IHG Hotels & Resorts telt 110,5 miljoen euro neer voor Ruby

Auteur: redactie
Hotelketens Overname 18 februari 2025
IHG Hotels & Resorts telt 110,5 miljoen euro neer voor Ruby

InterContinental Hotels Group (IHG) heeft van Ruby SARL het merk Ruby™ en het bijbehorende intellectuele eigendom overgenomen voor een initiële aankoopprijs van 110,5 miljoen euro. Ruby is een premium urban lifestyle-merk voor moderne reizigers in populaire stedelijke bestemmingen en biedt hoteleigenaren efficiënt design en een aantrekkelijk, flexibel concept waarvan IHG verwacht dat het snel wereldwijd zal uitbreiden.

Het merk Ruby werd opgericht in 2013 en heeft momenteel 20 hotels (3.483 kamers) in grote steden in Europa en nog eens 10 hotels (2.235 kamers) in ontwikkeling. Er zijn negen hotels in Duitsland (Keulen, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München en Stuttgart), drie in het Verenigd Koninkrijk in Londen, drie in Oostenrijk (Wenen), twee in Zwitserland (Genève en Zürich) en één in Italië, Ierland en Nederland (Ruby Emma in Amsterdam). De hotels in ontwikkeling zullen in de komende drie jaar worden geopend in meer Europese steden, waaronder Edinburgh, Marseille, Rome en Stockholm.

Ruby hotels bieden een stijlvolle maar ontspannen charme, met een combinatie van soulvol design en authentieke verhalen die geworteld zijn in de steden waar ze zich bevinden. De 'Lean Luxury'-aanpak van het merk omvat kenmerkende accenten, variërend van een geweldig bed en douche in de kamers die zijn gecreëerd met herstel en ontspanning in het achterhoofd, tot unieke cocktails in 24/7 bars, die allemaal samenkomen om gasten voor de juiste prijs te verbinden met populaire steden.

Als het twintigste merk in het portfolio vergroot Ruby IHG's aantrekkingskracht op moderne, lifestyle-georiënteerde reizigers en biedt het hoteleigenaren een kostenefficiënt en zeer flexibel premium hotelconcept in een segment dat wordt gekenmerkt door hoge toetredingsdrempels en ruimtebeperkingen, in de sector vaak aangeduid als 'urban micro'. Eigenaren kunnen profiteren van efficiëntie ruimtebesparende ontwerpen en een hoge mate van operationele standaardisatie en automatisering, waaronder zelfbedieningskiosken voor snel inchecken.

Ruby is al een gevestigde naam in Europa en heeft bewezen succesvol te zijn voor nieuwbouwlocaties. Het is ook zeer conversievriendelijk, inclusief adaptief hergebruik in een scala aan commerciële vastgoedtypes, met verschillende geslaagde kantoorconversies. Het merk Ruby heeft in de afgelopen vijf jaar een jaarlijkse groei (CAGR) van 26 procent gerealiseerd. De verkoper van het merk verwacht zijn portefeuille van Ruby hotels aanzienlijk verder te laten groeien en IHG verwacht het merk samen met andere hoteleigenaren in Europa en wereldwijd te laten groeien. Dit bouwt voort op IHG's bewezen staat van dienst in het succesvol internationaliseren van merken die het zelf heeft ontwikkeld en verworven. IHG verwacht het merk tegen het einde van het jaar klaar te hebben voor ontwikkeling in de Verenigde Staten.

Door de krachten te bundelen met IHG kan Ruby hotels gebruik maken van een krachtig bedrijfsplatform van distributie- en technologiesystemen, evenals van een van 's werelds grootste en krachtigste loyaliteitsprogramma's voor hotel: IHG One Rewards. IHG verwacht dat het stedelijke microsegment een sterke vraag zal blijven ondervinden van reizigers van over de hele wereld en dat dit op zijn beurt het aanbod van kamers in een hoger tempo zal laten groeien dan de wereldwijde hotelindustrie. IHG streeft naar een groei van het merk Ruby naar meer dan 120 hotels in de komende 10 jaar en een versnelling naar meer dan 250 over 20 jaar bij eigenaren wereldwijd.

Elie Maalouf, chief executive officer, IHG Hotels & Resorts: “We zijn erg blij met de overname van Ruby, dat ons portfolio verder verrijkt met een opwindend, onderscheidend en kwalitatief hoogwaardig aanbod voor zowel gasten als eigenaren in populaire stedelijke bestemmingen. Deze overname toont onze focus op het opbouwen van onze aanwezigheid in grote, aantrekkelijke marktsegmenten en het gebruik van onze ervaring met het integreren en laten groeien van merken en hotelportefeuilles. Het ”urban-micro” segment is franchise-vriendelijk met aantrekkelijke voordelen voor eigenaren en we zien uitstekende mogelijkheden om niet alleen Ruby's sterke Europese basis uit te breiden, maar ook om dit merk snel naar Noord- en Zuid-Amerika en Azië te brengen, zoals we dat ook met succes hebben gedaan met eerdere merkovernames.”

Michael Struck, oprichter en CEO van The Ruby Group, voegt toe: “We hebben IHG zorgvuldig geselecteerd als de juiste partner om het merk Ruby en onze internationale expansie naar het volgende niveau te brengen. IHG's distributiekracht, het feit dat Ruby een perfecte aanvulling is op IHG's portfolio en haar bewezen staat van dienst in het succesvol behouden van identiteit en cultuur bij het integreren van merken geeft ons veel vertrouwen als we samen aan dit volgende hoofdstuk beginnen. De combinatie van het wereldwijde bereik en de middelen van IHG met de efficiencyvoordelen van ons operationele en bouwmodel zal superieure rendementen opleveren voor zowel onze investeerders als onze vastgoedpartners. Bovendien kon de timing niet beter. Er is veel vraag naar onze unieke oplossingen voor efficiënt hergebruik van kantoorruimte, wat ons positioneert voor sterke groei.”

Meer details over de overnameovereenkomst en een financieel overzicht:

  • De initiële aankoopprijs van 110,5 miljoen euro voor IHG voor de overname van het merk Ruby en het bijbehorende intellectuele eigendom bestaat uit een vooruitbetaling van 109,9 miljoen euro die betaald is bij voltooiing van de transactie en een vaste uitgestelde betaling van 0,6 miljoen euro die betaald moet worden wanneer ongeveer de helft van de hotels zich bij IHG aansluit.
  • Als onderdeel van de master franchise- en ontwikkelingsovereenkomst met Ruby, zullen de initiële franchisevergoedingen die IHG ontvangt van de huidige 20 hotels en de 10 hotels in ontwikkeling (die naar verwachting allemaal geopend zullen worden tegen het einde van 2027) naar verwachting ongeveer 8 miljoen dollar bedragen in 2028, wat het eerste volledige jaar zou zijn waarin alle 30 hotels tot het systeem van IHG zouden behoren.
  • Rekening houdend met de verdere ontwikkeling door de verkoper om meer hotels te openen dan die in ontwikkeling zijn en gecombineerd met de plannen van IHG om het merk Ruby uit te breiden met andere hoteleigenaren wereldwijd, wordt verwacht dat de franchisevergoedingen in 2030 meer dan 15 miljoen dollar zullen bedragen.
  • De exploitatiemaatschappij van de verkoper wordt niet overgenomen door IHG en zal de huidige open hotels en alle toekomstige hotels die de verkoper ontwikkelt onder het merk blijven exploiteren.
  • Open hotels, hotels in ontwikkeling en alle toekomstige Ruby hotels die door de verkoper worden geëxploiteerd zullen individuele franchiseovereenkomsten met IHG aangaan en royalty's voor merken en System Fund vergoedingen aan IHG betalen.
  • Om verdere groei van het merk door de verkoper te stimuleren, kunnen er in 2030 en 2035 mogelijke aanvullende betalingen verschuldigd zijn variërend van 0 tot 181 miljoen euro. Toekomstige betalingen zijn afhankelijk van het aantal kamers met het Ruby-merk dat door de verkoper wordt geëxploiteerd aan het einde van het voorgaande jaar. Een betaling van 9 miljoen euro zou aan de verkoper worden betaald als het meer dan 10.000 kamers onder het Ruby-merk exploiteert. Dit loopt op tot het maximale potentiële totaal als ze groeien tot meer dan 20.000 kamers, een schaal die ongeveer zes keer groter is dan de huidige open hotels. IHG's geplande groei van het merk met andere hoteleigenaren is niet meegenomen in de berekening van een mogelijke extra betaling aan de verkoper.
  • De integratie van alle 20 Ruby hotels die momenteel open zijn in het systeem van IHG zal naar verwachting later in 2025 beginnen en op 31 maart 2026 voltooid zijn. Dit zou het wereldwijde systeem van IHG met ongeveer 0,3 procent vergroten. De 10 hotels in ontwikkeling zouden na opening nog eens zo’n 0,2 procent toevoegen aan IHG's systeem.
  • De operationele integratiekosten voor IHG van ongeveer 10 miljoen dollar worden verwacht in 2025. Inclusief verdere eenmalige kosten wordt in 2026 een grotendeels kostendekkende bijdrage aan het bedrijfsresultaat van IHG verwacht, met een verwachte groei van de winstgevendheid daarna.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hiervoor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws