Beginnen we net een beetje gewend te raken aan de eerste groep zelfbewuste, anti-autoritaire, bijdehante Gen Z-ers, rammelt er alweer een nieuwe generatie aan de poorten: generatie Alpha. Net als bij covidvarianten worden generaties vernoemd volgens het alfabet en na de Z zijn we weer terug bij af. De Alpha’s dus. En wie dacht dat de Gen Z-ers ingewikkeld waren om mee te dealen, kan zijn of haar borst nat maken.
De Alpha’s lijken Gen Z-ers on steroids. Deze kinderen van de inmiddels gesettelde Millennial generatie zijn zelfbewust, kritisch en woker dan velen uit eerdere generaties kunnen verdragen. Wat kunnen we verwachten van deze nu nog piepjonge generatie die geboren is (wordt) tussen 2010 en 2025?
Gen Alpha groeit op in een sterk gedigitaliseerde wereld waar robotisering en AI een steeds grotere rol hebben in alle aspecten van het dagelijks leven. Gewend aan, met behulp van algoritmes, sterk gepersonaliseerde ervaringen, kunnen we erop rekenen dat ze hoge verwachtingen hebben van technologie-integratie. Dit geldt voor hun rol als reisconsument, maar zeker ook in hun toekomstige rol op de arbeidsmarkt.
Net als bij Gen Z is hun primaire informatie- en inspiratiebron de social media. Met een constante stroom, sterk op hun individu gerichte content, worden deze nog piepjonge consumenten nu al flink commercieel benaderd en gevormd. Influencers spelen daarbij een enorm belangrijke rol. Content die scoort bij deze doelgroep moet bestaan uit korte, bewegende beelden die in hoge mate gepersonaliseerd zijn. Wie deze groep consumenten wil bereiken moet investeren in spectaculaire content als augmented reality, interactieve apps en meeslepende digitale stories die opvallen en impact maken. Duurzaamheid is voor Gen Alpha een must. Opgegroeid in het tijdperk van dreigende catastrofes is het duurzaamheidsbewustzijn groot. Datzelfde geldt voor hun wens om impact te maken, gewend om het middelpunt van hun universum te zijn, willen ze graag iets toevoegen en ervoor zorgen dat ze de wereld beter achterlaten dan ze hem aantroffen. Gelukkig krijgen ze daarbij in de toekomst hulp van de Gen-Bèta’s, al weet nog niemand wat die gaan brengen.
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.