Hoteliers zijn al geruime tijd bekend met OTA’s die overnachtingen aanbieden. Een ander soort platform is echter bezig aan een opmars: boekingssites die het voor gasten mogelijk maken een dagkamer te boeken. Getadayroom en Dayuse zijn twee van dit soort platformen en zij zien veel potentie in de markt voor dagkamers.
De verhuur van dagkamers, of day use, was al een groeimarkt, maar nam in de coronaperiode een vlucht. Veel mensen moesten noodgedwongen op zoek naar een andere plek om te werken en het bood hotels juist een manier om omzet te genereren in een tijd waarin weinig mogelijk was. Zakelijke bezoekers zijn voor David Lebée, zelf voormalig hotelier en CEO en oprichter van het Franse Dayuse, nog steeds een belangrijke doelgroep, al komt het merendeel van de gasten dat via zijn platform boekt uit het leisuresegment: “Zo’n 50 procent van ons klantenbestand wordt gevormd door lokale leisuregasten die op zoek zijn naar een ‘daycation’ (een uitstapje van een dag) en toegang zoeken tot luxe extra’s als een fitnessruimte, wellness of zwembad. We zien dat mensen vanuit financiële en praktische overwegingen, en uit duurzaamheidsoogpunt, steeds vaker kiezen voor kleinere uitstapjes dicht bij huis. 20 procent van de gasten is zakelijk: digitale nomaden, mensen die een werkplek voor een paar uur zoeken of juist een ‘powernap’ willen doen tussen twee vergaderingen door. En dan hebben we nog reizigers, de overige 30 procent. Zij hebben te maken met lange overstaptijden, vroege aankomsten, late vertrektijden en nachtvluchten.”
Remco Visbach, eveneens voormalig hotelier en oprichter van het Nederlandse platform Getadayroom, herkent wellness als een van de redenen waarom gasten ervoor kiezen een dagkamer te boeken: “Wanneer je voor een nacht reserveert en bijvoorbeeld pas om 21.00 uur aankomt, is de wellness vaak al dicht. Dat is zelfs in vijfsterrenhotels het geval. Als je via een dagkamer de wellness boekt is het wel beschikbaar. En zakelijke gasten zijn voor ons een voorname doelgroep, in de buurt van luchthavens als Heathrow en Schiphol zoeken mensen een plek om lange tussenstops door te brengen. Het kan ook zijn dat mensen op zoek zijn naar een plek voor een interview of een sollicitatiegesprek.” Visbach merkt wel dat er binnen hotels soms wat huiverig wordt gekeken naar het concept van dagkamerverhuur: “Ik kan er doekjes om winden, maar een deel van de gasten is op zoek naar een avontuur. Dan heb ik het niet over prostitutie, daar blijven wij ver van weg. Dat is niet de doelgroep die online naar een dagkamer zoekt, mensen van een dergelijk pluimage lopen het hotel binnen en boeken bij de receptie.”
Korting
Getadayroom is naast Nederland actief in België, Groot-Brittannië, Australië en Duitsland en handelt tussen de 500.000 en 800.000 boekingen per jaar af. Dayuse is in 28 landen beschikbaar en krijgt 1,9 miljoen boekingen per jaar. In totaal zijn meer dan 8.500 hotels aangesloten bij het Franse platform: “Wij hanteren vier criteria waaraan hotels moeten voldoen als zij kamers bij ons willen aanbieden”, legt Lebée uit. “Ten eerste moeten zij te vinden zijn in een van de 28 landen waar wij werkzaam zijn. Ten tweede moet het hotel binnen een van de volgende categorieën vallen: klassieke keten, onafhankelijk, boutique of resort. Ten derde moet het voldoen aan een hoge kwaliteitsstandaard en goede reviews ontvangen. Tot slot moet er een specifieke capaciteit beschikbaar zijn om boekingen te kunnen faciliteren. Hotels kunnen zelf hun aanbod finetunen met tijdsloten van minimaal vijf uur, bijvoorbeeld klassiek van 11.00 tot 17.00 uur, maar ook eerder of later. Wij merken dat het hanteren van vaste tarieven voor gastloyaliteit zorgt en een positieve impact heeft op het verkoopvolume. En hotels moeten een korting van minimaal 30 procent aanbieden in vergelijking met hun normale nachttarieven. Daarnaast kunnen extra’s als toegang tot wellness, F&B en parkeergelegenheid zorgen voor een omzetboost.”
Bij Getadayroom geldt een minimale boekingstijd van drie uur. Ook zijn de annuleringsvoorwaarden voor gasten gunstiger dan het geval is bij traditionele overnachtingen: “Dat draagt bij aan het succes van het product”, legt Visbach uit. “Wanneer je invoert dat er niet meer geannuleerd kan worden, dalen onze boekingen met misschien wel 90 procent. Het is daarnaast vluchtiger: bij de ‘nachtelijke boekingssites’ ligt het annuleringspercentage zo rond de 10 procent, bij sommige van onze hotels is dat het dubbele voor dagkamers. Het no-show percentage ligt met ongeveer 2 procent dan weer niet heel hoog. En dat is op basis van vertrouwen: hotels vertrouwen ons dat wij hun kamers mogen verkopen en wij vertrouwen hen dat zij netjes met ons omgaan en alles eerlijk doorgeven.”
“Commissie wordt vaak gezien als een ‘vies woord’”
Getadayroom hanteert een vrij laagdrempelige manier voor hotels om zich bij het platform aan te sluiten: “Het is eenvoudig: no cure, no pay. Werkt het niet, dan kan je op ieder moment uitstappen”, vervolgt Visbach. “Sommige aanbieders werken op contractbasis en ingevulde formulieren, dat is bij ons niet het geval. We vragen een redelijke commissie, marktconforme bedragen.” Ook Dayuse maakt gebruik van een dergelijke constructie: “Dayuse opereert als een OTA, vergelijkbaar met Booking.com, en vraagt een commissie op basis van iedere dagkamerreservering. Wij rekenen geen installatiekosten of een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage”, vertelt Lebée.
Housekeeping
De verhuur van dagkamers biedt voor hotels een aantal uitdagingen, waaronder een extra schoonmaakronde van de kamers die overdag gebruikt zijn. Desondanks zijn de twee platformen ervan overtuigd dat day use voor extra rendement zorgt: “Zeker, hotels kunnen hun aanbod zo instellen dat het goed binnen de organisatie past. Dayuse zorgt ervoor dat hotels hun operatie kunnen optimaliseren, doordat zij kamers vullen die anders overdag leegstaan”, aldus Lebée. Visbach voegt toe dat een extra schoonmaakronde aan het einde van de middag of in de avond gunstig kan uitpakken voor de gastervaring: “Als er goed wordt omgegaan met die schoonmaak, levert dat winst op voor de hele operatie. Wanneer er ’s avonds bijvoorbeeld een fles wijn kapot valt in het restaurant, wordt daar nu vaak met de voet een doekje overheen geschoven. Die doek belandt dan met glas en al in de wasserette, dat is voor niemand goed. Wanneer er een schoonmaker rondloopt, ruimt diegene dat netjes en professioneel op. Daarna kan er gewoon worden doorgegaan met het schoonmaken van de kamers. Het is bijvoorbeeld ook handig als een gast ’s avonds handdoeken nodig heeft. Ik ben twaalf jaar assistent-hotelmanager geweest bij Van der Valk en mijn ervaring is dat het fijn is om ’s avonds lopende mensen in het hotel te hebben. Veel hotels hebben bijvoorbeeld niet elke avond drie receptionistes achter de balie zitten. Wanneer er dan iets gebeurt, moet zij haar plek onbezet laten of moet er iemand uit de keuken van het restaurant worden getrokken, als dat restaurant er al is. Naar mijn mening moet ’s avonds altijd housekeeping aanwezig zijn.”
Om de verhuur van dagkamers zo naadloos mogelijk binnen de hoteloperatie te laten vallen, is een omvang van zo’n 100 tot 150 kamers volgens Visbach optimaal: “Hotels van die omvang werken het makkelijkst en daar past het eenvoudig binnen de dagelijkse operatie. Vijf of tien dagkamers hebben daar geen grote impact. Het hoofd housekeeping zal zo rond 7.00 of 8.00 ’s ochtends beginnen, de rest van de housekeepers komt een uur later. De eerste kamers zijn rond 9.15 uur schoon en blijven dan tot een uur of 15.00 of 16.00 leeg, dat is precies de periode waarin je een aantal dagkamers kan verhuren. Om die reden hoort 80 tot 85 procent van de hotels die zich bij ons hebben aangesloten bij een keten, die hebben eerder tussen de 100 en 150 kamers dan een onafhankelijk hotel. En die hotels hebben ook eerder een ‘closer’, waardoor ’s avonds aan housekeeping wordt gedaan. Maar als een kleiner hotel of een bed & breakfast mee wil doen, zullen we dat zeker proberen.”
Vroege check-in of late check-out
Om de verhuur van dagkamers tot een succes te maken, is het volgens Lebée zaak dat hotels een aantal stappen ondernemen om het concept optimaal in de markt te zetten: “Om de aantrekkingskracht van hun kamers te vergroten, moeten hotels overwegen om verschillende tijdssloten aan te bieden. Naast de standaardtijd tussen 11.00 uur en 17.00 uur. Afhankelijk van de locatie, zoals de nabijheid van een luchthaven of station, kunnen hotels bijvoorbeeld ‘Early Break’-opties aanbieden met een check-in voor 11.00 uur. Tegelijkertijd bieden wij de mogelijkheid om een ‘Late Break’ in te stellen met een uitchecktijd van 21.00 of 22.00 uur voor gasten met bijvoorbeeld een late vlucht.”
“Deze gasten even 30 procent meer uit aan add-ons”
“Daarnaast kan het aanbieden van verschillende kamersoorten, van standaard tot deluxe, een andere doelgroep aanspreken en de aantrekkingskracht vergroten. Om de omzet te maximaliseren, is het cruciaal om add-ons aan te bieden die de gastervaring vergroten. Dayuse-gasten zoeken vaak manieren om het maximale uit hun korte verblijf te halen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van amenities en extra’s als een fles champagne, een massage of snacks te kopen. Gemiddeld gezien geven deze gasten 30 procent meer uit aan add-ons vergeleken met de standaard hotelgast. Dit biedt hotels een kans om hun inkomsten te verhogen. Dayuse opereert op basis van een vast basistarief met kamerprijzen die tussen de 30 en 70 procent van een reguliere overnachting liggen, om zo het maximale resultaat te kunnen garanderen. De gemiddelde waarde van een reservering van een dagkamer via ons ligt op negentig euro.”
Groeimarkt
Momenteel verhuren tussen de 200 en 250 Nederlandse hotels dagkamers via Getadayroom en ook Dayuse rekent ruim 200 hotels in Nederland tot partner. Lebée spreekt over een bloeiende markt: “De Nederlandse markt is veelbelovend en groeit jaar op jaar. Onze belangrijkste markt is de Verenigde Staten met ruim 2.000 hotels, gevolgd door Frankrijk met ruim 1.400 hotels en het Verenigd Koninkrijk met ruim 1.000 hotels. Nederland is, gezien de omvang, een belangrijke markt en we zijn te vinden in veel van de grote steden.” Ook Visbach ziet voor Getadayroom genoeg potentie in de Nederlandse hotellerie: “Wanneer we naar onze voornaamste doelgroep kijken, voldoen 1.000 tot 1.200 hotels aan onze basisvoorwaarden. Niet iedereen staat er echter voor open. Ik krijg bijvoorbeeld weleens een e-mail van een commercieel manager van een hotel dat geschikt zou zijn voor dagkamerverhuur waarin staat: ‘Mijn bezettingsgraad is al 90 procent’. Eigenlijk rust je dan op je lauweren, want je weet niet hoe de markt er volgend jaar of over een paar jaar uitziet.”
“Commissie wordt vaak gezien als een ‘vies woord’. Het liefst zou ik al mijn hotels een standaardtarief van 100 euro per maand laten betalen, dat zou het beste voor iedereen zijn. Er zijn nu hotels die 2.000 euro per maand naar ons overmaken en dat is op basis van een vrij redelijk commissiepercentage. Daar houden ze onderaan de streep echt wel wat aan over. Ik zie de tendens dat commissies steeds stijgen, maar ik zou zelf het liefst op contractbasis werken. Dan moet het volume wel omhoog. Of dat de commissie omlaaggaat, daar geloof ik heel sterk in. Dat zal een Booking.com niet snel doen, die willen er altijd graag een procentje bij. Wij hebben natuurlijk wel een minimum aan inkomsten nodig, maar het zou wel iets omlaag kunnen. En als dat betekent dat wij er daardoor morgen 250 hotels in Nederland bij zouden krijgen, zouden we dat natuurlijk direct doen.”
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.