1991 was nog pakweg zes jaar voordat Google bekend werd en voordat booking.nl werd gelanceerd én nog zeven jaar voordat ik begon met columns te schrijven voor Hospitality Management. Mijn columns gingen in ieder geval nog lang per fax naar uitgever Paul Sprakel. Hij zei toen nog u en meneer Hoogendoorn tegen mij.
Rond 1991 heb ik wel de website en e-mailadressen voor Horwath HTL geregistreerd. Maar dat werkte allemaal nog niet zo. Een gewezen champignonkweker die zich in twee maanden naar IT’er had omgeschoold verzorgde ons netwerk in die tijd. Internet ging over de telefoon, wachten op het lawaai van de ‘handshake’. Hij had een keer de aansluiting via het modem een weekend lang open laten staan, dat betekende gelijk een rekening van 2000 gulden.
We waren in die jaren al druk met het vormgeven van de hotellerie van de toekomst. In 1989 deden we in opdracht van Heinz Strobl/IHG een studie naar de mogelijkheid om het Amstel Hotel om te turnen naar een all-suite hotel, naar voorbeeld van een aantal Londense en Parijse hotels. Het Amstel Hotel sloot enkele jaren om de verbouwing uit te voeren. In 1993 waren in Valkenburg de ontwikkeling van Thermaetel en Château St. Gerlach aan de gang en onderzochten we voor de gemeente of er nog twee hotels bij konden op de Cauberg, naast het casino. Dat leek geen goed idee.
In 1994 voerden we een taxatie (met Discounted Cashflowanalyse) en haalbaarheidsstudie uit voor de uitbreiding van het toen twee jaar oude Hotel The Grand, voor Nationale Nederlanden deden we de analyse van de mogelijke alternatieven voor de ruimte van het casino in het Kurhaus, voor een Engelse investeerder analyseerden we de mogelijkheid om tegenover het Centraal Station in Rotterdam een hotel te ontwikkelen naast het casino en voor Sjoerd Dijkstra onderzochten we een uitbreiding van het Eden Hotel. In 1995 bestudeerden we de markt voor de grote vergaderzaal voor het Okura Hotel van Marcel van Aelst. Paal 8 op Terschelling ging plat en we analyseerden welk concept er het beste zou passen.
En voor de gemeente Amsterdam onderzochten we twee alternatieven voor een hotel naast de geplande Passenger Terminal: een kunstenaarshotel van 100 kamers en een conferentiehotel van 400 kamers. Voor beide opties hadden we exploitanten gevonden, voor het kunstenaarshotel een ondernemer die ook de watertaxi Amsterdam wilde opzetten en voor het conferentiehotel spraken we met Wim Smits van Waesberghe van Accor. Het werd eerst een Dorint, toen een Mövenpick, maar ach dat is nu ook weer Accor. Waarom is er eigenlijk geen geschiedenisboek voor de Nederlandse hotellerie?
Meer Hoogendoorn?
Meer lezen van Ewout Hoogendoorn? Al zijn columns zijn hier verzameld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.