De hotellerie is een internationale business. In de rubriek ‘De Correspondenten’ vertellen Nederlandse hoteliers – werkzaam in het buitenland – hoe zij de situatie ervaren in hun land. Middels een scherpe stelling duiden zij hun situatie. De stelling luidt: ‘In vergelijking met Nederland is de regeling voor het werken met stagiairs hier beter georganiseerd’.
Jurgen Wondergem
Hotel: Royal Mougins Golf Resort Aantal kamers: 29 Aantal medewerkers: 80 Functie: GM Golf Resort Locatie: Mougins, Frankrijk |
Vroeger was alles anders, maar niet per se beter. In 1984 behoorde ik tot de tweede lichting studenten (HHS) die de kans kregen om stage te lopen in Amerika. Samen met drie medestudenten vertrok ik naar New York om bij Hilton International, Marriott, Intercontinental en Inhilco (World Trade Center) stage te lopen. Die stages waren prima en de meesten van ons kregen de kans om op diverse afdelingen mee te werken. Over de werkuren mocht je niet zeuren en onderdak moest je zelf regelen, evenals vervoer. Dat hoorde bij de ervaring, daar was niets verkeerds aan. Wij vonden uiteindelijk een huis in Queens, halverwege Manhattan en Long Island, waar het Marriott gevestigd was.
Dat was toen.
Uiteraard is het tegenwoordig gebruikelijk om stage te lopen in het buitenland. Wat veranderd is, is de toename van hotelscholen en het grote aanbod van beschikbare stagiairs. Hierdoor concurreren bedrijven met elkaar om stagiairs van diverse scholen aan te trekken. En aangezien de stagiairs van vandaag de toekomst van ons mooie vak in handen hebben, vind ik het meer dan gerechtvaardigd dat we ons best doen.
Wij werken met stagiairs uit diverse landen. Opvallend is dat de stagebegeleiders van Nederlandse Hotelscholen voor aanvang van de stages onze medewerkers veel beter inlichten over wensen en verwachtingen van zowel de leerinstelling als de student dan sommige andere landen; dat is aanmerkelijk professioneler.
Zowel de arbeidsvoorwaarden als de leefomgeving spelen een belangrijke rol. Wij bieden onderdak aan in een, inmiddels opnieuw ingericht, appartement. We hebben diverse kamers voor onze seizoenskrachten en daarnaast huren we een appartement in Mougins. De Côte d’Azur is namelijk niet te betalen voor stagiairs die een vergoeding krijgen van ongeveer 700 euro netto per maand.
Uiteraard worden maaltijden verzorgd en bovendien krijgen de stagiairs een scooter, zodat zij tijdens hun wekelijkse drie vrije dagen de omgeving kunnen verkennen en er optimaal van kunnen genieten. Onze medewerkers werken vier dagen per week in plaats van vijf.
Omdat we een relatief klein Resort zijn, hebben we geen aparte hr-afdeling. De studenten die ervoor kiezen om bij Royal Mougins stage te lopen, moeten over een grotere mate van initiatief en zelfstandigheid beschikken dan nodig is bij een stage in een ketenhotel, waar ze doorgaans intensiever begeleid worden. Bovendien ervaren wij sterk seizoensgebonden drukte, dus de handen moeten uit de mouwen gestoken worden. En daar mag best iets tegenover staan.
Laat bedrijven maar concurreren met elkaar. Wij kunnen en willen niet zonder stagiairs omdat wij hen graag verder wegwijs maken in ons vak. Tegelijkertijd leren wij ook veel van deze bijna altijd zeer gemotiveerde jonge mensen!
Het is in Frankrijk niet beter geregeld dan in Nederland. Dé ingrediënten voor een succesvolle stage zijn de voorbereiding op school, de begeleiding vanuit school, de opvang in het team ter plaatse en een van tevoren goed samengesteld programma. Een gemotiveerde stagiair maakt er altijd wat van!
Niek Hammer
Hotel: The Okura Prestige Bangkok Aantal kamers: 240 Aantal medewerkers: 283 Functie: General Manager Locatie: Bangkok, Thailand |
In de basis is het werken met stagiairs hier naar mijn mening niet wezenlijk anders geregeld dan in Nederland. Het is van groot belang dat de hospitality industry, waar dan ook, voldoende tijd en geld investeert in het enthousiasmeren en opleiden van potentiële toekomstige medewerkers, zodat zij een carrière ambiëren in de branche. Het trainen, ontwikkelen van talent en het bieden van doorgroeimogelijkheden vormen een essentieel onderdeel van het binden en boeien van personeel en dit staat centraal in onze bedrijfsvoering. Dit geldt ook voor stagiairs.
The Okura Prestige Bangkok werkt samen met verschillende opleidingsinstituten en universiteiten in heel Thailand. We bieden diverse stageplaatsen aan, zowel front als back of the house. Deze variëren van operationele stages in front office, food & beverage service, kitchen, housekeeping tot ondersteunende stages in human resources, finance en sales & marketing.
Daarnaast werken we samen met Hotelschool The Hague en bieden we ieder halfjaar twee stageplaatsen aan: één in rooms division en één in food & beverage. Via samenwerkingsovereenkomsten met diverse opleidingsinstituten en universiteiten zijn de afspraken vastgelegd. Tijdens de stageperiode is er regelmatig contact tussen de stagebegeleiders, afdelingshoofden en de training & development manager, die ook de relatie met de scholen en universiteiten onderhoudt.
Lokale stagiairs krijgen geen geldelijke vergoeding, de stagiairs van buiten Thailand bieden we een bijdrage in de onkosten. Tijdens de stageperiode krijgen stagiairs volop de kans om een goed beeld te krijgen van de dagelijkse werkzaamheden binnen de desbetreffende afdeling. Ze worden daadwerkelijk bij het proces betrokken en uitgedaagd om zo het maximale uit de stage te halen. Het succes van de stage is grotendeels de verantwoordelijkheid van de stagiair, aangezien hij of zij de stage zelf maakt of breekt.
Jan Jansen
Hotel: Conrad Hong Kong Aantal kamers: 512 Aantal medewerkers: 530 Functie: General Manager Locatie: Hong Kong, China |
Het vinden van (toekomstige) horecaprofessionals is ook in Hong Kong een groot thema. Daarbij zijn afgestudeerden van één van de hotelscholen in de stad zeer belangrijk. Qua opleidingen is het systeem hier vergelijkbaar met dat in Nederland. Na de middelbare school kan een student kiezen voor een vervolgopleiding op hbo-niveau (Polytechnic University) of op mbo-niveau (Vocational Institute). Beide opleidingsniveaus hebben een duur van drie tot vier jaar.
Een praktijkstage is een verplicht onderdeel van de opleiding en duurt meestal drie tot zes maanden. Gedurende deze periode krijgt de stagiair betaald en, met 1.100 euro bruto per maand, ligt de vergoeding in ons hotel iets boven het gemiddelde.
Helaas is het aantal studenten dat studeert aan een Polytechnic Universtity of Vocational Institute de afgelopen jaren flink teruggelopen. Een carrière in de horeca staat niet bovenaan het verlanglijstje en het aantal afgestudeerden is niet groot. De stageplaatsen worden nog wel ingevuld, maar daarbij wordt vooral gevraagd naar plaatsing op ondersteunende afdelingen, zoals personeelszaken en sales & marketing. Een uitvoerende stage is minder populair. Wij bieden vaak een combinatie aan, zowel uitvoerend als ondersteunend.
Steeds meer hotels en restaurants zoeken nu naar stagiairs in het buitenland, inclusief in Nederland. Nederlandse hotelscholen hebben een prima reputatie.
Met name het idee van twee stages of een langere stage blijkt voor studenten een goede oplossing. Ook merken we dat veel studenten uit Europa vaak al werkervaring hebben, bijvoorbeeld door een bijbaan, en zich daarom beter bewust zijn van wat werken in de horeca inhoudt. Dit helpt.
De horeca is een belangrijke sector voor de economie en het imago van Hong Kong. De kwaliteit van de hotellerie en van de gastronomie ligt hier hoog (met Hong Kong in de top 10 van steden met de meeste Michelinsterren). Er is de stad dan ook veel aan gelegen om meer gastvrij talent aan te trekken. Het promoten van de eigen opleidingen is daarbij belangrijk. De stad heeft het proces voor het verkrijgen van visa versneld om meer internationale (horeca)studenten aan te trekken, met de hoop dat ze daarna langer blijven.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.