten te ontsluiten. De ethische hackers maakten echter duidelijk dat het dankzij een aantal recent aan het licht gekomen exploits mogelijk is om zonder veel inspanning iedere bluetooth verbinding te kapen.
Robert legde uit wat ‘brute forcen’ precies inhoudt en wat een ‘man in the middle attack’ voor gevaren kan opleveren voor consumenten en hoteliers. Tot ieder apparaat dat Bluetooth gebruikt is uitgerust met een 5.5-versie chip is de veiligheid van een verbinding niet te garanderen. De weinig opbeurende conclusie van de twee luidde: ‘het is niet langer de vraag wanneer je gehackt wordt, maar hoe groot de schade is wanneer het gebeurt’.
Na afloop was er voor de deelnemers, onder het genot van appeltaart ‘volgens grootmoeders recept’, nog ruimschoots de mogelijkheid om de onderwerpen van de dag te bespreken en te netwerken.
Hospitality Management-redacteur Robin Bruggeman
Fotografie: Dubbel Media
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.