Honesty bar levert duizenden euro’s omzet op: “Ze zeiden nog: ‘Gasten roven je hele tent leeg’”

Auteur: robin bruggeman
Ondernemen F&B 15 oktober 2024
Honesty bar levert duizenden euro’s omzet op: “Ze zeiden nog: ‘Gasten roven je hele tent leeg’”

Hotel Aalders in het centrum van Amsterdam biedt zijn gasten de mogelijkheid om te ontbijten, maar verder wordt er geen F&B aangeboden. Wel is er een honesty bar te vinden in de lobby met onder meer frisdranken, bier, wijn, chips en nootjes. Gasten kunnen hier pakken wat ze willen en het opschrijven, waarna het aan de rekening van de kamer wordt toegevoegd.

Hotelmanager Rick Aalders kwam op het idee om de honesty bar in de lobby te installeren. Hij kreeg enige tegenspraak van zijn vader Bart en tante Sabine, die eveneens de leiding hebben over de hoteloperatie en het vastgoed in bezit hebben. Als de honesty bar ter sprake komt, beginnen de drie dan ook hard te lachten: “Dat loopt als een trein, echt als een trein”, vertelt Rick. “Waarom ik dat zo leuk vind? Omdat het mijn idee was. Die twee zeiden: ‘Ze roven je hele tent leeg, ze roven je helemaal leeg. Dat kan toch niet.’ Mijn opa en oma dachten dat ook.”

“Maar ik zag het wel zitten: we wilden meer met de bar doen en het werd al wat drukker nadat we wat kleine aanpassingen hadden gedaan. Uiteindelijk kostte de hele verbouwing 15.000 euro en dat hebben we binnen vier maanden terugverdiend. Ik kwam op het idee omdat sommige hotels tegenwoordig bijna een hele supermarkt in de lobby hebben staan. Dan ga je ermee aan de slag en kom je erachter dat veel meer mensen dit doen. De meeste gasten vinden het leuk, al zijn sommigen minder enthousiast. Zij willen dat het uitgeserveerd wordt, maar daarvoor moeten ze op een andere plek zijn.”

De volgende stap in de honesty bar wordt mogelijk een luxere koffiemachine en over het ontbijt wordt eveneens nagedacht. De verplaatsing van de ontbijtzaal naar de benedenverdieping biedt een goed moment om het concept onder de loep te nemen: “40 procent van onze gasten ontbijt bij ons en zolang dat zo blijft en we geen kamers bij mogen bouwen, gebruiken we die ruimte voor het ontbijt”, gaat Rick verder. “We hebben het er weleens over gehad om geen ontbijt meer te serveren, maar ik denk dat het nog wel bij ons past. We denken wel na over het concept: roerei, spek en pannenkoeken vind je tegenwoordig overal. Hoe kunnen we ons daarin onderscheiden? En hoe manage je de verwachtingen over het ontbijt wanneer je een nieuw concept introduceert?”

“Dat kan via foto’s, maar het is altijd lastig om goed en duidelijk over het ontbijt te communiceren. Om helder te maken wat gasten nou precies kunnen verwachten. Bij de kamers zet je goede foto’s online, je vermeldt de oppervlakte, maar ontbijt is alleen inclusief of exclusief voor 15 euro. Foto’s geven nooit het volledige plaatje en ik vind het een lastig onderdeel om duidelijk neer te zetten.” Bart vult aan: “Het komt regelmatig voor dat gasten exclusief ontbijt hebben geboekt, ’s ochtends naar beneden komen, even de ontbijtzaal inkijken en er de volgende dag wél zitten. Dat laat zien dat de vraag er wel is. Als het bij de kamerprijs in zit komen ze allemaal, maar die ruimte hebben we niet.”

Meest verkochte producten in de honesty bar van Hotel Aalders:

1. Spa Blauw

2. Heineken

3. Koffie

4. Coca-Cola

5. Tony Chocolony Caramel Zeezout

Het volledige interview met Rick, Bart en Sabine Aalders is te vinden in de oktober-editie van Hospitality Management en verschijnt vrijdag op onze website.

Fotografie - Wendy Bos

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws