“Het is goedkoper dan twee of drie kamers, daarmee onderscheiden we ons echt”

Auteur: Robin Bruggeman
Interview Jong & Ambitieus 15 november 2024
“Het is goedkoper dan twee of drie kamers, daarmee onderscheiden we ons echt”

Dat Tom Hafkamp (33) in de hotellerie terecht zou komen, was op jongere leeftijd geen uitgemaakte zaak. Zijn ouders runden namelijk een stripboekenwinkel in Alkmaar en zelf volgde hij de opleiding small business & retail management. De winkel transformeerde echter langzaam in een (apart)hotel en Hafkamp ging tijdens en na zijn studie bij zijn ouders aan de slag. Nu ligt hij op koers om zelf (mede-)eigenaar van Familiehotel Alkmaar te worden.

“Mijn ouders hebben een jaar of 35 een winkel gehad, waar naast stripboeken ook spellen, tijdschriften en kranten werden verkocht. Zo rond 2007 las mijn vader in de krant dat hotelappartementen enorm in opkomst waren. Toen hebben zij op de bovenste verdieping van het magazijn drie appartementen gerealiseerd. Daarna kwam de transitie waarbij het hotel groter werd en er steeds meer bij kwam kijken, terwijl de omzet van de winkel achteruitliep. Mijn broer en ik hebben daarom gepusht om te stoppen met de winkel en de focus op het hotel te leggen. Het verdelen van de aandacht werd ook steeds lastiger: de winkel ging vaak later open en hotelgasten moesten weleens wachten omdat er klanten in de winkel stonden. Dat beet elkaar.”

Hafkamp maakte de groei van het hotel van dichtbij mee en hielp toen hij jonger was met taken als gasten inchecken en housekeeping. Wanneer hun ouders op vakantie waren, waren hij en zijn broer verantwoordelijk voor het draaien van het hotel: “Mijn ouders deden alles zelf en ze hadden nog een vrij oubollig systeem, waarbij de auto bij wijze van spreken aan de kant moest worden gezet om een reservering in de agenda te zetten”, lacht hij. “Als mijn broer en ik tijdens hun vakanties de winkel en het hotel overnamen, werden we in het diepe gegooid. Dat zijn de belangrijkste leermomenten geweest: voor hen was alles normaal, maar er was geen systeem. Zij wisten precies welke sleutel bij welke kamer hoorde, maar er zaten geen labels aan en als wij dan in de haast iemand moesten inchecken konden we de juiste sleutel niet vinden. Daarom moest het roer om toen ik hier echt ging werken: het moest voor iedereen werkbaar zijn en als er een nieuw personeelslid zou komen, moest diegene het systeem ook binnen drie dagen onder de knie kunnen krijgen.”

Scriptie

Het moment dat Hafkamp echt op een andere manier naar het hotel ging kijken kwam toen hij zijn eindscriptie over Familiehotel Alkmaar schreef. Zijn onderzoek wees uit dat er in de kaasstad vraag was naar kamers in het hogere middensegment en hier werd actie op ondernomen. Door flinke investeringen en een grondige renovatie kon worden uitgebreid over meerdere winkelpanden en inmiddels telt het hotel tien appartementen (voor één tot zes personen) en vijf kleinere hotelkamers (één à twee personen). “Mijn achtergrond ligt dus eigenlijk in de commerciële economie. Omdat ik al bij mijn ouders in het hotel werkte, en ook mijn scriptie erover heb geschreven, zag ik dat ze qua technologie, bedrijfsprocessen en marktontwikkeling een beetje vastliepen. Ze vroegen mij daarom of ik in ieder geval één of twee jaar wilde helpen om alles up-to-date te brengen en het bedrijfsproces efficiënter te laten verlopen. Dat ben ik gaan doen en het bevalt heel goed, zeven jaar later werk ik er nog steeds. Ik vind de hospitality een leuke sector en sinds het begin zit er alleen maar groei in het bedrijf.”

“Dat komt mede doordat wij appartementen aanbieden en daarmee onderscheiden we ons echt van de concurrentie. Onze appartementen zijn goedkoper dan wanneer je twee of drie hotelkamers voor een groep moet boeken. In de weekenden zitten we door het hele jaar vol met mensen die stedentripjes doen en ook in het hoogseizoen krijgen we veel groepen die een appartement boeken. Je ziet ook dat de wensen en behoeften van gasten veranderen. Mensen zoeken nu vaker naar accommodaties met een eigen keuken. Alles wordt duurder en elke dag buiten de deur lunchen of uit eten gaan is langzamerhand onbetaalbaar. De behoefte om een eigen keuken te hebben, waar je af en toe zelf kan koken, wordt groter en gasten geven dat ook bij ons aan.”

Bij de vijf kleinere kamers is het voor Familiehotel Alkmaar moeilijker om zich van de concurrentie te onderscheiden: “Er zijn in de afgelopen jaren best wel wat hotels bij gekomen in Alkmaar en elke dag zijn er kamers vrij. In het verleden zaten alle hotels de hele zomer vol, maar sinds een jaar of vijf is daar verandering in gekomen. De gemeente Alkmaar heeft hier zelfs een rapport over uitgebracht waaruit bleek dat de markt verzadigd was, maar alsnog worden nieuwe hotels toegelaten. Daar maken wij en onze collega-hoteliers ons weleens druk over: dan wordt er zo’n rapport opgesteld en doen ze er niets mee.”

Overname

Hafkamp houdt zich momenteel met verschillende zaken bezig in het hotel. Zo is hij verantwoordelijk voor onder meer de administratie en strategie, pricing en de automatisering van verschillende processen. Ook worden er stappen gezet om een overnametraject op te starten. “Ik heb erover na moeten denken of ik het wil overnemen en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er heel veel energie uit haal, het leuk vind en het wil. Mijn zus werkt ook in het hotel en mijn broer in deeltijd. We hebben een aantal gesprekken gehad over wat iedereen in de toekomst wil, om zo alle verhalen en wensen naast elkaar te kunnen leggen. Dat is nu in gang gezet en het eerste gesprek met een fiscalist is geweest. Mijn zus heeft aangegeven dat ze het wil, mijn broer heeft nog een ander bedrijf en twijfelt.”

“Mijn ambitie is om in ieder geval de komende tien jaar als hotelier te werken en me vol in het bedrijf te storten. De hotellerie is een harde business en dat is op zich niet erg, maar het is ook een business die 24/7 doordraait. Dat wil ik niet de rest van m’n leven doen. Je moet altijd online zijn en aan staan, ’s nachts word je soms gebeld op een noodnummer en moet je weer naar het hotel. We hebben een mooie basis opgebouwd om te investeren in bijvoorbeeld onroerend goed en dat wil ik in de toekomst meer naar me toe trekken. Zo genereer je passief inkomen waar minder werk tegenover staat, want het is kneiterhard werken.”

Naam: Tom Hafkamp

Leeftijd: 33

Hotel: Familiehotel Alkmaar

Plaats: Alkmaar

Aantal kamers: tien appartementen en vijf hotelkamers

Functie: hotelondernemer

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws