Drie jaar geleden maakte Joany Peters (26) als receptioniste deel uit van het team dat verantwoordelijk was voor de pre-opening van DoubleTree by Hilton Sittard. Inmiddels heeft zij het als jongste general manager van een Hilton hotel in Nederland voor het zeggen bij het enige DoubleTree in het zuiden van het land: “Ik mag van geluk spreken dat mijn voorgangers veel kennis hebben meegebracht.”
Via via hoorde Peters vervolgens dat er een hotel in Sittard, op een op dat moment nog onbekende locatie, bij zou komen: “Mijn vader is bouwvakker en die kende mensen die met dit project bezig waren. Uiteindelijk bleek het voormalige bisschoppelijke college de locatie te worden en toen dacht ik: daar móet ik werken. Waarom ik dat dacht weet ik eigenlijk niet precies, maar het trok me op dat moment enorm aan. Ik heb een open sollicitatie gestuurd, daar kwam een reactie op en een maand later werd ik aangenomen.”
Black Label Hospitality
Zodoende kwam Peters terecht op het hoofdkantoor van Black Label Hospitality, de exploitant van DoubleTree by Hilton Sittard. Aangezien het hotel in die tijd nog werd verbouwd, ging zij in eerste instantie op een andere afdeling aan de slag: “Ik ben begonnen bij banqueting & events. Daar was ik voor de hele keten, die op dat moment bestond uit drie hotels plus het Hilton dat nog in aanbouw was, verantwoordelijk voor het verzorgen van groepen, evenementen, feestjes en vergaderingen. Op 15 november 2021 zijn we met het team dat bij het Hilton zou gaan werken naar het hotel verhuisd en hebben we de finishing touches aangebracht qua meubilair op de kamers, schoonmaak, aankleding… Echt de laatste dingen voordat een hotel opengaat. Op 15 december 2021 gingen we officieel open.”
“Bij het Hilton ben ik weer gestart als receptioniste. Op het moment dat ik aangenomen werd, was er al een frontofficemanager en ik vond mezelf ook nog niet klaar voor zo’n grote functie. Ik had wel de ambitie om door te groeien en dat heb ik vanaf dag één aangegeven bij de leidinggevenden. Door wisselingen binnen het managementteam kon er wat geschoven worden en kreeg je stap één: frontofficesupervisor. Daarna kon ik doorgroeien naar frontofficemanager en sinds september ben ik general manager. Tussendoor heb ik stiekem een paar stapjes overgeslagen”, lacht ze.
Zo kon het dat Peters zonder ervaring als eindverantwoordelijke op de positie van general manager terechtkwam: “Het was in eerste instantie niet de bedoeling dat ik deze stap zou zetten, maar door omstandigheden is het toch zo gelopen. Dan moet je ineens aan de bak en dat is heel spannend. Het was ook wennen, maar ik heb veel geleerd van mijn voorgangster en van Robert Teulings, die er nog even tussen heeft gezeten. Hij is ook mijn businesscoach en leert mij management- en leiderschapsstijlen, maar ook basiszaken als het delegeren van taken en personeelszaken. Dus ik ben ook nog een beetje in opleiding. En ik heb natuurlijk het hoofdkantoor van Black Label Hospitality achter me, dat veel ondersteuning biedt met dingen waar ik tegenaan loop of kennis die ik nog niet heb.”
Centralisatie
Black Label Hospitality is groeiende, met op dit moment zeven Nederlandse hotels in de portefeuille. In augustus zette de Limburgse hoteloperator met de overname van het Crowne Plaza Düsseldorf-Neuss ook zijn eerste stap over de grens. Peters merkt dat meer en meer processen binnen het bedrijf gestroomlijnd worden: “We zijn een groeiende organisatie, waar steeds meer hotels bij komen. Daardoor wordt er ook meer gecentraliseerd: de menukaarten zijn bijvoorbeeld qua look overal hetzelfde, al verschilt de inhoud nog wel per hotel. Qua banqueting is het op dit moment per locatie ieder voor zich en ik denk dat dit operationeel ook zo blijft. Bepaalde zaken zijn dus gecentraliseerd, maar er zijn ook onderdelen waarbij dat niet mogelijk is.”
“Dat komt doordat elk hotel bij een bepaald merk is aangesloten. Wat bijvoorbeeld bij IHG op de ene manier wordt gedaan, moet bij Hilton weer anders. Per locatie moet je daar flexibel in blijven. Ik snap waar de richtlijnen en standaarden vandaan komen, maar het maakt het als Black Label Hospitality wel lastiger om bepaalde zaken door te voeren. Je bent afhankelijk van Hilton wanneer je bijvoorbeeld wat wilt aanpassen bij het ontbijt, daarvoor hebben zij specifieke regels. Soms maakt dat het wat ingewikkelder, maar het is begrijpelijk dat die standaarden er zijn.”
“Ik moest me daar overheen zetten”
Doordat Peters binnen een paar jaar doorgroeide van een frontofficepositie naar general manager, heeft zij nu de leiding over medewerkers die eerder nog haar directe collega’s waren. Zij heeft gemerkt dat dit de zaken tegelijk lastiger en eenvoudiger maakt: “Het was wel even wennen om collega’s, die een halfjaar geleden nog op hetzelfde niveau stonden als ik, te moeten vertellen wat zij moeten doen. Ik heb wel even tijd nodig gehad om me daar overheen te zetten. Dat ik ben doorgegroeid is natuurlijk prettig voor mezelf, maar het is geen optie om collega’s niet op dingen aan te spreken. Het is ook mijn geluk geweest dat ik eerder kleinere stapjes omhoog heb gezet. Uiteindelijk komt er steeds meer verantwoordelijkheid bij en nadat je de eerste stap hebt gezet, wordt het alleen maar makkelijker.”
“Daarbij mag ik enorm van geluk spreken dat ik hele fijne collega’s heb, die het mij allemaal gunnen en ook begrijpen waarom ik bepaalde keuzes moet maken onder het mom van ‘ik ga voor het bedrijf’. Uiteraard ga ik voor mijn werknemers, maar ook voor het bedrijf. Soms moet je een minder leuke keuze maken die in het voordeel is van Black Label Hospitality, maar in het nadeel van een collega. Ik heb daarin het geluk gehad dat ze mij hebben zien groeien en ernaast hebben gestaan. Zo komt het in ieder geval op mij over.”
Naam: Joany Peters Leeftijd: 26 Hotel: DoubleTree by Hilton Sittard Plaats: Sittard Aantal kamers: 90 Functie: general manager |
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.