25hours Hotels gaat na Duitsland de wereld over

Auteur: Robin Bruggeman
25hours Hotels gaat na Duitsland de wereld over

“You know one, you know none”, is de slogan van 25hours Hotels: ‘als je er een kent, ken je er eigenlijk geen een’. De van oorsprong Duitse keten laat zich voorstaan op de unieke inrichting en stijl van elk van zijn designhotels, die inmiddels niet alleen meer in Duitstalige landen te vinden zijn, maar ook op plekken als Florence, Dubai en Jakarta.

Christoph Hoffmann stond bijna twintig jaar geleden aan de wieg van 25hours Hotels na de succesvol verlopen ontwikkeling van Hotel Fox in Kopenhagen. Hoffmann deed in de decennia daarvoor de nodige ervaring op in de hospitalitysector bij onder meer Kempinski, Bürgenstock Hotels and Resorts en het Hamburgse vijfsterrenhotel Louis C. Jacob. In een joint venture met Volkswagen, om publiciteit te genereren voor de introductie van de Volkswagen Fox, liet hij in het hotel in de Deense hoofdstad een groep van 21 verschillende artiesten moderne kamers in uiteenlopende stijlen ontwerpen. Hoffmann werkte voor dit project samen met hotelier Kai Hollmann, consultant Stephan Gerard en vastgoedontwikkelaar Ardi Goldman en dit partnerschap beviel zo goed dat de vier besloten ook voor langere termijn met elkaar in zee te gaan. Dit resulteerde in 2005 in de oprichting van 25hours Hotels, met het twee jaar daarvoor geopende Hotel Number One in Hamburg van Hoffmann als eerste vestiging van de keten. De naam is een knipoog naar het uur ‘extra’ dat 25hours zijn gasten vanwege de relaxte sfeer op een dag biedt. De vier oprichters kregen ieder een aandeel van 25 procent in het bedrijf, met Hoffmann als enige van het kwartet die zich fulltime bezighield met het bedrijf.

Kernwaarden

‘Eigenzinnigheid’ is een verbindende factor binnen de hotels van 25hours, dat zijn merk heeft opgebouwd rondom vier kernwaarden: ‘kom zoals je bent’, ‘echte plek, echte mensen’, ‘laten we samen de nacht doorbrengen’ en ‘bijna thuis’. Het bedrijf wil met deze opsomming duidelijk maken dat iedereen welkom is, de hotels van 25hours er niet enkel op gericht zijn om toeristen te trekken, er sprake is van een zekere intimiteit en gastvrijheid zonder dat het benauwend of pretentieus wordt en dat, als iemand toch ergens anders moet slapen dan thuis, hij of zij dat het best op een aangename en comfortabele plek kan doen. 25hours hoopt dit verder uit te dragen door onder meer veel aandacht te besteden aan de gemeenschappelijke ruimtes in de hotels, die niet alleen bedoeld zijn om te eten en drinken maar ook om te werken, en alleen personeel aan te nemen dat woonachtig is in de stad waar het hotel gevestigd is.

Dat er een markt is voor de ideeën van 25hours blijkt uit de groei die de keten sinds zijn oprichting heeft doorgemaakt. Na het eerste hotel in Hamburg volgden al snel uitbreidingen naar Frankfurt, Wenen, Berlijn en München en het bedrijf besteedde bij deze nieuwe vestigingen veel aandacht aan de locatie en het design van de hotels. Het 25hours Levi’s, nu het 25hours Hotel Frankfurt The Trip, werd bijvoorbeeld ontwikkeld in samenwerking met het Europese hoofdkantoor van het kledingmerk in Frankfurt en het interieur van het hotel in Wenen is geïnspireerd op de circuscultuur van pretpark Wurstelprater. Naast deze hotels is 25hours in het Duitstalige deel van Europa inmiddels eveneens vertegenwoordigd in Keulen, Düsseldorf en het Zwitserse Zürich.

Accor

25hours is echter al geruime tijd geen exclusief Duitse keten meer en dit heeft onder meer te maken met het instappen van Accor. Met het doel om zijn aanwezigheid in het boutique- en lifestylesegment te vergroten verwierf het Franse bedrijf in 2016 voor 35 miljoen euro 30 procent van de aandelen in 25hours en het bedrijf is tegenwoordig ondergebracht onder lifestylemerk Ennismore. Deze joint venture tussen Accor en Ennismore, een door de Indiase zakenman Sharan Pasricha opgericht hotelontwikkelings- en managementbedrijf, kreeg in 2021 officieel zijn beslag en heeft ook merken als The Hoxton, Hyde, Mondrian en Mama Shelter onder zijn hoede. Met de ruggensteun van Accor heeft 25hours in de afgelopen acht jaar de nodige stappen kunnen zetten met nieuwe locaties in Europa en verder weg. De keten is inmiddels te vinden in het Italiaanse Florence, in de Franse hoofdstad Parijs op een steenworp afstand van het Gare du Nord, Kopenhagen en Dubai. Bij laatstgenoemde locatie blijft oprichter Hoffmann wat meer op de achtergrond, aangezien het hotel wordt gemanaged vanuit Accor. “We moeten ons meer focussen op het worden van een concept en merkwinkel in plaats van zelf alles te willen controleren, inclusief de operationele kant. We willen wereldwijd mensen vinden die de 25hours vibe in stand kunnen houden en uitbreiden”, zei Hoffmann daarover in gesprek met Hospitality Design. In 2021 werd bekendgemaakt dat Accor inmiddels een belang van 50 procent heeft in 25hours Hotels.

De eerstvolgende opening vindt in de komende maanden plaats in het Indonesische Jakarta, met het 25hours Hotel The Oddbird dat halverwege dit jaar zijn eerste gasten moet ontvangen. Het door het Zweedse designbureau STYLT ontworpen hotel biedt 210 gastenkamers en 135 serviced appartementen en is de eerste locatie van 25hours in Zuidoost-Azië. 25hours heeft momenteel vijftien hotels in zijn portfolio, met nog acht openingen in de pijplijn. De keten kent een bezettingsgraad van 80 procent over zijn bijna 2800 kamers en 60 procent van de gasten komt binnen via directe boekingen.

25hours blijft zich in de komende jaren eveneens focussen op de F&B-afdeling, die een belangrijke pijler is onder het bedrijf. In veel van de hotels is het NENI-concept te vinden, een samenwerking die met de Israëlische Molcho-familie werd ontwikkeld en mediterraanse cuisine op tafel zet. De keten biedt onder meer met Ribelli ook de Italiaanse keuken en voor een drankje voor of na het diner is de Monkey Bar in een aantal hotels te vinden. Naast de inkomsten die deze F&B-concepten genereren ziet 25hours zijn bars en restaurants ook als een manier om banden te smeden met de lokale bevolking.

Fotografie - Stephan Lemke

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws